Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Ekonomika

Mechaninis angelas sargas

Karolis JUDZENTAVIČIUS | 2014-12-23

„Volvo“ siekia, kad terminas „žūtis kelyje“ nugrimztų užmarštin. Ar tai ne utopinė vizija?

Pirmieji XIX a. pabaigoje pasirodę automobiliai paskui save atvilko ir „eismo įvykio“ sąvoką. Iš pradžių žmonės tik iškrisdavo per atvirą naujoviškos karietos su varikliu bortą ar šiek tiek didesniu nei pėsčiojo tempu trenkdavosi į pakelės medį. Taip paskraidę keleiviai paprastai atsipirkdavo purvinais drabužiais ir viena kita mėlyne paakyje.

Automobilizmo aušroje niekas nė neketino rūpintis važiuojančių žmonių saugumu, bet neprabėgus nė dešimčiai metų, po to, kai Karlas Benzas sukonstravo pirmąjį Motorwagen, greičiausios mašinos jau galėjo įsibėgėti iki 150 km/val., tad kiekvienas rimtesnis incidentas baigdavosi visų dalyvių žūtimi.

Skęstančiųjų gelbėjimas jų pačių reikalas buvo iki pat šeštojo dešimt­mečio pabaigos, kai „Volvo“ pristatė pirmą gyvybę saugantį automobilio atributą – trijų taškų saugos diržus. Šis išradimas beveik nepakitęs išliko iki šių dienų. Nuo tada saugumas tapo antruoju „Volvo“ vardu ir šioje srityje švedai lyderių pozicijų neužleido iki XXI a. pradžios. Dabar bemaž kiekviena automobilių gamintoja savo gamoje turi didžiausią, 5 žvaigždučių, „Euro NCAP“ saugumo įvertinimą gavusių modelių, tad pagrindinis „Volvo“ rinkodaros koziris pasitraukė į antrą planą.

Gavusi milžinišką finansinę naujojo savininko – Kinijos koncerno „Geely“ – injekciją, „Volvo“ pasiryžo susigrąžinti šlovę ir vėl tapti saugiausių automobilių pasaulyje sinonimu. Tam sugalvota nauja strategija „Volvo Vision 2020“. Jos esmė labai paprasta ir nusakoma vienu sakiniu: „Nuo 2020-ųjų naujuose „Volvo“ automobiliuose nežus ir nebus sunkiai sužalotas nė vienas žmogus.“ Bendrovė kartelę iškėlė nepaprastai aukštai. Ar pavyks ją peršokti? Nežinia, bet ant šios kortos pastatyta visa gamintojos reputacija.

Mirtinas trečias smūgis

Pirma kliūtis „Volvo“ kelyje – žmogaus evoliucija. Šimtus tūkstančių metų didžiausias greitis, kurį mums pavyko pasiekti, tebuvo pora dešimčių kilometrų per valandą. Staiga per pastarąjį šimtmetį visi pradėjome judėti kelis ar keliolika kartų greičiau. Gležni mūsų kūnai nespėjo prisitaikyti. Beje, mus žudo ne greitis, – galime skrieti nors ir milijono kilometrų per valandą greičiu, – o staigus sustojimas.

„Per eismo įvykį atsitrenkus į kliūtį, įvyksta ne vienas, o trys susidūrimai, – IQ teigė Thomas Brobergas, vyresnysis „Volvo“ Saugumo padalinio patarėjas. – Pirmas yra automobilio konstrukcijų smūgis į išorinę kliūtį. Iš karto po to keleiviai trenkiasi į salono konstrukcijas, galiausiai įvyksta pats pavojingiausias trečias – vidaus organai teškiasi į išorines žmogaus kūno dalis (smegenys – į kaukolę, širdis – į krūtinkaulį ir t. t.). Sužalojimų patiriama būtent per šią stadiją.“

Kaip šios trečios fazės išvengti? Geriausia, žinoma, apskritai į nieką nesitrenkti. Mūsų dėmesys bei koncentracija nėra begaliniai, ir daugiausia avarijų įvyksta dėl žmogaus kaltės. Paprasčiausias sprendimas – šį netobulą elementą pašalinti iš vairavimo grandinės. Bet tai dar tolima ateitis. „Kitų gamintojų teiginiai, kad jau po poros metų gatvėse važinės savavaldžiai automobiliai, nieko verti, – Švedijoje per naujojo „Volvo XC90“ saugumo sistemų pristatymą atvirai pasakojo vyresnysis bendrovės viceprezidentas Peteris Mertensas. – Visiškai savavaldžių transporto priemonių sulauksime dar negreit, kai įveiksime kalną technologinių ir biurokratinių kliūčių. Kol kas didžiausią dėmesį skiriame pagalbinėms vairuotojo sistemoms, aktyviajam ir pasyviajam saugumui.“

Taigi, pirmoji dalis – aktyviosios saugumo sistemos. Pagrindinė elektroninių vairuotojo pagalbininkų užduotis – nesusidurti su kliūtimis. Automatinio stabdymo prieš priekyje sustojusį automobilį sistemos jau nieko nestebina, tad „Volvo“ žengė iškart kelis žingsnius pirmyn ir naujajame XC90 sumontavo iki šiol nė vienoje serijinėje transporto priemonėje nenaudotas technologijas.

Viena tokių – nuvažiavimo nuo kelio apsaugos sistema. Jos veikimą „Volvo“ atstovai susirinkusiems žurnalistams pademonstravo realiomis sąlygomis, kai bandomasis XC90 visureigis 80 km/val. greičiu įlėkė į pakelės griovį ir pašoko nuo sankasos. Oficialių tyrimų duomenimis, tokio tipo incidentai JAV pasiglemžia pusės, o Švedijoje – trečdalio visų eismo įvykių, kuriuose dalyvavo  vienas automobilis, žmonių gyvybę.

Svarbiausia mūsų užduotis – suvokti, kaip ir kodėl įvyksta avarijų, sužalojama žmonių, ir sukurti technologijas, kurios leistų eismo įvykių išvengti.

Jei vairuotojas dėl kokios nors priežasties ignoruoja išvažiavimo iš eismo juostos perspėjimo sistemą ir nulekia nuo kelio, XC90 elektronika iškart imasi priemonių: staiga įtempia visų keleivių saugos diržus, žmones tvirtai prispaudžia prie sėdynių ir taip juos paruošia artėjančiam smūgiui. Automobiliui nuo sankasos pašokus į orą ir trenkiantis atgal žemėn, keleivius veikia didelės vertikaliosios perkrovos, dėl to dažnai sužalojamas stuburas. „Volvo“ sugalvojo priešnuodį – per smūgį deformuojasi specialus apatinėje sėdynės dalyje esantis įtaisas, tad trečdaliu sumažinama apatinei stuburo daliai tenkanti perkrova.

„Tokio tipo bandymų kol kas neatlieka nė viena automobilių saugumą tirianti organizacija, bet gerai pasirodyti per testus nėra mūsų prioritetas, – tvirtino vyresnioji „Volvo“ saugumo specialistė profesorė Lotta Jakobsson. – Svarbiausia mūsų užduotis – suvokti, kaip ir kodėl įvyksta avarijų, sužalojama žmonių, ir sukurti technologijas, kurios leistų eismo įvykių išvengti.“2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 133150 [post_author] => 598 [post_date] => 2014-12-22 09:34:06 [post_date_gmt] => 2014-12-22 07:34:06 [post_content] => [post_title] => ror_ditch_dec04_13 small [post_excerpt] => [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => ror_ditch_dec04_13-small [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-22 09:34:06 [post_modified_gmt] => 2014-12-22 07:34:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133149 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/ror_ditch_dec04_13-small.jpg [menu_order] => 1 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 133151 [post_author] => 598 [post_date] => 2014-12-22 09:34:20 [post_date_gmt] => 2014-12-22 07:34:20 [post_content] => Keleivių saugumo karkasas (raudona spalva) gaminamas iš tvirčiausio boro plieno lydinio. [post_title] => WP_20140520_14_19_24_Pro20140520142924 small [post_excerpt] => [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => wp_20140520_14_19_24_pro20140520142924-small [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-22 09:34:20 [post_modified_gmt] => 2014-12-22 07:34:20 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133149 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/WP_20140520_14_19_24_Pro20140520142924-small.jpg [menu_order] => 2 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => stdClass Object ( [ID] => 133152 [post_author] => 598 [post_date] => 2014-12-22 09:34:44 [post_date_gmt] => 2014-12-22 07:34:44 [post_content] => [post_title] => volvocars_111 small [post_excerpt] => Robotas imituoja per avarijas patiriamas perkrovas. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => volvocars_111-small [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-22 09:34:44 [post_modified_gmt] => 2014-12-22 07:34:44 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133149 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/volvocars_111-small.jpg [menu_order] => 3 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai