Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Ekonomika

Nekontroliuojama rizika

Vilius PETKAUSKAS | 2015-07-06

Bepiločių skraidyklių vis dažniau matoma miestų padangėse, tad pats laikas pasirūpinti teisiniu jų reguliavimu

Danų įmonė „Danish Aviation Systems“ kuria žemės ūkio paskirties skraidykles, kurios pasėlių būklę ūkininkams leidžia stebėti neišeinant iš namų. Nyderlanduose bepiločius orlaivius ketinama naudoti vėjo jėgainėms prižiūrėti. Per gaisrą žuvus dviem inžinieriams, jėgainių valdytojams rekomenduota investuoti į turbinų priežiūrai skirtas skraidyk­les. Skaičiuojama, kad iki 2025 m. dronų gamyba užims 10 proc. Europos aviacijos rinkos. Senojo žemyno ekonomiką papildys 15 mlrd. eurų ir 150 tūkst. naujų darbo vietų. JAV komerciniams bepiločių orlaivių bandymams jau išduodami pirmieji leidimai. Žalia šviesa uždegta „Amazon“. Elektroninės prekybos lyderė kreipėsi į JAV federalinę aviacijos administraciją  dėl galimybės išbandyti skraidykles siuntoms pristatyti. Dronai skraidytų 120 metrų aukštyje, jų greitis siektų iki 80 km/val. Kadangi būtų išvengta eismo spūsčių ir kitų žemiškų kliūčių, tikimasi visus siuntinius atgabenti užsakymo dieną.

Paslaugų centrą Lietuvoje atidariusi JAV draudimo bendrovė AIG bepiločius orlaivius tikisi panaudoti turtui vertinti. Draudikai tikina, kad tokios priemonės leis sparčiau įvertinti stichinių nelaimių nusiaubtas vietoves ir atlygini žalą. Tiesa, atsiranda manančių, kad geri ketinimai slepia piktus kėslus. Nuogąstaujama, jog komerciniai skraidyklių valdytojai kėsinsis į gyventojų privatumą. Nerimauti skatina skraidyklių naudojimo taisyklių stoka.

Skraidantys vandalai

Šių metų pradžioje nuotoliniu būdu valdomas orlaivis nusileido Baltųjų rūmų pievelėje nepastebėtas apsaugos. Kelis šimtus dolerių kainuojančios technologijos pakako 1,3 mlrd. eurų vertės apsaugos sistemai įveikti. O Japonijoje signaline raketa ir vandens buteliu ginkluotas dronas nusileido tiesiog ant premjero Shinzo Abe’s biuro stogo. Ekspertizė parodė, kad šios gabentos medžiagos – radioaktyvios. Skraidyklių potencialas masina ir vandalus. Žymus Niujorko grafitininkas Katsu pasitelkė bepilotį orlaivį „Calvin Klein“ reklamos stendui išdarkyti. Prie drono pritaisytu dažų flakonu apipieštas reklamoje matomo modelio veidas. 20 m aukščio stendas iki tol grafitininkams nebuvo pasiekiamas.

Skraidyklių naudojimo standartų kol kas nėra nei JAV, nei ES, ir tik pavienės Bendrijos šalys suskubo tuo rūpintis. BBC duomenimis, Jungtinėje Karalystėje yra apie 50 tūkst. dronų. Jų britams registruoti nereikia ir nereglamentuota, ką galima laikyti privatumo pažeidimu, o ko – ne. Bene griežčiausia pasaulyje bepiločių orlaivių naudojimo tvarka įteisinta Prancūzijoje. Čia privalo registruotis visų tipų dronų savininkai, o pažeidus taisykles gresia bauda iki 75 tūkst. eurų arba iki 5 metų nelaisvės.

Į bepiločių orlaivių reguliavimo standartų Bendrijoje trūkumą daugiau dėmesio atkreipta Latvijai pirmininkaujant ES Tarybai. Gegužės pradžioje pasirašyta Rygos deklaracija, kurios pagrindu iki šių metų pabaigos turėtų būti sukurtos ES narėms galiosiančios skraidyklių naudojimo taisyk­lės. Vienas pagrindinių deklaracijos akcentų – įrenginio savininko atsakomybė. Siekiama sekti Prancūzijos pavyzdžiu. Visuose dronuose turės būti įdiegta „IDrones“ identifikacijos sistema, įrenginio valdytojui suteikianti unikalų kodą. Pabrėžiama ir tai, kad incidentų išvengti nepavyks, todėl kiekviena skraidyklė privalės būti apdrausta civilinės atsakomybės draudimu. Naudoti nuotolinio valdymo orlaivius taps brangiau. Įdiegiant identifikacines korteles šoktels gamybos išlaidos, o civilinės atsakomybės draudimas pabrangins eksploataciją. Teisininkų kontoros „AAA Law“ advokato ir partnerio Andriaus Iškausko teigimu, analogiškų priemonių reikėtų imtis ir Lietuvoje, nelaukiant, kol tokios taisyklės bus patvirtintos visoje Bendrijoje.

Kontrabanda ore

Lietuvos civilinės aviacijos administracijos (CAA) 2014 m. sausį patvirtintose Bepiločių orlaivių naudojimo taisyklėse numatyta prievolė registruoti tik sunkesnes nei 25 kg skraidykles. CAA direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas teigė, kad tokia svorio riba pasirinkta įvertinus galimą žalą, jei įrenginys taptų nevaldomas ir nukristų. Prašymų registruoti tokius orlaivius negauta. Lietuvoje dažniausiai naudojami daug pigesni, iki 5 kg sveriantys įrenginiai. Artimiausiu metu naudojimo taisyklės nebus sugriežtintos, nes dėl jų valdžios institucijos dar tik diskutuoja.

„Skraidyklės valdytojas gali būti mobilus – važiuoti automobiliu, gali likti pasislėpęs, todėl sudėtinga užkirsti kelią pažeidimams ar nusikaltimams“, – A. Iškauskas paaiškino, kada esminis dronų pranašumas tampa didžiausiu jų trūkumu. Tiesa, minėtose taisyklėse numatyta, kad norintys šiuos įrenginius naudoti pastatams ar masiniams renginiams filmuoti taip pat turėtų gauti leidimą. CAA atstovų nuomone, informacijos apie reikalavimus nepakanka, o orlaivių savininkai neskuba domėtis tvarka, nes jiems už pažeidimus negresia jokios sankcijos. Tad nėra ko stebėtis, kad per didesnes šventes virš galvų matome zvimbiančių skraidyk­lių, nors CAA prašymų gauti leidimą jas naudoti masinių susibūrimų vietose iki šiol nesulaukė.

Aviakonstruktorius iš Lietuvos buvo sulaikytas Rusijos teritorijoje – per sieną bandyta pergabenti šešias dėžes cigarečių.

Priežiūros stoka atriša rankas dronus naudoti nusikalstamai veiklai. Prieš dvejus metus skraidykle gabenta cigarečių kontrabanda. Aviakonstruktorius iš Lietuvos buvo sulaikytas Rusijos teritorijoje – per sieną bandyta pergabenti šešias dėžes cigarečių. Bepilotis aparatas pakilo į daugiau nei 2 km aukštį, o kai kirto sieną, jo pilotavimą perėmė Lietuvoje esantis bendrininkas. Šis orlaivį nuskraidino 10 km į šalies gilumą, bet ten kontrabandą pasitiko policijos pareigūnai. Sučiuptieji tikino taip cigaretes gabenantys pirmą kartą. Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovo spaudai Giedriaus Mišučio teigimu, kontrabandininkai bepiločius orlaivius naudojo kelis kartus, tačiau ryškesnių tendencijų neįžvelgiama. Technologija tokiai veiklai nepakankamai ištobulinta.2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 135459 [post_author] => 598 [post_date] => 2015-06-02 16:37:55 [post_date_gmt] => 2015-06-02 14:37:55 [post_content] => (Vida Press nuotr.) [post_title] => CAA Drone operatator guidelines, Dorset, Britain - 02 Jan 2015 [post_excerpt] => [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => caa-drone-operatator-guidelines-dorset-britain-02-jan-2015 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-06-02 16:37:55 [post_modified_gmt] => 2015-06-02 14:37:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 135458 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/06/AOP10.4351403-smallj.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai