Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Gyvenimo gurmanams

Racionalus B. Adamonytės polėkis

Elvina Baužaitė | 2014-12-16

Vaikystės statiniai iš rąstų, jūros nugludintų pagalių Juodkrantės paplūdimyje, molio lipdiniai, virtę konstrukcijų segmentais, ugniakuras kaip žmonių sambūrio galimybė – visa tai industrinio dizaino kūrėjos Barboros Adamonytės mąstysenos ir kūrybos principų pamatas, atsiskleidęs pašnekesyje su jauna, drąsia, ambicinga asmenybe.  

Žodis „industrinis“, kaip pripažino B. Adamonytė, jai kadaise asocijavosi su masine gamyba ir serijiniu štampavimu, dėl kurio nukenčia kokybė ir originalumas. Tačiau dabar, pažinus procesą, šį įsivaizdavimą pakeitė suvokimas, kad masinė produkcija yra sukurto dizaino objekto tąsa. „Industrinį dizainą“ ji apibrėžė kaip kūrybą objektų, kurių esminės ypatybės – funkcionalumas ir ergonomiškumas – įprasminamos skirtingos formos kūriniuose.

Dizainerės teigimu, nuo kūrinio idėjos ir galimybių tiražuoti priklauso, ar objekto unikalumas, meninė vertė neišnyks masinėje gamyboje. Ji vienu geriausių būdų suderinti meniškumą ir masiškumą laiko limituotą serijinių objektų gamybą, kurią gali preciziškai prižiūrėti pats dizaineris ir taip užtikrinti kokybę. Kitu atveju, kai masinei gamybai pasirenkamos kitos medžiagos, objektas praranda savo fizines ypatybes ir net iš tolo nebeprimena prototipo.

Kūrybingumo viražai

B. Adamonytė užaugo apsupta menininkų. Tėvas Vilmantas Adamonis – skulptorius, senelis Juozas Adamonis – keramikas, jo žmona – architektė, kaip ir Barboros dėdė, o dėdės žmona – interjero dizainerė. Tokioje aplinkoje gyvenimas, rodos, savaime tampa neatsiejamas nuo kūrybos, o vaizduotė turi neribotą laisvę. Mergina prisimena, kaip vaikystėje senelių sode iš molio lipdydavo ne statulėles, o atskiras detales, vėliau iš jų konstruodavo įvairius objektus. Juodkrantėje iš rąstų, jūros nuglūdintų ir pakrantėn išmestų pagalių, rentė statinius, nes smėlio pilys nebuvo jos sritis. Tad kitoks požiūris į objekto struktūrą, konstrukciją skleidėsi dar pirmuosiuose kūrybos bandymuose, ir jie tapo dabartinės veiklos pagrindu.

Menininkės teigimu, dizaino objektai reikalauja išradingumo, ir jis labiausiai matomas, palieka įspūdį, tačiau nevalia manyti, kad idėjos gimsta savaime. Nors dizainerė tvirtino tikinti, jog kūrybingumą galima išugdyti, šią savybę būtina nuolat lavinti. „Kūrybingumas – atviro mąstymo, nuolatinio aplinkos stebėjimo, paieškų, daugybės bandymų ir paklydimų duotis“, – akcentavo B. Adamonytė. Taigi industrinio dizaino kūriniai nėra vien meninio įkvėpimo rezultatas. Pašnekovė teigė besivadovaujanti racionalumu – kertiniu dalyku, kai reikia suvaldyti mintis, eksperimentuose gimusią idėją paversti konkrečiu objektu. Būtent gebėjimas racionaliai išnaudoti kūrybingumą, netradicinius sumanymus lemia, ar objektas taps meno, dizaino kūriniu.

Konceptualūs kūriniai

Idėjinio kūrybingumo ir racionalių sprendimų darna – esminė B. Adamonytės darbų žymė. Jausdama stiprėjantį visuomenės susvetimėjimą ir įžvelgusi ugniakurą kaip žmonių sambūrio galimybę, mergina, baigdama bakalauro studijas Vilniaus dailės akademijoje, sukūrė šamotinę ,,Kepsninę / Krosnelę“, kurioje kaip papildomi prasminiai akcentai pasitelkti etnografiniai ženklai. „Mano tikslas buvo sukurti simbolinį šeimos traukos tašką. Todėl grotelių raštą sudariau iš linijų ir apskritimų, derinau saulės ir ugnies simboliką, perteikiančią darną ir vientisumą“, –koncepciją atskleidė dizainerė.

Studijuodama magistrantūrą B. Adamonytė sukūrė neeilinį projektą – jis pelnė tarptautinį pripažinimą. Šviestuvo „SUNrise–SUNset“ („Saulėtekis–saulėlydis“) (darbo vadovas – Povilas Juškaitis) idėja gimė pastebėjus, kad šviesos potyris tiesiogiai priklauso nuo paros, metų laiko. Menininkė ėmė domėtis spalvų reikšmėmis, jų įtaka žmogaus organizmui, spalvų terapija. Sumanymai, sprendimai neatsiranda savaime – kintančios spalvos ir šviesos intensyvumo kūrinys padiktuotas gamtos, tai vaivorykštės ir saulės ciklo aliuzija.

Apšvietimo projektas „SUNrise–SUNset“ šiemet pelnė prestižinį konceptualaus dizaino „Red Dot“ apdovanojimą. Jis vainikavo ne vienų metų kūrinio keliones po parodų sales. Dizainerė atvirai prisipažino, kad tikėjosi pelnyti šį prizą, nors konkurso dalyvių buvo daugiau nei 4700. Tikėjimas ir naivus užsispyrimas menininkei suteikė drąsos. Projektas įvertintas ne tik užsienyje – B. Adamonytė šiais metais iš prezidentės Dalios Grybauskaitės rankų atsiėmė prizą ,,Geras dizainas 2014“. Tačiau pripažinimas neužmigdė ant laurų ir skatina imtis naujų projektų. Kol kas mergina sėkmingai keliauja po pasaulį su savo saulėta šviesa. Šį rudenį šviestuvas pristatytas Londono dizaino savaitės parodoje ,,100% Design“.

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 132834 [post_author] => 504 [post_date] => 2014-12-12 16:56:52 [post_date_gmt] => 2014-12-12 14:56:52 [post_content] => [post_title] => Barbora [post_excerpt] => Kepsninė – simbolinis šeimos traukos taškas. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => barbora-2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-12 16:56:52 [post_modified_gmt] => 2014-12-12 14:56:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 132833 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/Barbora.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 132835 [post_author] => 504 [post_date] => 2014-12-12 16:57:56 [post_date_gmt] => 2014-12-12 14:57:56 [post_content] => [post_title] => Barbora2 [post_excerpt] => „Red dot“ apdovanojimas vainikavo ne vienerių metų B. Adamonytės kūrinio keliones po parodų sales. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => barbora2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-12 16:57:56 [post_modified_gmt] => 2014-12-12 14:57:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 132833 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/Barbora2.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => stdClass Object ( [ID] => 132836 [post_author] => 504 [post_date] => 2014-12-12 16:58:58 [post_date_gmt] => 2014-12-12 14:58:58 [post_content] => [post_title] => Barbora3 [post_excerpt] => „SUNrise–SUNset“ – tai vaivorykštės ir saulės ciklo aliuzija. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => barbora3 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-12 16:58:58 [post_modified_gmt] => 2014-12-12 14:58:58 [post_content_filtered] => [post_parent] => 132833 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/Barbora3.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai