Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

IQ žmogus

Sėkmės Mūza

Ieva Rekštytė, „Intelligent Life“ | 2014-02-21

Vardas, užkoduotas jos genuose ir atitinkantis gyvenimą, yra geriausia pianistės prof. Mūzos Rubackytės-Golay afiša. Žurnalistė Ieva Rekštytė su Nacionalinės meno ir kultūros premijos laureate susitiko pasikalbėti apie nuoseklią kelionę į muzikinę ir asmeninę pilnatvę.

 

Lietingą vakarą Lietuvos nacionalinė filharmonija spindi ypač ryškiai. Pro duris skuba ir skėčius purto iškilmingai nusiteikę šios muzikos šventovės lankytojai: nuo abonementų turėtojų iki tų, kurie čia lankosi pirmą kartą gyvenime. Amžiumi, muzikine patirtimi ir kitais parametrais įvairi publika tuoj vieningai aplodismentais pasveikins itin laukiamą viešnią Lietuvoje. Pianistė M. Rubackytė, Vilniaus fortepijono muzikos festivalio meno vadovė bei solistė, įžengia į sceną ir šiltai apžvelgusi salę pristato renginį. Trečiąkart vykstanti šventė dedikuota moterims, o pradžios koncertas – lenkų kompozitoriaus Krzysztofo Pendereckio aštuoniasdešimtmečiui paminėti. Šioje salėje savo bičiuliams ir gerbėjams – patiems mylimiausiems, bet ir pastabiausiems klausytojams – pianistė atlieka sudėtingąjį maestro kūrinį „Resurrection“ („Prisikėlimas“). Įtampos bei nerimo kompozicija fortepijonui ir orkestrui, parašyta tuoj po Rugsėjo 11-osios įvykių, turi dvi versijas. Pirminę K. Pendereckis užbaigė bažnyčių varpų dūžiais, vilties choralu, tačiau 2007 m. nutarė sukurti dramatiškesnį finalą. M. Rubackytę jis tikino: „Tiesiog negaliu palikti laimingos pabaigos, kai terorizmas tęsiasi.“ Paskutiniai „Resurrection“ akordai filharmonijoje persmelkia nerimo nuojauta, o tuoj po jų sprogsta kvapą atgavusios publikos plojimai.

„Esu vis dar tame kūrinyje, apimta jo nuotaikos, – praėjus kelioms dienoms po festivalio atidarymo prisipažįsta M. Rubackytė. – Jau antrą kartą jį išgyvenau – kitaip negalėčiau apibūdinti šio pasirengimo.“ 2011-ųjų pabaigoje, tuoj po Vilniaus fortepijono muzikos festivalio, pianistė gavo maloniai stebinantį pasiūlymą. Atlikėjos prodiuseris Pietų Amerikoje pranešė, jog ji kviečiama į Puerto Riką groti reto šiuolaikinio kūrinio – gal Mūza ką nors apie jį girdėjusi? „Negalėjau patikėti – aš kelias savaites laikiau jį rankose ir staiga lyg iš dangaus nukrito toks pasiūlymas! Puoliau mokytis tuoj po festivalio, beveik „sudegiau“ besiruošdama, tačiau Puerto Rike pavyko puikiai. Dirigentas mane pristatydamas pavadino heroje. Ėmiau galvoti, kad vieną dieną tą kūrinį būtinai atsivešiu į Lietuvą.“ Pianistė nesuabejojo, kad reikia pasikviesti ir Puerto Rike dirigavusį Maximiano Valdésą iš Čilės.

M. Rubackytės kelią stebiu daugelį metų ir turiu pažymėti, kad ji, priešingai nei nemažai kitų lietuvių pianistų, nuolat auga. Be puikių techninių įgūdžių, jai būdingas geras muzikinis skonis, analitinis mąstymas, vaizduotė. Ir, žinoma, publiką visuomet sužavi asmenybė. Per atlikėjos koncertus filharmonijoje būna anšlagas: ne visiems Lietuvos muzikantams pavyksta išlaikyti tokį didelį ir pastovų publikos dėmesį. III Vilniaus fortepijono muzikos festivalio atidarymo koncertu ji atvertė naują savo kūrybinės biografijos puslapį. Mūza pribloškė atlikusi sudėtingą šiuolaikinį kūrinį. Manau, jei K. Pendereckis būtų sėdėjęs salėje, būtų džiūgavęs.
(Živilė Ramoškaitė-Sverdiolienė, muzikos kritikė)

Savo namų Vilniuje virtuvėje M. Rubackytė niūniuodama ruošia kavą ir arbatą. Po kelių akimirkų įžengusi į svetainę su padėklu nukelia nuo jo puodelius ir lėkštelę šokoladinių saldainių: „Šveicariški – vaišinkitės.“ Imdama vieną pastebiu, kad ant padėklo pavaizduotas Eifelio bokštas ir užrašyta „Paris“. Mūsų pokalbis netrukus ima narstyti tarptautinius kontekstus, tačiau mintimis dar nusikeliame į koncerto vakarą ir pojūtį, apimantį grojant toje pačioje scenoje nuo septynerių metų. Su kuo Mūzai siejasi filharmonija, fiksuojanti visą jos muzikinę karjerą? Pianistė susimąsčiusi atsilošia kėdėje. 2006 m. buvo švenčiamas Dmitrijaus Šostakovičiaus šimtmetis ir tarptautinė kompanija „Brilliant Classics“ užsakė, kad lietuvė įrašytų dvidešimt keturis maestro preliudus bei fugas. „Tai buvo monumentalus darbas – du kompaktiniai diskai. Aš labai daug dirbau ir vėliau ilgai galvojau, kur visa įrašysiu, – akimirką ji stabteli. – Tai galėjo būti tik Vilniuje, tik filharmonijoje ir tik naktį. Ta muzika piešiami sovietmečio paveikslai, tad man reikėjo terpės, kurioje galėčiau geriausiai išreikšti turinį. Supratau tik čia įstengsianti panardinti save į praeitį.“ Kodėl naktį? „Mažiau triukšmo, kurį gaudo mikrofonai. Be to, naktinė būsena ypatinga – esame visai kitame pasaulyje.“

M. Rubackytės sugrįžimai į Vilnių po mokslų Maskvoje, pagyvenus Paryžiuje ir dabar – Ženevoje, – labai skirtingi. „Vienu etapu (iš Paryžiaus) buvo itin sudėtinga parvykti, – atkreipiu dėmesį į švelnų prancūzišką pašnekovės akcentą. – Būdavau išsunkta emocijų ir aplinkinių, kurie norėdavo čia su manimi bendrauti. Ir tų, kurie mane mylėjo, ir tų, kurie nelabai. Su įvairiomis mintimis žmonės ateidavo į mano koncertus. Jiems rūpėjo pasižiūrėti, kuo tapau, ar patobulėjau būdama užsienyje.“ Anuo gyvenimo tarpsniu M. Rubackytė taikydavo, kaip pati vadina, terapiją: naktį prieš koncertą nakvodavo viešbutyje, tarsi kitą dieną jos lauktų įprastas pasirodymas svečioje šalyje anoniminei publikai. „Tuo metu man buvo labai reikalinga tokia mąstymo higiena“, – teigia moteris ir priduria, kad dabar viskas pasikeitė: savoje šalyje koncertuoja jausdama didelį dalijimosi džiaugsmą – ne tik groja pati, bet ir atveža jai įdomių muzikų iš svetur. „Vilniaus fortepijono muzikos festivalis šiandien yra mano grąža Lietuvai“, – konstatuoja.2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 126141 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-02-20 17:49:46 [post_date_gmt] => 2014-02-20 15:49:46 [post_content] => [post_title] => Mūza Rubackytė [post_excerpt] => „Moteris pianistes, kurios visą gyvenimą lieka ištikimos šiai profesijai, pavadinčiau savotiškomis vaidilutėmis, vienuolėmis, bet ir herojėmis“, – teigia M. Rubackytė. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => muzagown0921-foto-bob-coscarellil [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-02-20 17:49:46 [post_modified_gmt] => 2014-02-20 15:49:46 [post_content_filtered] => [post_parent] => 126140 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/02/MuzaGown0921-foto-Bob-Coscarellil.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 126142 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-02-20 17:49:52 [post_date_gmt] => 2014-02-20 15:49:52 [post_content] => (Asmeninio archyvo nuotr.) [post_title] => M. Rubackytė [post_excerpt] => M. Rubackytė su (iš kairės) mama Terese, močiute Marija ir teta Irena. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => muza5 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-02-20 17:49:52 [post_modified_gmt] => 2014-02-20 15:49:52 [post_content_filtered] => [post_parent] => 126140 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/02/muza5.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => stdClass Object ( [ID] => 126143 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-02-20 17:49:57 [post_date_gmt] => 2014-02-20 15:49:57 [post_content] => (Asmeninio archyvo nuotr.) [post_title] => M. Rubackytė [post_excerpt] => M. Rubackytė trejus metus gyveno vienuolyne įkurtoje menininkų rezidencijoje. 1997-ųjų ruduo, Prancūzija. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => muza9 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-02-20 17:49:57 [post_modified_gmt] => 2014-02-20 15:49:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 126140 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/02/muza9.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => stdClass Object ( [ID] => 126144 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-02-20 17:49:59 [post_date_gmt] => 2014-02-20 15:49:59 [post_content] => (D. Matvejevo nuotr.) [post_title] => M. Rubackytė. [post_excerpt] => Dabartinį savo gyvenimo etapą M. Rubackytė apibūdina kaip harmoningą ir profesine, ir asmenine prasme. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 2011-11-12-14-photo-d-matvejevas [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-02-20 17:49:59 [post_modified_gmt] => 2014-02-20 15:49:59 [post_content_filtered] => [post_parent] => 126140 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/02/2011-11-12-14-photo-D.Matvejevas©.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => stdClass Object ( [ID] => 126145 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-02-20 17:50:05 [post_date_gmt] => 2014-02-20 15:50:05 [post_content] => (D. Matvejevo nuotr.) [post_title] => M. Rubackytė, A. Golay [post_excerpt] => Pianistė su vyru prof. A. Golay. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 2012-09-22-212 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-02-20 17:50:05 [post_modified_gmt] => 2014-02-20 15:50:05 [post_content_filtered] => [post_parent] => 126140 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/02/2012-09-22-212.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai