Dienos skaičius
484
Tiek milijonų litų, neaudituotais duomenimis, valstybės valdomos įmonės 2013 m. uždirbo grynojo pelno.
Visi tekstai

Kultūra

Emigrantas su kino kamera

IQ | 2011-07-03

Ronaldas Buožis ir filmavimo kamera neatskiriami panašiai kaip angliška popiečio arbatėlė su pienu. Talentingasis operatorius R. Buožis vienas iš daugelio jaunuolių nusprendęs karjeros iššūkių ieškoti svetur.

Filmavimu susižavėjęs dar besimokydamas mokykloje, sėkmingai susukęs kelis lietuvių atlikėjų Leono Somovo ir Jazzu muzikinius vaizdo klipus, šiandien R. Buožis imasi kur kas sudėtingesnių projektų, kurie įpareigoja daug keliauti. Artimiausiu metu Ronaldas planuoja kelionę į Maroką, kur dykumoje bus filmuojamos vieno serialo senovinės epinės kovos scenos.

Gavęs pasiūlymą filmuoti vienam iš didžiausių Artimųjų Rytų TV kanalui „MBC“, Ronaldas nedvejodamas sutiko. „Kadangi logistiškai labai sudėtinga atvežti filmavimo scenai reikalingus dramblius, lengviau juos realistiškai nupiešti kompiuteriu“, – savo vaidmenį kuriant kovos scenas TV serialui įvardija Ronaldas. Jis pripažįsta, kad geriausiai darbas vyksta su žmonėmis, su kuriais jau esi dirbęs, kitaip sakant, grįžtantys kontaktai yra labai svarbūs, todėl operatorius džiaugėsi galėdamas Maroke dirbti su jau pažįstamu režisieriumi.

„Dažniausiai režisierius ir operatorius kartu nusprendžia, kaip filmas turėtų atrodyti ir kaip jį reikėtų įgyvendinti“, – apie operatoriaus-statytojo kasdienybę pasakoja Ronaldas. Pasak jaunuolio, vieniems režisieriams svarbu suderinti visas įmanomas detales ir smulkmenas, o kiti palieka vietos pasireikšti operatoriaus išradingumui ir fantazijai, todėl labai svarbu iš pat pradžių pajusti, ko nori režisierius.

Bet šio pajutimo nėra išmokstama universiteto suole, jis ateina per praktiką ir nuolatinį darbą. „Turėdamas laisvo laiko eidavau virti kavą kino aikštelėse, o kiek vėliau ėmiau asistuoti operatoriams“, – apie tai, kaip dar būdamas studentas įgijo techninių įgūdžių, prisimena Ronaldas. Jis sutinka, kad išmokyti jausti kamerą negali joks dėstytojas ar knyga, bet tai yra kiekvieno būsimo operatoriaus užduotis ir kuo anksčiau tai kiekvienas supranta, tuo jo darbas ateityje bus sėkmingesnis, tuo greičiau jis sugebės geriau prisitaikyti prie rinkos, kuri toli gražu nėra paprasta.

Pasak Ronaldo, techninių triukų su laiku galima išmokti, kartu atsiranda ir kontaktai, bet svarbiausia vis dėlto išlieka asmenybė ir sugebėjimas bendrauti su skirtingais žmonėmis. „Pradedantieji filmuoti dažnai nusivilia, nes ateina su išankstiniu įsitikinimu, kad techninės žinios jiems automatiškai atvers visa duris“, – supratęs, kaip veikia filmavimo industrija užsienyje, pasakoja Ronaldas. Anot operatoriaus, kai kurie žmonės tiesiog nesugeba prisitaikyti ir dirbti komandoje, o kine be didžiulės, darniai dirbančios komandos, neįmanoma pasiekti gerų rezultatų.

Kaip ir galima tikėtis, pats filmavimo procesas nėra ilgiausiai trunkanti kino kūrimo proceso dalis, dažniausiai didžiąją laiko dalį atima pasiruošimai filmavimui. „Skubėti negalima, negali matytis, kad kažkur paskubėta, nes tai paskui rėš akį filmo žiūrovams kino salėse“, – pasakoja Ronaldas. Pasirodo, kartais tarp dviejų iš eilės einančių filmo kadrų, filmuotų tame pačiame kambaryje, gali būti net kelių savaičių skirtumas, todėl vietos klaidoms tokiais atvejais apstu. „Kita vertus, jeigu žiūrovas pastebi smulkias tęstinumo klaidas, vadinasi, filmo istorija nelabai verta dėmesio“, – neskuba teisti savo gildijos narių R. Buožis.

Tobulybė filmuose, anot Ronaldo, labai reta savybė, bet čia ir slypi visas istorijos grožis, nes tai kur kas patraukliau, nei, sakykime, pedantiškai sutvarkytas 3D formato filmas. „Virgin media“ TV kanalui reikėjo dirbti D formatu, tai buvo nauja ir keista patirtis, nes filmavimo procesas nuo technologijos iki turinio yra visiškai kitokie“, – filmavimo 3D formatu neliaupsina Ronaldas. Jo nuomone, 3D filmai niekada nepakeis įprastų 2D filmų, nes pirmieji labiau tinkami dideliems koncertams ir pasirodymams, o vienintelis filmas, kuriame 3D įgauna prasmę yra Wimo Wenderso kino juosta apie modernųjį šokį „Pina“. „Mano manymu, 3D – tik eilinis technologinis trendas, be to, tai tik labai siaura niša kine“, – įsitikinęs Ronaldas. Tikrasis technologinis pokytis, anot operatoriaus, yra skaitmeninis formatas, kuris dėl įvairių praktinių dalykų ilgainiui turėtų išstumti kino juostą.

Nors tenka kurti ir fantastinius elementus, Ronaldui labiausiai patinka paprastos istorijos, kuriose dominuoja dviejų žmonių santykiai, o ne transformerių atakos. „Visuomet įdomu filmuoti tai, ko dar nesi anksčiau išbandęs, dėl to užsakymai, kurių imuosi, mane sužavi savo istorija ar dar nenagrinėta tema, paprastai sakant, perskaitęs scenarijų jau žinau, ar imsiuosi to darbo. Mat jeigu dirbčiau tai, kas man nepatinka, kuo netikiu, tai labai greitai atsilieptų bendram komandiniam darbui, o man pačiam taptų kančia“, – kaip renkasi būsimus projektus aiškina Ronaldas.

Daug kam vasara asocijuojasi su atostogomis, bet tik ne Ronaldui. Jam, kaip ir kitiems kino žmonėms, tai populiariausias metas filmavimams, todėl visas liepa bus skirta trumpametražio filmo Lietuvoje kūrimui. „ Jo kodinis pavadinimas „Barzda“, – apie keletą mėnesių trunkantį pasiruošimą režisieriaus Jono Trukano filmui keletą žodžių mesteli Ronaldas. (Šiųmečiame „Kino pavasario“ festivalyje J. Trukano juosta „Knygnešys“ įvertinta geriausio lietuviško filmo kategorijoje.)

Anot Ronaldo, viena iš daugelio lietuviško kino problemų yra ta, kad praūžus festivaliams ir peržiūroms, vėliau sunku tuos filmus kur nors rasti ir pažiūrėti. „Vienas kūrėjas nieko nepadarys, reikia ištisos kino industrijos ir tol, kol lietuviškų filmų niekas nepirks užsienyje, tol didesnių projektų ir neatsiras“–lietuviško kino galimybes skeptiškai vertina Ronaldas. Pasak jo, kine burtų lazdelės principas neveikia, todėl tik gera istorija ir sugebėjimas ją parduoti lemia sėkmę.2 psl. >>

Puslapis 1
Array ( [0] => stdClass Object ( [guid] => http://iq.lt/media/2011/06/20100323-053-166x250.jpg ) [1] => stdClass Object ( [post_excerpt] => ) [2] => stdClass Object ( [guid] => http://iq.lt/media/2011/06/wopertaorius-250x166.jpg ) [3] => stdClass Object ( [post_excerpt] => ) [4] => stdClass Object ( [guid] => http://iq.lt/media/2011/06/wfilmas1-596x397.jpg ) [5] => stdClass Object ( [post_excerpt] => ) [6] => stdClass Object ( [guid] => ) [7] => stdClass Object ( [post_excerpt] => ) )

Dienos grafikas

Komentarai

Pamenate ryškiaspalvius, žibančius grupės ABBA kostiumus? Buvę jos nariai neseniai atskleidė, kad ne ...
Neįmanoma komentuoti politikos be Ukrainos. Rusų intervencija Kryme ir akivaizdus pasirengimas padalyti o ...
Po finansų krizės išpopuliarėjo bankų ir kitų finansų institucijų atsparumo testai. Pagal specialias ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai