Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Gimtadienio viešnia

Ieva Rekštytė, „Intelligent Life“ | 2014-04-29

Chrestomatinėje Antano Sutkaus fotografijoje „Motinos ranka“ save yra atpažinusios daugybė moterų iš įvairių pasaulio šalių. Ieva Rekštytė aiškinasi šios nuotraukos universalumą ir susipažįsta su tikrąja jos heroje.

 

Brazilijos parodų salėje maža mergaitė stabteli prie eksponuojamos nespalvotos fotografijos. Kažkas patraukia mažosios dėmesį ir priverčia ilgiau stebeilytis. Galiausiai ji išsitraukia telefoną, pykšteli ir, ekrane išsaugojusi ant sienos kabančios fotografijos atvaizdą, patenkinta nueina prie kitų eksponatų. Šią sceną iš kito parodų salės aukšto stebėjo fotografas Antanas Sutkus. Fotomenininko darbai, jau trečius metus keliaujantys po Brazilijos galerijas, šioje milžiniškoje Pietų Amerikos valstybėje atrado savo žiūrovą. Kaip kad mažoji brazilė, telefone užfiksavusi „Motinos ranką“.

1966-aisiais daryta nuotrauka pasižymi sunkiai paaiškinamu bruožu. Lietuvoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Brazilijoje ir kitur žmonės A. Sutkų apiberia klausimais, kur jis tiksliai tą fotografiją sukūręs. „Daugelis ten atpažįsta save vaikystėje. Matyt, ta nuotrauka turi kažkokį bendrą humanistinį užtaisą“, – pečiais gūžteli fotomenininkas. Jis prisimena vienos vokietės pasakojimą: esą jos motina dievagojosi toje fotografijoje atpažinusi savo dukterį. A. Sutkui tokiais atvejais telikdavo patikinti, kad tai ne svečiose šalyse, bet jo paties namuose per šeimos šventę užfiksuotas momentas. O simpatingoji putliaskruostė – jo draugų duktė Indrė. Iš tiesų tą dieną, kai aprėpus keletą pavykusių kintamųjų – šviesą, gestą, emociją – nuspaustas fotoaparato mygtukas, A. Sutkus, kaip įprastai, pleškino nepaliaudamas. Sūnaus Simo gimtadienio proga į namus Užupyje, Paupio gatvėje, susirinko artimiausi šeimos draugai. Tarp jų ir Adomėnai, Auksės Sutkienės bendrakursės Elenos šeima su vienturte trejų metų dukrele Indre. Nors namai ir žmonės aplink mergaitei buvo pažįstami, vis dėlto ji jautėsi nejaukiai. Šventiniame šurmulyje Indrė spaudėsi kuo arčiau mamos. O čia dar Antanas su spragsėti nesiliaujančiu fotoaparatu. Vieną akimirką, išreikšdama savo baugščią būseną, mergaitė prisiglaudė prie mamos rankos… Blykst! Gimtadienio šventė tęsėsi.

Nuo tos balandžio dienos Užupyje praėjo beveik pusę amžiaus. Šiandien eidama susitikti su Indre Buzeliene svarstau, ar pavyks ją atpažinti vien iš vaikystės fotografijos. Telefonu susitarus susitikti kavinėje Bokšto gatvėje, ji klausia, kaip mus su fotografu atskirti. Aš drąsiai lepteliu: „Mes jus atpažinsime!“ Susimąstau, kiek tai iš tiesų įmanoma, tačiau pamačius ją abejonių nekyla. Galima susvyruoti nebent dėl to, kad tamsūs Indrės plaukai šiandien ne tiesūs, o garbanoti. „Fotografuotis niekada nemėgau, – tarsteli ji, fotografui nuleidus objektyvą. – Tačiau pati mielai imdavau fotoaparatą į rankas.“

„Motinos rankos“ herojės likimas visą laiką vingiuoja greta fotografijos ir meno. Dėl šios priežasties ir Bokšto gatvėje susitinkame ne šiaip sau. Kavinė yra prie pat Lietuvos dailės muziejaus, kuriame I. Buzelienė dirba bibliotekos, archyvo ir fototekos vedėja. Ji pasakoja, kad greitai aštuoniasdešimtmetį minėsiantis jos tėvas fotografuodavo nuo dvylikos metų. Neatsilikdavo ir Indrė. Namuose visuomet būdavo didintuvas, vonelių, pincetas, kad būtų galima nuotraukas ryškinti patiems. Tvarkingos mamos dėka namie iki šiol pilna albumų, kuriuose fotografijos kruopščiai surūšiuotos pagal metus.

„O ši nuotrauka lydi visą gyvenimą, – prie „Motinos rankos“ grįžta I. Buzelienė. – Pirmiausia ji yra mano tėvų namų atributas. A. Sutkaus dovana, kiek tik pamenu, kaba tėčio kabinete.“ Anot Indrės, daugiausia emocijų nuotrauka kelia mamai: ši vis pabrėžia labai gerai prisimenanti tą momentą – dukros skruosto prisilietimą prie rankos. „Aš pati geriau įsiminusi tik detales: savo drabužėlius, mamos palaidinę, jos rankogalį, – vardija Indrė. – O tėvams tai vis dėlto jų jaunystės laikų liudijimas.“ Ji priduria ne sykį girdėjusi įvairių šios nuotraukos interpretacijų. Nuo jau A. Sutkaus minėto savęs atpažinimo iki abejonės, ar tvirta ranka, į kurią įsikibusi mergaitė, tikrai yra moters.

A. Sutkaus fotografija išsyk tapo taiklia ir lengvai įsisąmoninama motinos ir dukters ryšio, vaikiško tyrumo iliustracija. Indrė, rodos, nesureikšmina faktų, kad jos vaikystės atvaizdas tiražuojamas iki šiol (tėvai turi surinkę laikraščių, knygų, kuriose ji išspausdinta), gavęs apdovanojimų ar su juo tapatinamasi skirtinguose pasaulio kampeliuose. Paklausta, kur, jos nuomone, glūdi šio kadro stiprybė, I. Buzelienė išvardija švelnumo, meilės ir naivumo pojūčius, kuriais fotografija dvelkte dvelkia. Tačiau kiek palūkėjusi primena, kad iš tiesų tą gimtadienio šventės dieną Sutkų namuose tokių pozityvių emocijų ji nejutusi. Juk vaikiškas skruostas prie mamos rankos prigludo iš baimės ir nejaukumo. Indrė šypsodamasi pasakoja, kad vaikystėje visuomet bijojusi naujos aplinkos. Net mamos darbe vykdavusios naujametės eglutės šventės jai virsdavo didžiausiu išbandymu, kai reikėdavo eiti pas Senį Šaltį ir deklamuoti eilėraštį. Mergaitei iš siaubo net dovanos neberūpėdavo, kad tik nereikėtų jų viešai atsiimti.

Žvelgdama į tėvų namuose kabančią fotografiją I. Buzelienė teigia nė nesusimąstanti, kad ten ji: „Matau tiesiog mažą mergaitę. Apskritai į šią nuotrauką žvelgiu kaip į meninę, ne dokumentinę.“ Iš tiesų, „Motinos ranka“ glaustai, bet taikliai perteikia A. Sutkaus meninį braižą. Pažinti jo fotografijas – tai būti atviram emocijoms. Ryšys tarp žmonių, jų tarpusavio santykiai – vienos iš kertinių A. Sutkaus fotografijų savybių. Fotomenininkas to nesigina: „Emocinis ryšys tarp žmonių yra amžina, belaikė tema. Manęs vis klausdavo ir tebeklausia: kodėl fotografuoju senius ir vaikus. Mano atsakymas paprastas: seniams jau vis vien, kaip jie atrodo, o vaikams – kol kas vis vien.“2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 128091 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-04-29 15:11:55 [post_date_gmt] => 2014-04-29 12:11:55 [post_content] => (A. Sutkaus nuotr.) [post_title] => Motinos ranka, A. Sutkus [post_excerpt] => Iš daugybės sūnaus gimtadienio nuotraukų A. Sutkus išskyrė jautrią Indrės ir jos mamos sceną. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => 1965_mothers-hand [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-04-29 15:11:55 [post_modified_gmt] => 2014-04-29 12:11:55 [post_content_filtered] => [post_parent] => 128090 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/04/1965_Mothers-Hand.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 128092 [post_author] => 581 [post_date] => 2014-04-29 15:12:13 [post_date_gmt] => 2014-04-29 12:12:13 [post_content] => (V. Reivyčio nuotr.) [post_title] => I. Buzelienė [post_excerpt] => I. Buzelienė į savo vaikystės nuotrauką žvelgia kaip į meno kūrinį. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => x_7740 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-04-29 15:12:13 [post_modified_gmt] => 2014-04-29 12:12:13 [post_content_filtered] => [post_parent] => 128090 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/04/X_7740.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai