Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Intuicija stotyje

Ieva Rekštytė, „Intelligent Life“ | 2015-02-05

Fotomenininkas Aleksandras Macijauskas, savo kaip profesionalo kūrybos pradžioje užfiksavęs „Ratą“, nenutuokė, kad jis suksis iki pat šios dienos ir taps populiariausia jo fotografija. Ieva Rekštytė žymisi penkiasdešimtmetės nuotraukos istoriją.

Išlipusi Kauno autobusų stotyje ir skuosdama prie manęs laukiančio automobilio, vos neišverčiu ant žemės pastatytos pintinės, kurioje pūpso skaisčiai geltoni moliūgai. Jos savininkė dar spėja pavymui riktelėti, kad nelėkčiau kaip be galvos, ir tuoj pat užmezga diskusiją su autobuso laukiančia moteriške apie šiais laikais nuolat skubantį jaunimą. Nuostabu, pagalvoju, kaip bendras požiūris gali greitai suvesti du nepažįstamus žmones.

Į šią man ne itin mielą Kauno vietą šiandien dar teks grįžti. Laimė, ne fiziškai. Macijauskų namuose Pievų gatvėje, į kuriuos ir išsiruošiau, pokalbis su pašnekovu neišvengiamai atves į autobusų stotį, kur užfiksuota ši dešinėje jūsų matoma fotografija. Prieš susitikimą vaizduotė pamėtėja asociacijų tarp nuotraukos ir mano šiandienės patirties: apie kartų susidūrimą bei prasilenkimą. Kas žino, gal tos smalsios vaiko akys prieš kelias akimirkas stebeilijo į pakumpusį vyriškį, ant pečių nešantį ką tik nusipirktą ratą. O gal į tą – ritinamą kita ranka. Gal net audė mintį jį nugvelbti, paliesti ar spėliojo, kam jis bus reikalingas.

Šias interpretacijas vėliau papasakoju nuotraukos autoriui ir jam jos pasirodo visai pagrįstos. „Fotografijos simbolizmas dažniausiai atsiranda iš intuicijos, kaip ir ši scena. Aš pirmiausia įžvelgiau jos formą, o simboliai – besikeičiančių kartų, besisukančio it ratas gyvenimo, nueinančio senio ir ateinančio vaiko – man susidėliojo vėliau“, – sako A. Macijauskas. 1965 m., kai užfiksuotas „Ratas“, menininkas su keliais kitais bičiuliais, kaip įpratęs, vaikščiojo po miestą su fotokameromis ir, pašnekovo žodžiais tariant, ieškojo įdomių formų. „Darėme montažus, plėšėme, karpėme ir dėliojome fotografijas. Norėjome daryti kitaip nei kiti“, – modernistinę to meto Kauno kūrėjų pakraipą apibūdina kūrėjas.

Pats jis fotografija buvo pradėjęs rimtai domėtis vos prieš metus, kai sukūrė „Ratą“. Laikraštyje „Kauno tiesa“ buvo paskelbta apie fotografų klubą, į kurį Aleksandras nuėjo viso labo norėdamas išmokti išryškinti juostą. „Žmona ragino, kad įamžinčiau dukrą, – prisimena. – Po antro, trečio raginimo nuėjau į klubą. O ten – Povilas Karpavičius skaito paskaitas ir šaukia: „Fotografija – tai mirtis dailei!“ Mane tai labai paveikė! Ir kai puoliau į fotografiją, tai stačia galva.“

1965 m. klubas surengė didelę parodą. Į ją pakliuvo nemažai A. Macijausko darbų, tarp jų ir „Ratas“. Pažiūrėti ekspozicijos atvyko kolegų iš Vilniaus. Antanas Sutkus, apžvelgęs kauniečių fotografijas, ištarė, kad dėl vienos jam kirbteli pavydas – tai „Ratas“. „A. Sutkus vėliau sugebėjo mus – dviejų miestų fotografus – suvienyti. Mes – kauniečiai – labiau linkome į formą, o vilniečiai į dokumentalizmą. Ilgainiui vieni iš kitų ėmėme mokytis“, – sako pašnekovas.

Lietuviai fotografai modernią neįprastos formos nuotrauką su nukirpta vyriškio galva ir vaiko smakru priėmė palankiau nei kai kurie kolegos tuometėje Sovietų Sąjungoje. Per parodos „9 Lietuvos fotografai“ atidarymą Maskvoje eruditas, fotografijos kritikas Anri Vartanovas paskelbė, kad „Ratas“ yra lietuviškos fotografijos simbolis, kurio turinys ir forma absoliučiai tapatūs. Po šių žodžių iš vietos pašoko vienas Maskvos fotografijos klasikų ir pasipiktinęs sušuko: „Tai grynas formalizmas!“ „Toks buvo tos kartos požiūris, – šypsosi A. Macijauskas. – Tačiau Lietuvoje fotografija buvo moderni, labiau vakarietiška ir atvira naujovėms. Čia iš Sovietų Sąjungos važiuodavo kaip į Meką.“ Tiesa, menininkas pripažįsta, kad ir Lietuvoje ne visi kolegos mėgo ar suprato jo darbus. Pavyzdžiui, Algimantas Kunčius sykį jam davė pastabą: „Tu nuolat stovi ant galvos!“ A. Macijauskas atkirto: „Norint stovėti ant galvos reikia sveikatos turėti.“ Kandžios replikos tarp lietuvių fotografų įprastas dalykas, tačiau jie kaip susitarę tvirtina, kad tai draugiška kritika, be jokių asmeniškumų.

Lengvomis kolegų pašaipomis buvo palydėtas ir prieš kelerius metus išleisto A. Macijausko albumo „Paskutinė knyga“ pavadinimas. Tuomet neseniai 70-metį paminėjusiam kūrėjui buvo sušlubavusi sveikata, jis išėjo iš darbo. „Maniau, kad nieko daugiau jau neteks daryti, – prisimena sudėtingą laiką. – Tačiau atsitiko taip, kad išsikapstęs iš liūdnos situacijos išleidau kitą albumą, kurį pavadinau „Ratas“. Ant jo viršelio, be abejo, uždėjau tą fotografiją.“

Pasirodžius knygai fotografijos ir kino kritikas Skirmantas Valiulis recenzijoje rašė: „Ta fotografija 40 metų kabo mano namuose ant sienos, nors esu gavęs iš autoriaus ir stulbinamo dydžio savo portretą su pašaipėle: jei kritikas, tai jis visus degina nors ant cigaretės galo. Vėliau sužinojau, kad šią fotografiją gyrė ir A. Sutkus, nuolatinis bendražygis nuo pat Lietuvos fotografijos meno draugijos įkūrimo. Ją puolė Novosibirsko akademikai, o gal tik tarp jų įsitrynę ideologiniai „klapčiukai“: žmogus be galvos tarybinėje fotografijoje!? Čia jums ne Mayne Reido „Raitelis be galvos“. Prancūzas Lemagny išgyrė „Ratą“ ir apibendrino: „Visa jūsų fotografija sutelpa į ratą.“ Ir išsivežė krūvą darbų į Nacionalinę biblioteką Paryžiuje. Aleksandras matė, kaip jie saugomi kartu su kitais lietuvių darbais. “

Tas pats kritikas Jeanas Claude’as Lemagny yra pabrėžęs, kad dviem lietuvių fotografijos poliams tvirtai atstovauja A. Macijauskas ir Romualdas Rakauskas (kaip yra sakęs pastarasis – „mes visiškai priešingų religijų“). Turbūt nuo šios minties atsispyrė meno kuratorius iš Taivano, kuris parašė Aleksandrui laišką ir pasiūlė pristatyti dvi lietuvių fotografijos priešingybes savo leidžiamame žurnale. Kiek­viename numeryje paprastai pristatomi aštuoni fotomenininkai iš viso pasaulio. „Aš sugalvojau gudriau, – valiūkiškai mirkteli pašnekovas. – Pasiūliau jam surengti parodą Lietuvoje ir patikinau, kad čia yra daugiau įdomių autorių. Kodėl nepadarius vien lietuviško numerio? Jis sutiko.“ Fotografas pasidžiaugia ir dar vienu dalyku: „Taip elgdavausi ne aš vienas, bet ir kiti kolegos. Jeigu jau vienas ką gauna, žiūri, kad kliūtų ir kitiems. Mes kaip kokie žydai. Tai labai geras bruožas.“2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 133497 [post_author] => 581 [post_date] => 2015-02-05 11:59:47 [post_date_gmt] => 2015-02-05 09:59:47 [post_content] => (A. Macijausko nuotr.) [post_title] => R-001 [post_excerpt] => [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => r-001 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-02-05 11:59:47 [post_modified_gmt] => 2015-02-05 09:59:47 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133496 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/02/R-001.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 133498 [post_author] => 581 [post_date] => 2015-02-05 12:00:23 [post_date_gmt] => 2015-02-05 10:00:23 [post_content] => (A. Aleksandravičiaus nuotr.) [post_title] => Aleksandras Macijauskas [post_excerpt] => A. Macijauską pirmiausia patraukia įdomios formos ir aštrus turinys. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => aleksandras-macijauskas_-alg-aleksandraviciaus-foto [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-02-05 12:00:23 [post_modified_gmt] => 2015-02-05 10:00:23 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133496 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/02/Aleksandras-Macijauskas_-Alg.-Aleksandravičiaus-foto.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai