Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Paraštės. Bestselerių kultūra

Marius Burokas, „Intelligent Life“ | 2015-07-18

Rašyk greit, parduok pigiai, pamiršk tučtuojau. Arba kuo gresia įsigalėjusi agresyvi bestselerių kultūra.

Atėjo vasara ir sezoniniai skaitytojai (žmonių rūšis, mananti, kad skaitymas – griežtai atostogoms skirtas užsiėmimas) jau nekantraudami žvilgčioja į bestselerių krūvelę lentynoje. Jie savo pasirinkimu patenkinti. Bet kritikai ir rašytojai – ne.

Kritikams, žinia, ir vasara ne vasara, jei ko nors nepakritikuoji. O rašytojams bet koks metų laikas – tai sausra, tai darbymetis. Baisiausias mėnuo rašytojui, matyt, yra birželis – toks neaiškus, išdeginantis visą norą ką nors kurti, pripildantis sąnarius tinginystės, o galvą – klampios košės ir minčių apie tysojimą kur nors parke ar svajingą sėdėjimą lauko kavinėje. Na, bet iš tikrųjų rašinys ne apie tai (va, jau veikia birželis), apie sezonų ir mėnesių įtaką kūrybai ir apskritai literatūrai reikės parašyti kitą kartą – tai įdomi tema.

Grįžkime prie kritikos. Ir monopolijų. Vienas labiausiai gerbiamų literatūros žmonių, garsi rašytoja Ursula K. Le Guin, pasisakė prieš „Amazon“ monopoliją. U. K. Le Guin žinoma ir verčiama visur, tik ne pas mus – sovietmečiu lietuviškai ji beveik neleista, vėliau pasirodė vos keletas tik fantastikos mėgėjų pastebėtų romanų. Ji yra viena garsiausių socialinės fantastikos rašytojų, savo knygose sukūrusi ne vieną utopinę ar antiutopinę visuomenę. Taigi, nenuostabu, kad ją apėmė siaubas įsivaizdavus pasaulį, kuriame viena korporacija sprendžia, kokios knygos bus rašomos ir leidžiamos. O tokiame pasaulyje mes netrukus galime gyventi.

Pasak Ursulos, ideali „Amazon“ ar bet kurios kitos monopolijos knyga yra saugi prekė, dabartinei rinkai pritaikytas produktas, skirtas patekti į bestselerių sąrašą, įkopti į jo viršūnę ir pranykti be pėdsako. Ir ji teisi. Kiek pastaruoju metu perskaitytų bestselerių prisimenate? Kas juos parašė? Kuo jie skyrėsi vienas nuo kito? Galiu lažintis, kad nepamenate.

Prie bestselerių priprantama kaip prie šlamštmaisčio. Kai peršami vien jie, kai knygynuose mirga tik jie, kai žiniasklaida (vienintelė kokybiška knygų reklama, ypač Lietuvoje, yra bestselerių reklama) kalba apie juos ir rodo vien juos, imi nejučiom galvoti, kad tai ir yra literatūra. O visa kita – paraštėse kliedesius kurpiančių nevykėlių rašiniai.

„Amazon“ dažniausiai buvo kaltinama dėl daugybės knygynų, ir ypač nepriklausomų knygynų, bankroto, taip pat dėl nežmoniškų darbo sąlygų jos neaprėpiamuose sandėliuose (kuriuose žmonės alpdavo nuo tvankumo ir oro trūkumo, nes oro kondicionavimo sistema čia taip ir neįrengta). Bet visi pražiopsodavo kai ką kita – leidybos monopolijų ir bestselerių kultūros įtaką mūsų skaitymo įpročiams bei literatūriniam skoniui. Įsigalėjus agresyviai bestselerių kultūrai, aukojama įvairovė, į šešėlį nustumiama, visų pirma, niekada itin populiari nebuvusi poezija, visų antra – nekomercinė, meninė proza, vidutinio lygmens rašytojai (dažnai tikrai įdomesni už tuos pačius bestselerių autorius), apsakymų kūrėjai, istorinė bei dokumentinė literatūra.

Ursulai pritaria ir garsus JAV kritikas Michaelas Dirda. Jis teigia, kad bestselerių sąrašai ne tik populistiniai, bet ir elitiniai. Tarkim, sąraše yra dešimt vietų, ir didžiąją jų dalį užima visiems iki koktumo pažįstami vardai, čia patenkantys jau nebe pirmą dešimtmetį. Manyti, kad jie ten yra pelnytai – nes geri rašytojai, – naivu. Peržengus tam tikrą ribą rašo jau nebe rašytojas – rašo ir dirba jo vardas, didelė komercinė mašina, užsukta agentų, leidyklų, knygynų ir taip toliau. O skaitytojas, mūsų laikų amžinai neturintis laiko skaitytojas, iš visų pusių yra bombarduojamas rėksminga reklama ir, penkioms minutėms užbėgęs į knygyną, čiumpa ką? Bestselerį. Suprantama, leidykloms daug patogiau investuoti į kokį nors Jamesą Pattersoną ir garantuotai uždirbti saujelę milijonų nei rizikuoti ir ieškoti naujų vardų.

Kas nutiktų, jei staiga dingtų visi bestselerių sąrašai, visas gudrus leidyklų apmokamas strateginis knygų išdėliojimas knygynuose? Skaitytojas būtų priverstas ieškoti pats, kliautis draugų, kolegų ir kaimynų patarimais. Jis klaustų knygų pardavėjo, kuris, skirtingai nei dabar, šį tą išmanytų apie literatūrą. Galbūt būtų sugaištama daugiau laiko, bet taip galima atrasti ne vieną ir ne du perlus. Žaidimo taisyklės būtų sąžiningesnės. O ką jau kalbėti apie pačius rašytojus, kurių dauguma niekados negaus tiek skaitytojų, kiek nusipelnė. Ir nereikia kalbų, kad rašytojas rašo sau ar rašo, nes negali nerašyti. Skaitytojas jam toks pat būtinas kaip oras.

Ką gi daryti? Tas pats M. Dirda siūlo paprastą išeitį: rašytojas į bestselerių sąrašą gali pakliūti tik vieną kartą. Tuomet ir sąrašas būtų gyvas, ir konkurencija sąžiningesnė, ir nauji vardai daug greičiau taptų žinomi. O skaitytojas imtų domėtis ne tik minėtaisiais sąrašais, bet ir recenzijomis.

Yra ir kita dolerio pusė. „Amazon“ ir bestselerių sąrašais labiausiai skundžiasi tradiciniai rašytojai, pripratę kliautis įprastu leidybos modeliu. O vis labiau JAV ir Didžiojoje Britanijoje populiarėjantiems savilaidos autoriams „Amazon“ yra tikras išsigelbėjimas. Jie viską daro patys, apeidami agento, redaktoriaus ir leidėjo trejybę, todėl tokios platformos kaip „Amazon“ jiems tiesiog būtinos.

P. S. Jau sukurtos programos, „Amazon“ platformoje ieškančios mažų arba nepriklausomų leidyklų knygų ir jas siūlančios pirkti vietiniuose, mažuose ir nepriklausomuose knygynuose. Na, Dovydas įveikė Galijotą, o „Amazon“ galima įveikti jos pačios ginklais.

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 137198 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-09-08 14:39:03 [post_date_gmt] => 2015-09-08 12:39:03 [post_content] => (VIDA PRESS nuotr.) [post_title] => Feature - Amazon.de: Das Leipziger Versandlager des Internet-Marktführers im Online-Handel mit Bücher, CDs und Videos [post_excerpt] => [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => feature-amazon-de-das-leipziger-versandlager-des-internet-marktfa%c2%bchrers-im-online-handel-mit-ba%c2%bccher-cds-und-videos [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-09-08 14:39:03 [post_modified_gmt] => 2015-09-08 12:39:03 [post_content_filtered] => [post_parent] => 137197 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/09/Parastes.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai