Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Sovietinės šmėklos tebeskraido

Karolis Vyšniauskas | 2015-03-20

24 metus laisvoje Bulgarijoje minties laisvės dar trūksta. Tuo įsitikino režisierės Mina Mileva ir Vesela Kazakova. Belaukiant premjeros „Dėdė Tonis, trys kvailiai ir slaptosios tarnybos“ Lietuvoje, Karolis Vyšniauskas kalbasi su dokumentikos autorėmis.

Sovietmečiu Bulgarija garsėjo savo animacija. Jūsų darbas teigia, kad žinomiausius šalies animacinius filmus tada kūrė du autoriai: vienas jų – Donio Donevas – priklausė slaptajai tarnybai, pasinaudojo savo įtaka ir prisiėmė visą šlovę. O antrasis – Antonas Trajanovas, arba Dėdė Tonis, – buvo atleistas iš darbo studijoje ir tapo statybininku, kad išgyventų. Kaip juostą priėmė Bulgarijoje?

– Premjera praėjo puikiai. Tačiau, filmą pamatę D. Donevo giminaičiai (pats animatorius mirė 2007 m. – K. V. past.) mus apkaltino šmeižtu. Labai keista, nes tai, kad šis animatorius, nors jo kūryba nuostabi, dirbo slaptosioms tarnyboms, paviešinta dar jam gyvam esant.

Kino teatruose šį dokumentinį filmą pavyko išlaikyti net septynis mėnesius – tai Bulgarijos rekordas. Tačiau padėtis pamažu prastėjo: be žinios nutraukta mūsų sutartis su Autoriaus teisių asociacija, po tarptautinės premjeros užsienio festivalių organizatoriai buvo paraginti filmo nerodyti, jis pašalintas iš Bulgarijos kino apdovanojimų, darbą rodyti kol kas atsisako ir nacionalinė televizija. Sužinojusi apie situaciją įsijungė tarptautinė bendruomenė – mus palaiko Europos dokumentikos tinklas, tinklalapiai ir žurnalai „Cin­europa“, „Dox“, „Variety“. Jaučiame ir Bulgarijos žurnalistų paramą. Esame visiems jiems labai dėkingos.

Ar tikėjotės, kad reakcija bus tokia kontroversiška?

– Tikrai ne. Nuo 1989-ųjų lapkričio (antisovietinių demonstracijų pradžios Bulgarijoje – K. V. past.) praėjo daug laiko. Bet akivaizdu, jog mentalitetas taip greitai nesikeičia. Labiausiai nesuvokiama tai, kad užsienio festivalių organizatoriai gavo laiškus iš Bulgarijos kino centro, kuriuose teigiama, esą filmą rodyti nelegalu, nors turime visus dokumentus. „Dėdė Tonis“ sulaukė sėkmės užsienyje, Amerikos filmų institutas atrinko jį kaip vieną geriausių Europos juostų. Tai didžiulis įvertinimas. Įprastai nacionaliniai kino centrai stengiasi populiarinti savo šalies filmus, šiuo atveju – atvirkščiai.

Reakciją į filmą galima paaiškinti tuo, kad Bulgarijoje, priešingai nei kitose pokomunistinėse šalyse, neįvyko politinė liustracija. Buvę slaptųjų tarnybų agentai toliau užima svarbius postus politikoje ar teismų sistemoje ir daro įtaką. Be to, D. Donevas – aukščiausio lygio nacionalinė ikona. Mes sugadinome nostalgiją. Žmonės tikėjo, jog slaptosios tarnybos taip stipriai nesikišo į gyvenimus, bet filmas parodo, kad buvo kitaip.

Kodėl nusprendėte sukurti „Dėdę Tonį“?

– Tai liūdna istorija, ją Mina savyje nešiojosi 15 metų. A. Trajanovas buvo miesto legenda. Kurį laiką jis dirbo animacijos dėstytoju, studentai žinojo tikrąją jo istoriją. Filmas apie jo gyvenimą sukurtas siekiant tiesos.

 Kaip manote, ar tokios pačios reakcijos būtumėte sulaukusios ir Vakarų šalyse?

– Vakaruose niekas net nemirkteltų. Prieš kelias dienas Mina buvo Londone, humoro laidai animavo Davido Camerono karikatūrą. Kolegų paklausus, ar nebaisu, kad juos gali paduoti į teismą už įžeidimą, šie nusijuokė: „Tik įsivaizduok, kaip tai pakeltų reitingus!“

Ką ši situacija sako apie dabartinę Bulgariją?

– Supratome, kad sovietinės sistemos žala visuomenei yra didesnė, nei galėjome įsivaizduoti. Tačiau paprasti žiūrovai filmą įvertino neįtikėtinai teigiamai – jie sveikino, rašė laiškus, klausė, kaip gali padėti. Tai rodo, kad žmonės nori susitaikyti su praeitimi.

Ar tai jus įkvėpė imtis naujų filmų?

– Tiesą sakant, svarstome pasitraukti iš dokumentikos ir nueiti į vaidybinius filmus – tai saugesnė zona. Dokumentikai Bulgarijoje nėra vietos. Po „Dėdės Tonio“ pasikeitė keletas įstatų, susijusių su tokių filmų kūrimu. Rezultatas – nepriklausomiems kūrėjams įlįsti į praeitį bus dar sunkiau.

Filmas „Dėdė Tonis, trys kvailiai ir slaptosios tarnybos“ („Uncle Tony, Three Fools and the Secret Service“) Lietuvoje bus pristatytas kovo 19–balandžio 2 d. festivalyje „Kino pavasaris“.

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 134189 [post_author] => 598 [post_date] => 2015-03-05 17:43:01 [post_date_gmt] => 2015-03-05 15:43:01 [post_content] => [post_title] => Vesela Kazakova (kaireje) ir Mina Mileva (desineje) small [post_excerpt] => V. Kazakova (kairėje) ir M. Mileva svarsto trauktis iš dokumentikos į saugesnę zoną. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => vesela-kazakova-kaireje-ir-mina-mileva-desineje-small [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-03-05 17:43:01 [post_modified_gmt] => 2015-03-05 15:43:01 [post_content_filtered] => [post_parent] => 134188 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/03/Vesela-Kazakova-kaireje-ir-Mina-Mileva-desineje-small.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai