Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Tikra kaip gyvenimas A. Mečys kūryba

Neringa Krikščiūnaitė | 2015-01-09

Vargu ar kur nors Lietuvoje vyksta tokia paroda, kuri šiuo metu yra surengta Kaune, Mykolo Žilinsko galerijoje. Vargu ar šiuo metu atsiras dar vienas toks menininkas, kuris destruktyviais vaizdiniais sugebės sužavėti ir priversti vis sugrįžti iš naujo apžiūrėti jo kūrinius. Ir vargu, ar būnant šios parodos kaltininkui gyvam, paroda būtų surengta.

Lietuvoje beveik nežinomos Hamburgo dailininkės Aliutės Mečys (1943-2013) paroda pavadinta paprastai ir jautriai „Aliutė“. Taip lietuviškai, be jokių įmantrybių, parodant labai artimą santykį su menininke ir jautrų priėjimą prie jos kūrinių – tokį priėjimą, kuris galimas tik tarp gerai pažįstamų žmonių, jungiamų tarpusavio pasitikėjimo.

Tapytoja ir scenografė Aliutė Mečys gyveno šiaurinėje Vokietijos dalyje, Hamburge, neturtingame miesto rajone Šancene, kurio vardas primena kaunietiškuosius Šančius. Aliutės tėvas buvo lietuvis, motina – vokietė. Todėl menininkės vardas bei pavardė lietuviški. Tapytoja visada akcentavo savo lietuviškumą – paveikslus pasirašydavo Mečys pavarde, nors vokiečiai dažniau naudodavo vokiškąją pavardės formą – Meczies, o Aliutę šaukdavo Ute.

A. Mečys paveikslai kelia asociacijas su danų režisierius Larso von Triero filmuose veikiančiomis moterimis. Jose slypi savidestrukcija, žiaurumas ir agresija. Taip tarsi atskleidžiama šėtoniškoji moters esybės pusė. Kai žvelgiame į A. Mečys fotografijas, sunku patikėti, kad ši angeliškai garbanotais plaukais, smulkaus kūno sudėjimo ir švelnių veido bruožų moteris galėjo tapyti tokius gūdžius ligi siaubo, mistiškos ir siurrealistiškai iškreiptos realybės vaizdus. Menininkė patyrė galybę skaudžių patirčių ir išgyvenimų (vaikystė karo metu, išgyvenimas dėl tėvų kartos „nuopelnų“ kare), kuriais reikėjo atsikratyti. Tapydama dailininkė, matyt, bent kiek atsikratydavo tų slegiančių minčių. Psichoanalitikai, besiremiantys S. Freudo teorijomis, iš šios tapytojos kūrinių tikriausiai išgvildentų daug žinių apie tamsiąją asmenybės pusę.

Tapytojos vaikystė prabėgo tikrai nepavydėtinomis sąlygomis – Antrojo pasaulinio karo fone, todėl pasirodantys iškreiptos tikrovės vaizdiniai – lyg užuominos apie Aliutės matytus vaizdus. Menininkė savo kūryboje nevengė autobiografiškumo – savo atvaizdus ji vis iš naujo įkomponuodavo į pasikartojančius praeities įvykius, ir taip, terapiškai, save nuo jų gydė. Kaip pastebi menotyrininkė Rasa Žukienė, parodos „Aliūtė“ kuratorė ir parodos katalogo sudarytoja, „Mečys startuoja su egzistenciškai sunkiai pakeliamomis apokaliptinėmis temomis. Karas, senatvinis irimas ir mirimas, miestų ir žmogaus kūnų katastrofa. Egzistencinės katastrofos prasmes įkūnija pernelyg sunykę arba išvešėję, susenę, raukšlėti, hibridiški, skylėti, akli žmonės. Pasaulio (ir žmogaus) katastrofiško irimo motyvas, atrodo, dailininkės neapleido niekada, jis buvo esminis jos kūrybos motyvas ir paskata.“

Parodoje „Aliutė“ eksponuojami menininkės piešiniai, tapybos darbai, kelios kaukės, scenografijos eskizai. Piešiniuose įžiūrėti vaizduojamus objektus, motyvus yra ganėtinai sunku. Žvilgsnį apsunkina tiek ir kai kur pastebimi eskizavimo motyvai (galima pastebėti figūrų perkėlimus į kitas lapo vietas), ir kruopštus lapų sulangavimas kvadratais, padėjęs dailininkei išdidinti piešinį. A. Mečys piešia ir tapo labai kruopščiai. Darbuose vaizduojamos luošos figūros, o judėjimo galimybę joms suteikia įvairūs įtvarai ir konstrukcijos. Dažnai piešiniuose pasirodo ir buvusios Aliutės meilės, avangardinės muzikos kūrėjo Gyorgi Ligeti veidas ar figūra. Neretai jis vaizduojamas ir kaip luošasis, ir kaip gydytojas. Pasiklausius jo muzikos akivaizdu, kad ir šio kompozitoriaus kūriniai, ir Aliutės Mečys paveikslų vaizdiniai kupini beprotybės prieskonio.

Tapytojos vaizduojami personažai arba vaizduojami dinamiškai, konfliktuojantys su aplinka, kontaktuojantys su kitais personažais, arba yra statiški pozuotojai. Jų kūnai išvagoti žaizdų, riebalų klosčių, randų. Pirmiausia menininkės piešiniai atsiveria kaip vientisas kūrinys, tačiau vėliau, jį galima išdalinti iki smulkiausių detalių, kuri kiekviena yra išbaigta, preciziška ir dalyvaujanti visame kūrinyje.

Žvelgti į tapybos darbus paprasčiau nei į piešinius. Kai kurių tapybos kūrinių fonuose tėra tik blyškus spalvų perėjimas (kūrinys „Groteskas M.A.M.“). Tačiau autorė ir baigtuose tapybos darbuose pasirenka įdomių sprendimų. Vieni kūriniai atrodo tarsi nugludintų jūros akmenų paviršius – švelnus, matinis, be jokio grubumo (kalbant apie techninį atlikimą, o ne apie vaizduojamus objektus), kiti labai šiurkštūs, tarsi suaižėję, jaučiasi medžiagiškumas.

Tapytoja dažnai naudoja tos pačios temos motyvus – varijuojama tais pačiais kūnais, veidais, išraiškomis. Kūriniuose „Gulinti figūra I“ (2003) ir „Gulinti figūra II“ (2003) vaizduojama ta pati gulinčios nuogos moters figūra su tvarsčiu ant galvos. Tačiau antrajame paveiksle prie moters kojų guli ir vaiko figūra, jau visa pamėlusi, su pernelyg plonomis rankomis, tačiau stambiomis kojomis ir išpūstu pilvu. Kiti du kūriniai, kuriuos sieja tie patys vaizduojamieji motyvai – „Gyvenimo vakaras“ (2004) ir „Sena moteris“ (2004). Abiejuose vaizduojama sėdinčios senyvo amžiaus moterys, jų veidai itin raukšlėti. Už moters nugaros – liepsnose paskendęs pastatas, bet moteris sėdi ramiai padėjusi rankas sau ant kelių. Už jos vykstantis neatitaisomas veiksmas itin kertasi su jos figūra. Liepsnos – kaip įvykių neišvengiamybė, senyva moteris, su liūdnomis akimis, kaip susitaikymo, priėmimo motyvas.

A. Mečys kūrinius įmanoma kuo įvairiausiai interpretuoti. Bet svarbiausia turbūt yra tai, kad šie kūriniai yra unikali karo, asmeninių įvykių ir išgyvenimų dokumentacija su tikrumo ir netikrumo sluoksniais. Nors kaip yra teigusi pati A. Mečys, „tai, ką tapau, nėra makabriška. Man tai yra visai tikroviška. Man tai jokie atradimai. Paveiksluose aš daug galvoju, aš vaizdais matau tai, ką girdėjau ar perskaičiau.“2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 133327 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-01-09 17:06:07 [post_date_gmt] => 2015-01-09 15:06:07 [post_content] => [post_title] => Mecys [post_excerpt] => A. Mečys kūrybos paroda M. Žilinsko galerijoje eksponuojama iki vasario 7 d. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => mecys [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-01-09 17:06:07 [post_modified_gmt] => 2015-01-09 15:06:07 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133326 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/01/Mecys.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 133328 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-01-09 17:07:49 [post_date_gmt] => 2015-01-09 15:07:49 [post_content] => [post_title] => Mecys2 [post_excerpt] => A. Mečys kūrybos paroda M. Žilinsko galerijoje eksponuojama iki vasario 7 d. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => mecys2 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-01-09 17:07:49 [post_modified_gmt] => 2015-01-09 15:07:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133326 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/01/Mecys2.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => stdClass Object ( [ID] => 133329 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-01-09 17:08:17 [post_date_gmt] => 2015-01-09 15:08:17 [post_content] => [post_title] => Mecys3 [post_excerpt] => A. Mečys kūrybos paroda M. Žilinsko galerijoje eksponuojama iki vasario 7 d. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => mecys3 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-01-09 17:08:17 [post_modified_gmt] => 2015-01-09 15:08:17 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133326 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/01/Mecys3.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai