Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Vidutinybių aikštė

Viktorija Vitkauskaitė, „Intelligent Life“ | 2015-03-13

Menkas, bailus prisitaikėlis žmogelis. Tokį neherojišką herojų spektaklyje „Didvyrių aikštė“ pagal Thomo Bernhardo pjesę vaidins Valentinas Masalskis. Jo mintys paskatino Viktoriją Vitkauskaitę prie šio personažo ir apskritai viso kūrinio grįžti dar kartą. Ir dar kartą.

Pokalbio išvakarėse Lietuvos nacionalinis dramos teatras pasidalijo nuotraukomis iš pirmųjų spektaklio gimimo akimirkų. Aplink stalo gale sėdintį „Didvyrių aikštės“ režisierių Krystianą Lupą susibūrę lietuvių aktoriai skirtingesnių mokyklų, profesinių patirčių, kartų, regis, ir negalėtų būti. Tarp visų jų fotografijose atsipalaidavęs ir besišypsantis atrodo tik vienintelis K. Lupa.

Garsus lenkų režisierius, kuriam šiemet sukaks 72-eji, Lietuvos teatre dirba pirmą kartą. Sezono pradžioje Lietuvos nacionalinio dramos teatro meno vadovas Audronis Liuga interviu žurnalui IQ pasakojo, kodėl nusprendė pakviesti šį režisierių: „Užsienio menininkų kviečiamės ne šiaip dėl vardo, bet dėl pridėtinės vertės, kurią jie gali mums suteikti. Po Bergmano K. Lupa yra nepralenkiamas darbo su aktoriais meistras. Norėta, kad jo veikla Lietuvoje būtų vertė mūsų aktoriams.“

Kad darbas su K. Lupa iš tiesų bus dovana, galima numanyti ir klausantis pirmųjų V. Masalskio įspūdžių. Pakalbėti apie „Didvyrių aikštę“ pasimatome prabėgus vos keliems pirmiesiems aktorių ir režisieriaus susitikimams. Tad ir V. Masalskis apie būsimą vaidmenį, kaip ir apie visą spektaklį, kalba atsargiai, pamažu čiuopdamas esmines pjesės temas. Vis dėlto, galvodama apie itin skirtingų  kūrėjų kompaniją, neišvengiamą kalbos barjerą ir nelengvai išgliaudomą dramą, iš pradžių aktoriaus klausiu naiviai – ar jam nebaisu.

Aktorystė visada yra didžiulė kova. Mes, aktoriai, dabar susirinkę į krūvą, per tuos du mėnesius turbūt tapsime sąmokslininkais prieš jus – publiką. Mes žinosime spektaklio pradžią, pabaigą, kulminaciją, žinosime jo niuansus, kaip jus veiksime, – kur nors šviesa, kur nors erdve, tuštuma, žodžiais, tarpusavio kova, kuri vyksta scenoje. Šitas sąmokslininkų būrelis visą laiką galvoja apie jus. Pirmiausia tarp mūsų vyksta pasaulėžiūrų kova, kaip mes suprantame Bernhardą. Ir visi turime paklusti tai bendrai idėjai, kurią modeliuoja režisierius. Mes esame raidės, kuriomis jis rašo laišką į nežinomybę. Taigi ar nebaisu? Aišku, baisu. Tas sąmokslininkų būrelis iš pradžių turi rasti tarpusavio ryšį.

Galima numanyti, kad sąmokslą spektaklio kūrėjai regs prieš mažai ką apie dramos siužetą žinančius žiūrovus. „Didvyrių aikštė“ – paskutinė Th. Bernhardo pjesė – Lietuvoje publikuota nebuvo. Šio austrų skandalingai priimto kūrinio atsiradimą lėmė dvi skirtingos sukaktys: Austrijos nacionalinio teatro „Burgtheater“, minimo ir pjesėje, šimtmetis ir Hitlerio sutiktuvių pagrindinėje Vienos Didvyrių aikštėje penkiasdešimtmetis.

„Didvyrių aikštė“ „Burgtheater“ pirmą kartą pastatyta 1988-ųjų lapkritį ir sukėlė didžiulę protestų, pykčio bei priekaištų Th. Bernhardui bangą. Austrai yra bukapročiai, austrai yra nacionalsocialistai, savo šalies duobkasiai, vargani bejėgiai statistai – tokia „tiesa“, besiliejanti V. Masalskio vaidinamo herojaus lūpomis, buvo priskirta pačiam autoriui. Tačiau taip apie austrus kalbėjo ne jis, o jo sukurtas personažas – velionio profesoriaus Šusterio, gyvenimą baigusio savižudybe, brolis profesorius Robertas.

Nebe pirmą kartą Th. Bernhardo kūrinius statantis K. Lupa yra pastebėjęs, kad svarbiausias austrų dramaturgo išeities taškas – pagrindinio herojaus mirtis ir tos mirties tyrinėjimas. Visas trijų dalių pjesės veiksmas – vienintelė laidotuvių diena. Profesorius Jozefas Šusteris – žydų kilmės mokslininkas, žlugus nacizmui grįžęs į Austriją. Butas Vienos centre varo jo žmoną ponią Šuster iš proto: moteris teigia iki šiol girdinti žmonių, sutinkančių Hitlerį Didvyrių aikštėje, klyksmą. Tačiau profesorius kategoriškai atsisako išsikraustyti. Galiausiai jis iššoka pro savo namų langą, taip ir netapdamas realiai dramoje veikiančiu asmeniu: jo žodžius, mintis, likimą savaip perpasakoja, o kartais net sąmoningai klaidingai interpretuoja į laidotuves susirinkę artimiausi žmonės.

Šie keli sakiniai tarsi nusako viską, apie ką sukasi veiksmas, bet drauge – ir nieko. Susidūrę su Th. Bernhardo kūryba žino, kad jis – puikus psichologijos meistras, jo kūryboje svarbiau ne kas, o kaip, ne veiksmas, o jo priežastis. V. Masalskio nuomone, „Didvyrių aikštė“ yra pjesė apie žmonių ydas, ir jo vaidinamas personažas jas puikiai iliustruoja.

Tą žmogiuką (profesorių Robertą – red. past.) aš darysiu kaip ydų sankaupą: komformizmo, bailumo, apsimetinėjimo, tariamų ligų. Ir visa tai jo dar perkošiama per begalinę neapykantą kitiems. Jis kalba, kad austrai fašistai, niekšai, bet man atrodo, kad tai jis yra fašistas, cinikas, šmeižiantis visą erdvę. Th. Bernhardas iš esmės visada kalba apie vidutinybę, kuri sau kelia aukščiausius genijaus reikalavimus: aš parašysiu simfoniją, pastatysiu miestą, pagerinsiu pasaulį. O iš tiesų tai teršiantis padaras. Jis net savo erdvės nesugeba susitvarkyti, nors idealus išsikelia labai aukštus. Ir tada viskas aplink sugriūva. Th. Bernhardas nekentė vidutinybės, jos supratimo. Ir ne jis pasakė, kad austrai – fašistai ar niekšai: jis tiesiog kalbėjo vidutinybės balsu. Šitas amžius yra ypatingas vidutinybių amžius – pastebėjai? Bijau vieno – kad žiūrovai tai gali suprasti kaip antisemitinę pjesę, kaip kad buvo Vienoje. Tai būtų pats blogiausias variantas. Bet Th. Bernhardas rašė juk ne apie tai.

Ką ir kaip kartais supranta žiūrovai, yra verta atskiro pokalbio pasažo. Prisimenu porą kartų matytą V. Masalskio režisuotą spektaklį „Aš, Fojerbachas“. Jo pradžioje, kai V. Masalskio vaidinamas herojus tamsoje kreipėsi į menamą apšvietėją, simbolių kalbos nesuvokusi publika ėmė replikuoti, kikenti, šviesti mobiliųjų telefonų ekranais. Netoli sėdintis garbaus amžiaus kostiumuotas vyras kėdėje net tirtėjo iš juoko, o scenoje sklindančius Fojerbacho žodžius apie tamsą pertraukė replika „šviesą išjungė LESTO, elektra labai pabrango“.2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 133737 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-02-11 16:45:57 [post_date_gmt] => 2015-02-11 14:45:57 [post_content] => (Dmitrijaus Matvejevo nuotr.) [post_title] => Masalskis [post_excerpt] => Po šešerių metų pedagogo ir režisieriaus darbo V. Masalskis vėl velkasi senus – vaidmens kūrėjo – drabužius. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => masalskis [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-02-11 16:45:57 [post_modified_gmt] => 2015-02-11 14:45:57 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133736 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/02/Masalskis.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 133742 [post_author] => 504 [post_date] => 2015-02-11 16:52:22 [post_date_gmt] => 2015-02-11 14:52:22 [post_content] => (Dmitrijaus Matvejevo nuotr.) [post_title] => Lupa [post_excerpt] => K. Lupa laikomas neprilygstamu Th. Bernhardo interpretuoju. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => lupa [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2015-02-11 16:52:22 [post_modified_gmt] => 2015-02-11 14:52:22 [post_content_filtered] => [post_parent] => 133736 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2015/02/Lupa.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai