Dienos skaičius
62
Tiek procentų Lietuvos gyventojų priskiria save vidurinei klasei.
Visi tekstai

Kultūra

Vilnius–Berlynas, arba Kuo gyvena fotografai

Elvina Baužaitė | 2014-12-03

Patyrę fotoreporteriai, ne kartą pelnę Lietuvos spaudos fotografijos „Auksinio kadro“ apdovanojimą, sulaukė išskirtinio pripažinimo – jų nuotraukos eksponuotos viename rimčiausių pasaulyje fotofestivalių „Europos fotografijos mėnuo“ Berlyne. Tarp 500 fotografų pateko du lietuviai – Renatas Neverbickas ir Ramūnas Danisevičius, kurių nuotraukose kalbasi Berlynas ir Vilnius. Interviu IQ atskleidžia, kaip fotografija tampa neatsiejama gyvenimo dalimi ir kas yra fotografas šiandien.

 

R. Danisevičius festivalyje Berlyne pristatė „pinhole“ technika darytas nuotraukas: „Reikia būti šiek tiek bepročiui ir šiais laikais vėl pirkti juostas, jas ryškinti, o dar ir fotografuoti pro skylę!“ – negailėdamas saviironijos apie fotografiją pasakojo pašnekovas. „Pinhole“ technika – tai fotografavimas be objektyvo. Fotoaparate šviesos srautas eina pro labai mažą, 0,1–0,5 mm, skylutę ir projektuojamas ant jautraus paviršiaus. Vaizdas eksponuojamas ilgai – nuo sekundžių iki dienų.

Ši technika žinoma nuo antikos laikų, tai vadinamoji camera obscura (lot. tamsus kambarys), kuri naudota kaip optinis prietaisas tiksliems piešiniams ar matuoti. Šiandien vaizdą pro skylutę fiksuoja fotografijos entuziastai. R. Danisevičius priduria, kad toks pomėgis atpalaiduoja nuo tiesioginio fotografo darbo. Būtent šia technika užfiksuotą Vilnių pamatė parodos „Vilnius–Berlynas. Susitikimai“ lankytojai. Nuotraukose justi asmeniškas fotografo santykis su miestu, kurį jis prisipažino labai mylintis, kaskart vis naujai atrandantis: „Ypač smagu grįžti iš kelionių ir pamatyti, koks jis gražus ir jaukus.“

Parodoje eksponuotose R. Neverbicko nuotraukose užfiksuotas Berlynas, tačiau ne įprastos, atpažįstamos jo vietos. Čia nėra Brandenburgo vartų ar televizijos bokšto, nes, fotografo teigimu, tai per daug matyta, todėl neįdomu. „Kad fotografuotum, tave turi patraukti, sudominti“, – principingai pareiškė pašnekovas. Jis negailėjo pagyrų miestui, kuriame gyvena jau dvejus metus: „Berlynas man kaip fotografui yra nuostabus. Grafičiais išpaišytos sienos, ištisi kiemai, kultūrų sąmaiša, architektūra be vientiso stiliaus. Išėjęs iš fotostudijos patenki į visai kitą aplinką.“

Dienos šviesa fotografijoms

R. Neverbickas prisipažino, kad į festivalį pateko gana atsitiktinai ir, jeigu ne žmona Lina Neverbickienė, tapusi parodos kuratore, tikrai nebūtų pavykę pristatyti nuotraukų Europai. „Prieš metus lankantis Lietuvos ambasadoje vykusioje parodoje pažįstamas fotografas pasiteiravo, gal norėtume dalyvauti Berlyne rengiamame „Europos fotografijos mėnesio“ festivalyje. Taip kilo idėja pabandyti, tačiau mes su Ramūnu – menininkai… Tad mano žmonai Linai teko ne tik palaikyti mus, bet net stumti, perimti iniciatyvą ir visus organizacinius reikalus. Ji užpildė paraišką, sukūrė parodos koncepciją, surengė parodos atidarymą“, – pasakojo R. Neverbickas.

Fotomenininkai džiaugėsi, kad po tiek metų darbo Lietuvoje pagaliau surengta bendra paroda, ir ne bet kur, o Berlyne, festivalyje. Jų teigimu, džiugina pats faktas, kad lietuvių pavardės įrašytos kataloge, tai buvo ne tik galimybė parodyti darbus, bet ir įvertinimas. „Pagaliau nuotraukos, buvusios tik virtualiojoje erdvėje, išvydo dienos šviesą, darbai tapo fotografijomis“, – pabrėžė R. Neverbickas. Menininkai žadėjo gausiai lankytą parodą atvežti ir į Vilnių.

Mėgėjai ir profesionalai

Šiuolaikinės technologijos leidžia fotografo amato paragauti ne tik profesionalams, bet ir mėgėjams. O kuo iš esmės skiriasi jų darytos nuotraukos? Pašnekovų teigimu, didelio skirtumo nėra, o, pasak R. Danisevičiaus, neretai mėgėjai teorijos žino net daugiau. Profesionalų pranašumas – kasdienė įvairi praktika, nes dirbdamas fotoreporteriu turi išmokti fotografuoti viską. „Patenki į vis kitokias, naujas situacijas, jas fiksuodamas tobulėji – daraisi pastabesnis, išmoksti „apžaisti“, žinai, kaip „pagauti“ kadrą. Darbo praktika suteikia drąsos, kuri būtina fotografuojant aplinkinius: turi prieiti, užmegzti kontaktą, kartais apgauti… Eilinis žmogus gali padaryti puikią nuotrauką, apie kurią visi kalbės, tačiau didesnė tikimybė, kad pasiseks profesionalui, nes jis turi daugiu galimybių, informacijos. Net ir stovint toje pačioje vietoje, kartu nuspaudžiant mygtuką, nuotraukos apdorojimo žinios, patirtis profesionalui leidžia išspausti iš nuotraukos viską“, – teigė R. Danisevičius.

Vyksta savotiška profesionalų kova dėl tos pozicijos. „Savo kovojimo būdą vadinu „įsitrynimu“ – žingsnelį po žingsnelio slenki numatytos, norimos vietos link, bet kitą stumi toliau nuo jos. Jeigu tavo oponentas toks pat „kietas“, tada šypsaisi ir darai tą patį“, – fotoreporterių gyvenimo realybę šmaikščiai nupasakojo R. Neverbickas.

Savo geriausia nuotrauka jis laiko prieš koncertą Prahoje užfiksuotą Michaelą Jacksoną vos trijų metrų atstumu. „Teko šešias valandas laukti, kol užfiksavau šį kadrą“, – tiksliai prisiminė fotografas. Jo nuomone, tiek gera aparatūra, tiek situacijos suvokimas, tiek užsiimta pozicija lemia nuotraukos kokybę. R. Danisevičius akcentavo, kad žmogus pirmiausia fotografuoja savo smegenimis, jis pastebi tinkamą kadrą. Fotografas turi treniruoti savo akį, kaip baleto šokėjas – kojas.

Pasak jo, sėkmę pirmiausia lemia ne brangi kamera, o noras. Ir R. Neverbickas pritarė, kad geriausias aparatas tas, kurį turi po ranka. Abu laikosi vienodos nuomonės dėl akimirkų fiksavimo mobiliaisiais telefonais. Nors R. Neverbickas pats šios technikos nėra įvaldęs, nes šmaikščiai pabrėžė neturįs gero telefono, jam kolegos ir bičiulio R. Danisevičiaus, kaip ir dainininko Andriaus Mamontovo, telefonu užfiksuoti kadrai labai patinka.2 psl. >>

Puslapis 1

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/scbmediaeu/domains/iq.lt/public_html/wp-content/themes/eiq_3/single-default.php on line 274
Array ( [0] => stdClass Object ( [ID] => 132787 [post_author] => 504 [post_date] => 2014-12-03 17:21:49 [post_date_gmt] => 2014-12-03 15:21:49 [post_content] => [post_title] => R. Neverbickas Išėjus iš fotostudijos – patenki į vi sai kitą aplinką – Berlyną [post_excerpt] => R. Neverbicko fototaikiklyje pastaruoju metu atsiduria Berlyno gyvenimas. [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => r-neverbickas-isejus-is-fotostudijos-patenki-i-vi-sai-kita-aplinka-berlyna [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-03 17:21:49 [post_modified_gmt] => 2014-12-03 15:21:49 [post_content_filtered] => [post_parent] => 132786 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/R.-Neverbickas-Išėjus-iš-fotostudijos-–-patenki-į-vi-sai-kitą-aplinką-–-Berlyną.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => stdClass Object ( [ID] => 132788 [post_author] => 504 [post_date] => 2014-12-03 17:23:11 [post_date_gmt] => 2014-12-03 15:23:11 [post_content] => [post_title] => R._Danisevičius_Pavasaris_pinhole_technika [post_excerpt] => R. Danisevičius, „Pavasaris“ (pinhole technika). [post_status] => inherit [comment_status] => open [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => r-_danisevicius_pavasaris_pinhole_technika [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2014-12-03 17:23:11 [post_modified_gmt] => 2014-12-03 15:23:11 [post_content_filtered] => [post_parent] => 132786 [guid] => http://iq.lt/wp-content/uploads/2014/12/R._Danisevičius_Pavasaris_pinhole_technika.jpg [menu_order] => 0 [post_type] => attachment [post_mime_type] => image/jpeg [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )

KOMENTARAI (0)


Dienos grafikas

Komentarai

Rūpinimasis paprastu žmogumi nėra nauja tendencija politikoje. Toks veidmainiškiems totalitariniams metu ...
Pagrindinė prognozavimo tezė teigia, kad „viskas bus taip pat, tik kainuos brangiau“. Ši prognozė ...
Didžiausią įspūdį per Seimo rinkimus ir koalicijos derybas man padarė ne sociologinių pranašysčių ...

Naujienlaiškis

Rinktinius IQ savaitės straipsnius gaukite el. paštu:


Naujienlaiškio pavyzdys

IQ Facebook'e

Visi straipsniai