Nuo praėjusių metų kovo sustabdytas vieno ambicingiausių „Boeing“ modelių 737 MAX naudojimas, tikimasi, bus atnaujintas šį pavasarį. Visgi nors gamintojas stengiasi grąžinti modelį į rikiuotę kuo greičiau, atsiranda naujų problemų, rašo „The New York Times“.
Minėtų lėktuvų naudojimas sustabdytas kovą, po „Ethiopian Airlines“ katastrofos, per kurią žuvo 157 keleiviai. Penkiais mėnesiais anksčiau įvyko Indonezijos oro linijų „Lion Air“ lėktuvo incidentas. Abi tragedijos iš viso nusinešė 346 žmonių gyvybes. Jų priežastimi po tyrimo įvardinta orlaivio automatinė programinė įranga, MCAS. Minėtų skrydžių metu lėktuvai netikėtai pradėjo smigti žemyn ir pilotai nespėjo laiku sureaguoti. Abi minėtos tragedijos įvyko praėjus keletui minučių po pakilimo.
Reaguodama į problemas, „Boeing“ sukūrė atnaujinimą programinei įrangai, tačiau kol kas ji dar nėra patvirtinta. Dar daugiau, aiškėja, kad reguliavimo institucijoms ir gamintojams teko peržiūrėti kiekvieną lėktuvo aspektą.
Federalinė aviacijos administracija (FAA) gruodį pareikalavo „Boeing“ atlikti vidinį auditą ir ištirti, ar bendrovė tinkamai įvertino pagrindinių sistemų rizikas. Šią informaciją žiniasklaidos priemonei atskleidė vienas neįvardintas „Boeing“ inžinierius ir trys kiti bendrovės situaciją žinantys asmenys.
Tarp rastų naujų galimų problemų paminėta iki šiol nepastebėta rizika dėl elektros instaliacijos, atsakingos už lėktuvo uodegos valdymą. Bendrovė tikrina, ar esama elektros instaliacija nepadidina trumpo jungimo rizikos. Tiesa, „Boeing“ kol kas nežino, ar toks scenarijus skrydžio metu yra realus. Jeigu šis spėjimas pasitvirtins, gali tekti keisti laidų išdėstymą beveik aštuoniuose šimtuose 737 MAX lėktuvuose. Tiesa, bendrovės atstovų teigimu, toks pataisymas būtų santykinai nesudėtingas, ir užimtų apie dvi valandas vienam lėktuvui.
Bendrovei gali tekti įvertinti, ar panaši problema neegzistuoja „Boeing 737 NG“ lėktuvuose, kurie yra MAX modelio pirmtakai. Šiandien naudojama apie 6,8 tūkst. tokių lėktuvų.
„The New York Times“ publikacijoje taip pat teigiama, kad atrasta ir gamybinė problema, kuri padidina riziką varikliams nukentėti žaibo atveju.
Jau devynis mėnesius vykstanti priverstinė pertrauka graso krize ne tik bendrovei, tačiau ir globalios aviacijos verslui. Nors keleivinės aviacijos industrijoje įsivyravusi dvivaldystė su „Airbus“ neturėtų sukelti itin didelių pasekmių ilguoju laikotarpiu, tačiau „Boeing“ situacija neatrodo gera. Naujasis modelis yra vienas svarbiausių „Boeing“ lėktuvų. Jo jau užsakyta apie 5 tūkst. modelių, tačiau nuo gruodžio vidurio modelio gamyba laikinai sustabdyta. 737 MAX iš naujo nesertifikavus, bendrovė neturi kur realizuoti ir netgi kur laikyti naujai pagaminamų lėktuvų. Be to, bendrovės laukia dešimčių milijardų dolerių baudų, susijusių su modelio saugumu. Pačioje metų pabaigoje buvo atleistas ir įmonės vadovas Dennisas Muilenburgas. Naujuoju vadovu taps bendrovės prezidentas Davidas Calhounas.
Tiesa, panašu, kad nepaisant problemų, su kiekviena diena „Boeing 737 MAX“ artėja prie sugrįžimo. „The New York Times“ praneša, kad inspektoriai iš Europos Sietle, kur stovi pagrindinė šių lėktuvų gamykla, apsilankys jau šią savaitę, tam, kad išbandytų naująją programinę įrangą simuliatoriuje. Tai ženklas, kad tarptautiniai ekspertai rimtai vertina iki šiol nuveiktus darbus, teigė leidinio šaltiniai.
JAV institucijų atstovai tiki, kad lėktuvas galėtų atlikti bandomąjį sertifikavimo skrydį jau šį mėnesį, tačiau bendrovei teks įrodyti, kad jis atitinka visus saugumo reikalavimus. Visgi šį egzaminą išlaikius, būtų įveiktas vienas paskutinių barjerų prieš vėl pakeliant 737 MAX į orą.
Vietinės bendrovės jau planuoja skrydžius šiais lėktuvais. „American airlines“ ir „Southwest Airlines“ planuoja naudoti šį modelį nuo balandžio, „United Airlines“ – nuo birželio.