Nuo šiandien visiems ES vežėjams įsigalioja naujos vairuotojų komandiravimo ir atlyginimo taisyklės. Pasak Lietuvos ir kitų Rytų Europos šalių logistikos kompanijų, blogiausia laukia po kelių savaičių, nors dar viltis nemirusi.
Bandydami išvengti „blogiausio“, šešių ES šalių (Lietuvos, Lenkijos, Bulgarijos, Rumunijos, Vengrijos ir Kroatijos) pagrindinės vežėjų asociacijos pirmadienį kreipėsi į transporto komisarę Adiną Vălean. Jie prašo sustabdyti Mobilumo paketo reikalavimo, kad kartą per aštuonias savaites sunkvežimis privalo grįžti į registracijos valstybę, įsigaliojimą bent jau kol ES Teisingumo Teismas, į kurį dėl Mobilumo paketo kreipėsi Lietuva ir kitos jo nuostatomis nepatenkintos šalys, paskelbs savo sprendimą.
„Linavos“, TTLA ir kitų šalių vežėjų laiške komisarei sakoma, kad vilkikų varinėjimas pakenks aplinkai ir neatitinka Europos Komisijos išsikelto Žaliojo kurso tikslų (dar praėjusį vasarį pati Komisija paviešino dviejų tyrimų dėl Mobilumo paketo poveikio rezultatus, kuriuose sakoma, kad šis reikalavimas turės neigiamą poveikį aplinkai). Vežėjai taip pat skundžiasi, kad tai esą iškreips konkurencines sąlygas ir labai daug jiems kainuos.
„10 tūkst. eurų už transporto priemonę ir 100 tūkst. eurų kiekvienai įmonei, t. y. Lenkijos, Lietuvos, Bulgarijos ir Vengrijos vežėjai susidurtų su atitinkamai 6,21 mlrd. eurų, 1,17 mlrd. eurų, 0,53 mlrd. eurų ir 0,8 mlrd. eurų papildomomis išlaidomis. Dar daugiau – 1000 Lietuvos, 4500 Lenkijos, 2424 Bulgarijos ir 500 Vengrijos sunkvežimių kasdien turėtų grįžti į gimtąsias šalis, kirsdami daugelį ES valstybių tušti arba nepilnai pakrauti“, – sakoma vežėjų laiške ir priduriama, kad tai gali sutrikdyti tiekimo grandines, pakelti pervežimo ir produktų kainas bei pan.
Mobilumo paketo reikalavimai grąžinti vilkiką į registracijos šalį bei kabotažo operacijų pakeitimai turėtų įsigalioti šių metų vasario 21 d., jei Europos Komisija nesiims veiksmų.
Nuo šiandien, t. y. vasario 2 d., įsigalioja vairuotojų komandiravimo ir darbo užmokesčio taisyklės, kurios esą turi užbaigti dempingavimą ir netolygią vairuotojų darbo apmokėjimo praktiką ES, nes iki šiol Rytų Europos vežėjai mokėjo mažesnį atlygį, nors ir dirbo Vakarų Europoje.
Dabar vairuotojams turės būti mokamas minimalus atlyginimas, galiojantis šalyje, kurioje jie yra komandiruoti. Taip pat papildomų išmokų, susijusių su komandiruotėmis, sumos negalės būti įskaičiuojamos į minimalų atlyginimą. Apie vairuotojų komandiravimą reikės pranešti į visoms ES šalims bendrą IMI sistemą. Vairuotojai savo ruožtu turi fiksuoti sienos kirtimą skaitmeniniame tachografe – įvesti šalies, į kurią įvažiuoja, simbolį.
Kai kurios Mobilumo paketo taisyklės, pvz., dėl privalomo poilsio ne kabinoje, jau įsigaliojo anksčiau. Taip pat nuo gegužės įsigalios papildomi reikalavimai, tokie kaip „nepriekaištingos reputacijos“.