2010 m. birželio 29-ąją tapo akcine bendrovė, kuri per kiek daugiau nei 10 metų pakeitė pasaulio požiūrį į energijos išteklius, transportą ir technologijų dizainą. „Tesla“ nukėlė mus į ateitį, tačiau vis dar klumpa beveik kiekviename žingsnyje.
Elono Musko vadovaujama bendrovė per dešimt metų sugebėjo išaugti iki milžinės, suteikiančios beveik 50 tūkst. darbo vietų ir nuo 17 JAV dolerių už akciją dabar pakilusios iki 1200 dolerių.
Bendrovės pristatomi produktai ir projektai visada sulaukia dėmesio. Futuristiniai elektromobiliai, skirtingos galios saulės baterijos, milžiniškos „Gigafactory“ gamyklos, saulės baterijų parkai ir kosmoso raketos – visas šias idėjas E. Muskas pristatė rinkai per kiek daugiau nei dešimtmetį.
Masinės elektromobilių gamybos vizija
„Tesla“ atgaivino dar praėjusiame šimtmetyje pamirštą elektra varomų automobilių idėją. Iki E. Musko, kuris parodė, kad alternatyvi energija gali nešti pelną, elektromobiliai buvo laikomi daugiau pavienių mokslininkų ir startuolių pramoga. 2006 m. pristačiusi pirmąjį elektromobilį „Roadster“ ir užsimojusi elektromobilius paversti masinės gamybos produktu, „Tesla“ dabar pardavinėja keturis modelius.
2010 m. „Teslai“ įsikūrus apleistoje automobilių gamykloje Kalifornijoje, jau po dvejų metų pasaulį išvydo pirmasis masinei gamybai skirtas elektromobilis „Model S“, tais pačiais metais JAV leidinys „Motor Trend“ jį išrinko Metų automobiliu. 2015 m. pristatytas pirmasis „Teslos“ SUV – „Model X“, o 2016 m. – „Model 3“, dėl konkurencingos kainos esantis vienu populiariausiu elektromobiliu pasaulyje. 2020 m. pirmuosius klientus pasiekė ir ketvirtasis modelis – „Model Y“.
Nors paklausa išaugo, modelius nusipirkę klientai skundėsi gamybiniais trūkumais – ir „Model 3“, ir „Model Y“ pirkėjai pažėrė kritikos dėl išorinių defektų ir nekokybiškų apdailos detalių. Birželio pabaigoje „J. D. Power“ surengtoje „Pradinės kokybės apklausoje“ „Tesla“ užėmė paskutinę vietą. Vis dėlto, pasak „Bloomberg“, „Tesla“ pamažu taiso savo klaidas – tai įrodo „Model 3“ savininkų 5000 gerų atsiliepimų.
2019 m. pasirodęs visureigis „Cybertruck“ susilaukė dėmesio dėl neįprasto ir kiek atstumiančio dizaino. Elektromobilio reputacijai nepadėjo ir neišlaikytas pirmasis išbandymas. Per lapkritį Kalifornijoje vykusį „Cybertruck“ pristatymą „Teslos“ vyriausiasis dizaineris Franzas von Holzhausenas, norėdamas pademonstruoti neperšaunamus langų stiklus, juos įskėlė metaliniu kamuoliu.
Futuristiniai elektromobiliai, skirtingos galios saulės baterijos, milžiniškos „Gigafactory“ gamyklos, saulės baterijų parkai ir kosmoso raketos – visas šias idėjas E. Muskas pristatė rinkai per kiek daugiau nei dešimtmetį.
E. Muskas taip pat paskelbė apie savo planus sugrąžinti į rinką „Roadster“ ir paversti modelį pačiu greičiausiu elektromobiliu. Planuojama, kad tai įvyks dar 2020 m. Tais pačiais metais „Tesla“ žada pradėti gaminti ir „Semi“ – sunkvežimį, kurio prototipas buvo pristatytas 2017 m.
Į šviesią ateitį – po teismo proceso
„Tesla“ buvo viena pirmųjų, pasiūliusių namų ūkiams visą namo stogą dengti ne čerpėmis, o saulės baterijomis – „SolarRoof“. Nors pajamos iš saulės energijos iki tol sudarė labai mažą bendrovės pelno dalį, E. Muskas užsispyrė dirbti šioje srityje. 2017 m. vadovas už 2,6 mlrd. įsigijo įmonę „SolarCity“, įkurtą paties E. Musko kartu su pusbroliais. Nematydami prasmės toliau plėtoti sunkiai atsiperkantį verslą, „Teslos“ akcininkai dėl sandorio padavė E. Muską į teismą.
Akcininkai kaltino E. Muską nuslėpus finansines „SolarCity“ problemas. Esą „Teslos“ vadovas įtikino partnerius pagrindinio „SolarCity“ produkto – saulės baterijų – atsiperkamumu, tačiau tuo metu, kai įvyko sandoris, perkama įmonė brido į vis gilesnes skolas ir svyravo ant bankroto ribos. Šiuo metu teismo procesas laikinai sustabdytas dėl COVID-19 krizės.
Kitas E. Musko projektas – „Powerwall“ – skirtas kaupti surinktai namų ūkio saulės energijai. Skirtingai nei „SolarRoof“, energijos kaupimo baterija iškart pateisino pirkėjų lūkesčius, tiesa, ji nėra pigi – įsirengti tokį įtaisą namuose kainuoja kiek daugiau nei 10 tūkst. JAV dolerių.
Dar vienas teismo procesas tarp E. Musko ir JAV vertybinių popierių ir biržos komisijos prasidėjo 2018 m. po E. Musko „Twitter“ žinutės. Joje vadovas atskleidė svarstantis paversti „Teslą“ uždarąja akcine bendrove, sukeldamas sąmyšį akcijų biržoje. Tai kainavo jam „Teslos“ valdybos pirmininko kėdę trejiems metams - iki 2021-ųjų.
Pirmoji „Gigafactory“ Europoje
Dabar „Tesla“ turi dvi milžiniškas „Gigafactory“ gamyklas – vieną Fremonte, Kalifornijoje, ir antrą Šanchajuje. Pastaroji buvo pastatyta per metus. Trečioji suplanuota Vokietijoje netoli Berlyno, o statybų pabaiga numatyta 2021 m. Šioje gamykloje E. Muskas ketina gaminti saulės baterijas ir elektromobilius.
Tačiau ir čia bendrovė susiduria su bėdomis. Metų pradžioje statybas stabdė išplitęs koronavirusas, privertęs iš statybvietės atšaukti darbininkus. Taip pat trukdo pradiniam projektui netinkamas dirvožemis. „Teslos“ vadovai ir Vokietijos valdžia tikina, kad tai nesutrukdys gamyklai atsidaryti laiku. Dar vienas bendrovės rūpestis – Vokietijos aplinkosaugos aktyvistai, kurie tvirtina, kad gamykla savo teritorijoje iškirs 300 ha miško, ir baiminasi dėl didelio gamyklos vandens poreikio bei nuotekų. Pagal statybų leidimo dokumentus „Gigafactory“ išleis į nuotekas daugiau vandens nei vietos nuotekų valymo įrenginiai gali išvalyti.
Kruvina autopilotų reputacija
Autopilotas – vienas iš „Teslos“ elektromobilių pasididžiavimų. Tiesa, bendrovė primena vairuotojams, kad ir naudojantis autopilotu reikia nuolat stebėti kelią ir turėti galimybę iškart perimti elektromobilio kontrolę, nors apklausos rodo, kad kritinėse situacijose vairuotojui greitai to padaryti beveik neįmanoma.
2016 m. vienas „Mobile S“ vairuotojų naudodamas autopilotą žuvo elektromobiliui palindus po vilkiku. 2019 m. kovą kitas „Model 3“ vairuotojas – žinomas kaip ištikimas „Teslos“ gerbėjas – užsimušė atsitrenkęs į sunkvežimį. Abiem atvejais autopilotas neatpažino didelių vilkikų priešakyje, o vairuotojai važiavo dideliu greičiu greitkeliuose. „Tesla“ abu kartus atsakė ketinanti peržiūrėti autopiloto sistemas (nors E. Muskas ketina suteikti autopilotui prieigą kontroliuoti dar daugiau vairavimo funkcijų), ir dar kartą priminė vairuotojams apie atsakingą vairavimą.
Duobės kelyje netrukdo
Prieš metus „The New York Times“ rašė apie krentančias „Teslos“ akcijas. Vienas iš ekspertų technologijų milžinę apibūdino kaip „susikrimtusią kreditų ir restruktūrizacijos istoriją“. Jau porą metų iš eilės „Tesla“ susiduria su finansiniais nuostoliais ir nepasiekia užsibrėžtų tikslų. E. Muskas garsėja kaip griežtas vadovas, verčiantis inžinierius dirbti paromis, ir išplatinęs darbuotojams laiškus apie taupymą visur, kur tik įmanoma. Kilus koronaviruso krizei, „Teslos“ vadovas stipriai priešinosi darbų Kalifornijos gamykloje stabdymui.
Nors patiria nesėkmių, „Tesla“ kiekvieną kartą greitai stojasi ant kojų – šiuo metu bendrovės akcijos siekia 1200 JAV dolerių. Pasak „Market Watch“, taip nutiko dėl rekordinių ketvirčio pardavimų – vietoj žadėtų 72 tūkst. elektromobilių „Tesla“ sugebėjo parduoti beveik 90 tūkst. E. Musko ryžtas ir griežtumas dar kartą pasiteisino.