Elektriniai varikliai ateina ir į lenktynes
Gytis Kapsevičius
FIA Formule-E nuotr.
Elektromobiliai netrukus gali pakeisti ne tik įprastus, bet ir lenktyninius automobilius. Tačiau tam reikės žiūrovų pritarimo.
1899 m. elektra varomas automobilis „La Jamais Contente“ tapo pirmuoju, viršijusiu 100 km/val. greitį. Vėliau elektromobiliai daugiau nei šimtmetį lindėjo benzininių šešėlyje ir iš jo ima lįsti tik dabar. Neapsiribojama vien miestų gatvėmis – elektrinis transportas pastaraisiais metais pradėjo veržtis ir į lenktynių trasas. Kol kas žinomiausias ir daugiausia dėmesio sulaukęs čempionatas – tarptautinės automobilių federacijos (FIA) organizuojamos „Formulės-E“ (F-E) lenktynės. Pradėtos 2014 m., jos dar nesulaukė tokio žiūrovų dėmesio, kaip populiariausios pasaulio lenktynės. Vidutinė F-E televizijos auditorija 2016 m. buvo 6,1 mln., o vienas „Formulės-1“ (F-1) lenktynes stebėjo 79,6 mln. žiūrovų. Tačiau naujasis čempionatas jau kaip medus traukia garsiausias automobilių gamintojas, kurių konstruktorius domina dar šiek tiek egzotiška lenktynių koncepcija. Šių metų čempionate dalyvavo „Audi“, „Renault“, „Jaguar“, „Peugeot-Citroën“ grupei priklausantis DS ir elektromobilių kūrėja „Faraday Future“. Nuo kitų metų į čempionatą kaip variklių tiekėja turėtų įžengti BMW, o nuo 2019-ųjų – „Mercedes“ ir „Porsche“. Tai gana įspūdinga, nes kitoms formulių serijoms – F-1 ir amerikietiškajai „IndyCar“ – pritraukti naujų automobilių gamintojų sekasi labai sunkiai.Nuo asfalto iki smėlio
Proveržis ryškus ne tik F-E – lenktynės elektros variklių varomais bolidais skinasi kelią ir kitose motorinių transporto priemonių sporto srityse. Pagrindinio žiedinių motociklų lenktynių čempionato „Moto GP“ vadovybė paskelbė, kad artimiausiu metu planuoja pristatyti elektrinių motociklų klasę – tokios varžybos galėtų prasidėti jau 2019 m. Kėbulinių automobilių lenktynių mėgėjų dėmesio nuo šių metų lapkričio lauks „Electric GT“ klasė, kurios dalyviai varžysis „Tesla Model S“ automobiliais. Be to, jaunieji sportininkai lenktynėms ruošis šios serijos globojamame elektrinių gokartų čempionate.Dakaro ralyje, kuris laikomas vienu negailestingiausių technikai, šiais metais finišą pasiekė komanda „Acciona“, važiavusi vien elektra varomu automobiliu.Elektrinės transporto priemonės varžosi ne tik tarpusavyje. Dakaro ralyje, kuris laikomas vienu negailestingiausių technikai, šiais metais finišą pasiekė komanda „Acciona“, važiavusi vien elektra varomu automobiliu. Nors rezultatas nebuvo itin konkurencingas, progresas akivaizdus: užpernai ekipažas pasitraukė po trečio, pernai – po vienuolikto etapo. Patvirtinimas, kad toks automobilis gali įveikti ilgas distancijas sudėtingomis sąlygomis, gamintojas skatins toliau tobulėti. Hibridinių sprendimų gausu ir tradicinėse lenktynėse. Greitieji F-1 bolidai turi 1,6 litro variklius, tačiau galios kompensacijai naudoja regeneruotą stabdymo ir išmetamųjų dujų energiją. Prestižines Le Mano 24 valandų ištvermės lenktynes nuo 2012 m. laimi hibridiniai „Audi“ arba „Porsche“ automobiliai.