Klaipėdoje kuriamas elektrinis miesto autobusas į gatves išriedės jau šiais metais
Dar kartą išrasti dviratį retam pavyksta. Uostamiesčio bendrovė „Vėjo projektai“ nusprendė pagaminti tokį miesto autobusą, kokio dar niekas nesukūrė. Lengvas žemagrindis „Dancer“ bus varomas tik elektra, o apsukęs keletą maršruto ratų be vairuotojo pagalbos įsikraus bateriją kitam reisui. Klaipėdiečiai suprojektavo monokoko tipo kėbulą, kuris sujungiamas iš atskirų modulių ir kurio konstrukcija primena lėktuvo fiuzeliažą. Prieš surenkant autobusą į modulius, integruojama važiuoklė, baterijos, valdymo ir kitos sistemos, o elektros varikliai montuojami prie kiekvieno rato. „Idėjų sėmėmės iš aviacijos ir sportinio buriavimo. Automobilių pramonėje sumažinti transporto priemonės masę bent 10 proc. yra didelis iššūkis, nes ne keičiama konstrukcija, o tobulinamos atskiros dalys. Pradėjome nuo švaraus popieriaus lapo“, – kalbėjo Alvydas Naujėkas, bendrovės „Vėjo projektai“ generalinis direktorius.
„Idėjų sėmėmės iš aviacijos ir sportinio buriavimo“, – kalbėjo Alvydas Naujėkas, bendrovės „Vėjo projektai“ generalinis direktorius.
Jo teigimu, autobusų konstrukcija nesikeičia nuo XX a. vidurio – metalinis rėmas dengiamas skardos lakštais ar kitomis medžiagomis. „Dancer“ panaudotas kompozitas, todėl tuščias svers vos 6 tonas, o su keleiviais – 12 tonų. Tuščias dyzelinio variklio varomas miesto autobusas sveria apie 11–12 tonų. Mažesnė transporto priemonės masė ne tik leidžia taupyti degalus ar energiją, bet ir tausoja ypač senamiesčio grindinį, senus tiltus. Elektra varomas autobusas rieda tyliai – tai irgi svarbu tankiai apgyventose teritorijose.
Taupesnis už konkurentus
„Vėjo projektai“ taip pat projektuoja automatinę autobuso įkrovimo stotelę – vairuotojui tereikės sustoti ne toliau kaip 10 metrų nuo jos, tuomet įrenginys priartės prie autobuso ir įkraus bateriją. Ši bus pildoma tiek, kad maršrutą būtų galima įveikti bent kartą, o galinėje stotelėje autobusas vėl bus prijungtas prie įkrovos stotelės. „Analizavome Lietuvos ir Europos miestų autobusų maršrutus ir padarėme išvadą, kad 50 km yra optimalus įkrauta baterija įveikiamas atstumas“, – sakė A. Naujėkas. Jis teigė, kad tokiam atstumui įveikti bateriją užteks krauti 6 minutes. Šiuo metu 12 metrų ilgio miesto autobusai, kurių elektra varomi prototipai gaminami ir bandomi keliose šalyse, kainuoja nuo 430 iki 700 tūkst. eurų. Klaipėdiečių gaminio kaina bus arčiau apatinės šio intervalo ribos. Kūrėjų teigimu, „Dancer“ vienam kilometrui įveikti sunaudos 450 vatvalandžių elektros energijos – tai du kartus mažiau, nei reikia dabartiniams konkurentams.
Eksperimentinis „Dancer“ modelis jau įpusėtas rinkti, šiemet planuojama užbaigti du autobusus. Klaipėdos gyventojai galės keliauti „Dancer“, o Kauno ir Vilniaus savivaldybės dar nėra apsisprendusios jį įsigyti. „Dancer“ projektas finansuojamas privačių investuotojų, taip pat vadinamųjų verslo angelų, lėšomis. „Šiemet ketiname pasirašyti nemažai sutarčių, tad grąžą investuotojai turėtų gauti po 3–5 metų“, – tvirtino A. Naujėkas ir pridūrė, kad kitąmet bus pagaminta keliasdešimt autobusų. Daugumą dalių „Dancer“ tieks Lietuvos bendrovės, jas gaminančios pasaulinėms automobilių, taip pat autobusų, pramonės įmonėms. „Užsikrėčiau „Teslos“ įkūrėjo Elono Musko idėjomis. Tačiau automobilių pramonėje reikia šimtų milijonų eurų, o pateikiant visiškai naują autobuso koncepciją proveržį galima pasiekti gerokai mažiau investuojant. Buvau vienas vėjo energetikos pradininkų Lietuvoje. Žiūrint į jėgainės sparnuotę ir kilo mintis: juk sparno ilgis 40 metrų, o autobuso – vos 12“, – pasakojo A. Naujėkas.