Pasaulį užkariaujantys kiniški elektromobiliai jau pasiekė ir Lietuvos automobilių salonus, rieda miestų gatvėmis, nors Europos keliuose jų kur kas daugiau. Lietuvoje turbūt dažniausiai galima sutikti „GWM ORA 03“. Kokie jo ir kitų kiniškų keturračių šansai?
Tai vis dar per mažai pažįstama žemė ir šio automobilio pavadinimas daugeliui atrodo lyg atsitiktinių raidžių ir skaičių kratinys. Išnarpliokime. GWM – yra Kinijos automobilių gamintojo „Great Wall Motors“ (liet. pažodžiui – „Didžiosios sienos motorai“) akronimas. ORA – šiam automobilių pramonės gigantui priklausančios elektromobilių markės, ne modelio, pavadinimas, iššifruojamas kaip „open, relaible, alternative“ (liet. atviras, patikimas, elternatyvus). 03 – modelis vardas.
2018 m. GWM ir vokiečių BMW pasirašė sutartį dėl elektromobilių „Mini“ gamybos Kinijos rinkai, pagal kurią taip pat sutarta kurti elektromobilius su GWM priklausančiais prekės ženklais. „ORA 03“ yra vienas šios santuokos rezultatų.
Kaip jis atrodo?
Žvelgiant į „ORA 03“ galvoje įkyriai kirba vienintelis klausimas: kur aš jį mačiau? Retro stiliaus automobilis atrodo dailiai, bet jis niekada neturėjo legendinio pirmtako, kurio linijomis būtų žaismingai sužaista. Čia galima įžvelgti ir „Mini“, ir prieš du dešimtmečius gamintos „Nissan Micra“, ir pirmos kartos „Nissan Leaf“, ir netgi „Porsche 911“ bruožų. Tačiau visa ta kakofonija susilieja į gana dailų kūrinį ir jokiu būdu „ORA 03“ nepavadintumei frankenšteinu.
Viduje – ta pati istorija. Mygtukai lyg būtų perkelti iš „Mini“, du vienas šalia kito įtaisyti ekranai – tarsi nugvelbti iš „Mercedes“, pavarų perjungimo ratukas pirmąsyk matytas berods „Jaguar“ modeliuose, bendra nuotaikinga atmosfera lyg „Fiat 500“.
Tiesa, „ORA ¬03“ yra gerokai didesnis ir erdvesnis nei „Nissan Micra“ ar „Fiat 500“ bei lygiuojasi į tokius hečbekus kaip „Ford Focus“, „Volswagen Golf“ ar „Opel Astra“. Viduje daug erdvės, nors bagažinės tūris kuklokas – 228 litrai arba 858, nulenkus galines sėdynes. Bet kuriuo atveju, tai pakankamai erdvus ir praktiškas, šeimai tinkantis elektromobilis.
„ORA 03“ atrodo žaismingai ir su didžiule pretenzija į prabangą ar bent jos imitaciją. Rinkodaros skyrius, tarsi būtų perviliotas iš mobiliųjų įrenginių gamintojų, automobilių spalvoms sugalvojo „kosminius“ pavadinimus – pašvaistės žalia, galaktikos smėlinė, dangaus žydra, Mėnulio šviesos balta, Marso raudona, ūko žalia ir žvaigždėta juoda. Kai kurioms jų galima pasirinkti kitą stogo spalvą – žvaigždėtą juodą, Mėnulio baltą arba... tiesiog rudą. Salone taip pat siūlomi dviejų spalvų įvairiausių dirbtinės odos deriniai, tad galima susikurti gana unikalų dizainą.
10,25 colio ekranų duetas organiškai įsilieja į automobilio interjerą, vienas yra vairuotojui skirtas prietaisų skydas, kitas – multimedijai ir kitoms komforto funkcijoms. Kairėje pusėje prie statramsčio įmontuotas vairuotojo akis stebintis daviklis, kuris atrodo lyg svetimkūnis, tuoj pat primins, jei nusukote akis nuo kelio. Tai erzina, nes be pastabos neliksi ir pasukęs galvą pažiūrėti į medinę bažnyčią lėtai riedėdamas per kaimą. Taip gal ir bandoma sukurti technologiškai pažangaus automobilio įspūdį, bet iš tiesų jautiesi pernelyg kontroliuojamas. Nors turi ir žavingų funkcijų. Pavyzdžiui, statant automobilį atbulomis ekrane rodoma, kiek centimetrų liko iki kitos mašinos.
Automobilį pavyko belaidžiu „Bluetooth“ ryšiu susieti su „iPhone“ „CarPlay“, nors atstovybės darbuotojas sakė, kad Lietuvai skirtuose modeliuose ši funkcija bus aktyvuota vėliau.
Kaip jis važiuoja?
Gamintojai teigia, kad su pilnai įkrauta baterija galite įveikti 310 km, bet netgi vidurvasarį leisdamiesi į kelionę turite apgalvoti planą, kur įkrausite bateriją po 200 su trupučių kilometrų. Tai „ORA 03“ stumia į miestui skirtų automobilių teritoriją, kur jis iš tiesų gerai jaučiasi. Yra gana dinamiškas (8,3 sekundės iki 100 km/val.), turi 171 AG. Užmiestyje jis neblogai sugeria kelio nelygumus, nėra triukšmingas, tačiau nepersistengia vykdydamas komandas vairu, pakaba pernelyg minkšta.
Vidutinės elektros energijos sąnaudos – 16,7 kWh/100 km. Kraunant bateriją viešosiose greitojo įkrovimo stotelėse nuvažiuoti 100 km kainuos 7,5 euro. Tai prilygsta maždaug 5 litrams benzino, tad konkuruojama su hibridiniais modeliais. Tačiau elektromobilį turbūt dažniausiai krausite namuose, o tai kelionės išlaidas sumažins daugiau nei dvigubai.
11 kW krovikliu pilnai įkrauti bateriją prireiks pusšeštos valandos, 80 kW greitojo įkrovimo stotelėje įkrauti bateriją iki 80 proc. užtruksite mažiau nei 40 minučių.
Kodėl verta pirkti?
Yra dvi įrangos versijos „ORA 03“ ir „ORA 03+“, tačiau Lietuvoje kol kas prekiaujama tik kuklesne, bet ir ji labai turtinga. Gausite LED žibintus, automatiškai perjungiančius ilgąsias šviesas, elektra reguliuojamas ir šildomas priekines sėdynes, lietaus jutiklius, galinio lango šildytuvą, 360 laipsnių vaizdo kamerą, galinius statymo jutiklius, eismo juostų laikymosi kontrolę, garso sistemą su šešiais garsiakalbiais, belaidį telefono įkroviklį, automatinį oro kondicionierių ir daug kitų saugumo bei komforto funkcijų.
Stipriausias „ORA 03“ argumentas – kaina. Dabar automobilis siūlomas už 26 995 eurus, tačiau fiziniai asmenys gali pasinaudoti 5 tūkst., o juridiniai asmenys 4 tūkst. eurų kompensaciją. Įmonėms parduodami automobiliai taip pat neapmokestinami PVM. Taigi, įmonei šis elektromobilis kainuotų kiek daugiau nei 18 tūkst., o privatiems asmenims apie 22 tūkst. eurų. Pigiausias „Volkswagen ID.3“ pasiūlymas – atitinkamai 28,7 tūkst. ir 34,6 tūkst. eurų. ID.3 gal ir nėra toks žaismingas, bet techninėmis charakteristikomis pranoksta „ORA 03“. Tačiau kainų skirtumas gali sugundyti šiai kiniškai avantiūrai.
Verdiktas. Rimtas pretendentas tapti antru šeimos automobiliu kelionėms po miestą.
Privalumai
- Žaismingas dizainas, geros medžiagos.
- Patraukli kaina, ypač įvertinus valstybės paramą.
- Erdvus salonas.
Trūkumai
- Užmiestyje greitai baigsis baterijos atsargos.
- Įkyrios saugumo sistemos.
- Nežinoma paklausa antrinėje rinkoje po kelerių metų.