Meniu
Prenumerata

trečiadienis, gruodžio 4 d.


KOMENTARAS
Juodasis penktadienis. Kaip įjungti pauzės mygtuką?
Indrė Radavičienė
Asmeninis archyvas
I. Radavičienė.

Juodasis penktadienis, diena po Padėkos dienos Jungtinėse Valstijose, tapo kultūriniu reiškiniu, pritraukiančiu milijonus vartotojų, norinčių įsigyti geriausius metų pasiūlymus. Tai, kas prasidėjo kaip amerikietiška apsipirkimo tradicija, dabar peržengė sienas, o viso pasaulio šalys priėmė savo Juodojo penktadienio versijas. Iš pradžių tai buvo viena apsipirkimo diena, o dabar Juodasis penktadienis tapo savaitę (ar net mėnesį) trunkančiu renginiu, žyminčiu neoficialią šventinio apsipirkimo sezono pradžią. Tačiau kas lemia šį šėlsmą?

Daugelį metų analizuoju vartotojų elgseną, todėl noriu pasidalinti, kokios priežastys lemia visuotinį „juodojo penktadienio“ entuziazmą ir kokią reikšmę jis turi tiek vartotojams, tiek pardavėjams.

Baimė nepasinaudoti nuolaida

Juodojo penktadienio patrauklumo pagrindas - pažadas gerokai sutaupyti. Mažmenininkai dažnai siūlo dideles nuolaidas - kartais viršijančias 70 % - įvairiems produktams, nuo elektronikos iki drabužių. Tai sukelia skubos jausmą vartotojams, kurie juodąjį penktadienį suvokia kaip galimybę įsigyti brangių prekių už mažesnę kainą. Šiuo atveju vartotoją veikia baimė prarasti ir nepasinaudoti galimybe, dar vadinamu FOMO (aut. past. baimė kažką prarasti) psichologiniu efektu.

Sumedžioti nuolaidą

Daugeliui pirkėjų „juodasis penktadienis“ reiškia ne tik taupymą, bet ir medžioklės jaudulį. Jaudulys ieškant pasiūlymų, varžantis su kitais pirkėjais ir atrandant paslėptus lobius suteikia nuotykių. Dėl šio žaidimo jausmo apsipirkimas tampa kasdiene užduotimi. Daugeliui pirkėjų „juodasis penktadienis“ - tai ne tik taupymas, bet ir medžioklės azartas. Jaudulys ieškant pasiūlymų, varžantis su kitais pirkėjais ir atrandant paslėptus lobius suteikia nuotykių. Šis žaidimo jausmas paverčia apsipirkimą įtraukiančiu užsiėmimu ir skatina vartotojus iš anksto planuoti savo strategijas, dažnai iš anksto sudaryti pirkinių sąrašus.

Pirkimo terapija

Svarbus vaidmuo tenka „pirkimo terapijai“. Daugelis vartotojų apsipirkinėja norėdami įveikti stresą, o „juodojo penktadienio“ įspūdžiai padeda laikinai pabėgti nuo kasdienio spaudimo. Didelių santaupų ir apsipirkimo įspūdžių derinys gali sukelti euforiją, todėl daugeliui tai yra patraukli išeitis.

Įjunkime P-A-U-Z-Ė-S mygtuką

Svarbu nepasiduoti apimtai emocijai „čia ir dabar“. Paklauskite savęs, ar tikrai reikia šio pirkinio. Kritiškai paklauskite savęs, ką sako tokia didelė nuolaidą apie prekę, kurią jūs perkate. Taip pat supraskite, kodėl pardavėjas taip stipriai ragina pasirinkti būtent šį pasiūlymą. Gal tai prekė, kuri nėra aukštos kokybės, jei ją galima vis dar naudinga parduoti taikant net 75 proc. nuolaidą. O gal pardavėjas intriguoja didele nuolaida, prieš tai gerokai padidinęs pasiūlymo kainą. Padarykite pauzę. Pagalvokite, ar tikrai visų šių prekių man reikia. Paklauskite savęs, kokią emociją iššaukia šis nesuvaldomas noras pirkti prekes su nuolaida. Laimę? Džiaugsmą? Gal yra kitų būdų šias emocijas iššaukti, neeikvojant savo uždirbtų pinigų?

Nieko pirkimo diena

„Juodasis penktadienis“ išlieka viena aktyviausių apsipirkimo dienų per metus - vien 2024 m. į parduotuves ateis milijonai juodojo penktadienio pirkėjų. Svarbu paminėti, kad apimti pirkimo karštinės žmonės darosi agresyvūs, todėl didžiojo išpardavimo metu pasaulyje skaičiuojami žmonių žūtys ištinkančios spūstyse, taip pat ir sužeidimai. Pirkimo internetu populiarėjimas labai pakeitė „juodojo penktadienio“ tendencijas. 2023 m. 68 proc. pirkėjų internetu planavo apsipirkti internetu, o tai rodo platesnę skaitmeninio vartotojiškumo tendenciją. Jis taip pat sustiprina socialines ir aplinkosaugos problemas, pavyzdžiui, darbuotojų išnaudojimą ir atliekų susidarymą.

Nieko pirkimo diena - tai 1992 m. prasidėjęs pasaulinis judėjimas, skatinantis žmones susilaikyti nuo juodojo penktadienio pirkimų, protestuoti prieš pernelyg didelį vartotojiškumą ir susimąstyti apie tvarų gyvenimą.

Dr.Indrė Radavičienė yra VU Ekonomikos ir verslo administravimo fakulteto mokslininkė, rinkodaros ekspertė

2024 11 29 17:50
Spausdinti