Praėjusių metų pavasarį gyventojai ir verslas turėjo persiorientuoti ir pradėti gyventi pagal pandemijos padiktuotą neįprastą gyvenimo ritmą. Tuo metu pamatėme, kad būdami susitelkę ir veikdami kartu esame kur kas atsparesni, nei manėme iki tol, o iššūkius galime įveikti lengviau. Vakcinos patvirtinimas ir prasidėjęs skiepijimo procesas paspartins viruso sutramdymą, tačiau verslo, bendruomenių ir gyventojų susitelkimo, kurį matėme pandemijos metu, mums prireiks ir ateityje.
Suveikė reali pagalba
Užklupus nelauktai pirmajai pandemijos bangai, finansų sektorius neliko nuošalyje ir pasiūlė pagalbą, kuria pasinaudojo tūkstančiai gyventojų ir šimtai šalies įmonių. Vien „Swedbank“ nuo šių metų kovo atidėjo paskolų ir lizingo įmokų mokėjimus daugiau kaip 3,6 tūkst. gyventojų ir beveik 500 įmonių. Be to, verslo įmonėms Lietuvoje „Swedbank“ per 2020-uosius iš viso suteikė daugiau kaip 59 mln. eurų finansavimo su valstybės ir tarptautinių fondų garantijomis.
Didesnis finansinis atsparumas buvo aktualus ir verslui, ir nemažai daliai šalies gyventojų. „Swedbank“ užsakymu atlikta apklausa praėjusių metų pradžioje parodė, kad maždaug 3 iš 4 šalies gyventojų neturėjo pakankamai santaupų, iš kurių galėtų pragyventi bent 3 mėnesių laikotarpį. Tačiau vasarą jau stebėjome pradėjusį dar sparčiau augti indėlių skaičių.
Norėdami dar labiau stiprinti gyventojų finansinę situaciją bei jų žinias apie finansus, pristatėme finansų planavimo įrankį „Mano biudžetas“, elektroninę taupyklę, projektą „Man ramu“, kuriuo pakvietėme atlikti finansinio IQ testą ir pateikėme rekomendacijų, kaip geriausia valdyti savo finansus.
Skaitmenizacijos spurtas
Pandemijos metu ypatingai išryškėjo skaitmenizacijos skvarbos bei technologijų konkurenciniai pranašumai. Įmonės, kurios nuosekliai investavo į skaitmeninius sprendimus, Covid-19 akivaizdoje, kaip niekada anksčiau, pajuto ilgamečio darbo vaisių naudą. Kiti, kurie iki tol neturėjo galimybių ar poreikio elektroninei prekybai ir bendravimui su klientais, dirbo be sustojimo diegdami elektroninės prekybos sprendimus ar kitus technologinius įrankius.
Didžiajai daliai mūsų klientų naudotis el. bankininkyste bei išmaniąja programėle tapo kasdieniu įpročiu – šiais bankininkystės įrankiais nuolat naudojasi, atitinkamai, 850 tūkst. ir 720 tūkst. mūsų banko klientų. Pernai metais taip pat klientams pasiūlėme atsidaryti sąskaitas nuotoliniu būdu (tiek suaugusiems, tiek paaugliams), galimybę kitų bankų sąskaitas matyti ir valdyti „Swedbank“ interneto banke, atlikti mokėjimus pagal telefono numerį bei daug kitų naujovių, padedančių tvarkyti finansus savarankiškai, patogiai ir tinkamu metu.
Taip pat džiugino ir kapitalo rinkos plėtra: stebėjome augusią paklausą prekybai vertybiniais popieriais, pristatėme nemokamą prekybą Baltijos šalių biržose, įgyvendinome rekordinį Baltijos šalyse IPO, kurio metu akcijų pirmą kartą įsigijo tūkstančiai mūsų klientų.
Naujos kartos lyderystė
Susidūrus su pandemijos iššūkiais, išryškėjo verslo bendruomenės bei valstybės susitelkimo galia, kuri kūrė stebuklus nesulaukus Kalėdų meto. Ta susitelkimo galia įgavo įvairias formas − tai ir tiesioginė pagalba pinigais ar darbo resursais, ir netiesioginė parama, siūlant sklandžiai teikiamas paslaugas, sparčiai išvystytas inovacijas, savanorystę. Ši galia gali įgyti dar iki šiol nematytų formų ir prisidėti prie tokio visuomenės modelio, kuriame susitelkimas ir bendradarbiavimas taps pagrindu ieškant sprendimų ir ateities iššūkiams.
Bendradarbiavimas ir komandinis jausmas tapo esminiu praėjusių metų pokyčiu. Krizių valdymas, į kurį įtraukta didelė bendrovės specialistų komanda, tapo kone kasdiene veiklos forma. Pandemija tikriausiai galutinai numarino senąjį kontroliuojančios lyderystės modelį, nes tapo akivaizdu, kad iššūkių sprendimo raktas yra būtent darniai veikianti komanda.
Pandemijos metu kur kas geresnių rezultatų dirbdami su savo komandomis (didžiąja dalimi nuotoliniu būdu) pasiekė tie vadovai, kurie domisi darbuotojų emocine, psichine bei fizine būsena, vadovaujasi palaikymo ir mentorystės principais, palaiko reguliarų ryšį ir atvirai komunikuoja su savo darbuotojais. Labiau nei bet kada iki šiol, lyderystė reiškia bendrą komandinį orumą, kilnumą, nuoširdų rūpestį, tikrą ryšį, bendrystę ir visapusišką pagalbą vieni kitiems.
Kokie iššūkiai laukia po pandemijos?
2021 m. pradžia nuteikia viltingai – nepaisant išaugusios susirgimų bangos, priimti sprendimai pandemijos suvaldymui ir šalį pasiekusios pirmosios vakcinos leidžia tikėtis, kad situacija jau artimiausiu metu taps geresnė. Visgi kai susitvarkysime su šia situacija, mūsų laukia nauji iššūkiai.
Nors mūsų dėmesį buvo prikausčiusios naujienos apie pandemiją, praėjusieji metai įvairiuose pasaulio kampeliuose tapo naujų temperatūros rekordų metais, kas gali tapti ir visai naujų pandemijų, masinio migravimo ar didelių gamtos nelaimių priežastimi.
Per praėjusius metus visame pasaulyje sumažėjo ekonominis aktyvumas, gerokai krito skrydžių skaičius, mažiau gyventojų keliavo automobiliais, tačiau tai, mokslininkų skaičiavimu, neturės ilgalaikės įtakos bendram šiltnamio efektą sukeliančio anglies dvideginio emisijų kiekiui. Akivaizdu, kad norint tai pakeisti, būtina iš esmės peržiūrėti kasdienius verslo procesus ir keisti mūsų visų įpročius.
Tvarumas versle nebėra tik reputacijos dalis, tai − verslo ateities sėkmės klausimas. Todėl šiandien į tvarumą investuojantis verslas deda pamatus rytojaus sėkmės istorijoms. Mes, kaip finansų institucija, taip pat daugiau dėmesio skyrėme ir skirsime įvairioms tvarų verslą skatinančioms iniciatyvomis, pristatydami su tuo susijusių finansavimo sprendimų.
Pavyzdžiui, šiandien „Swedbank“ siūlo palankesnį finansavimą saulės elektrinių ir aplinkai draugiškų automobilių ar elektromobilių įsigijimui, taip pat žaliąsias paskolas namų energiniam naudingumui pagerinti. Be to, daugiau kaip 500 mln. eurų pensijų fondų lėšų esame investavę į verslą su didesne orientacija į tvarumą.
Klimato kaita yra vienas iš didžiausių pasaulinių iššūkių, kurį teks spręsti dabartinei politikų, mokslininkų, verslo lyderių kartai, kai tik bus suvaldyta pasaulinė pandemija. Pandemijos metais įgytas atsparumas, skaitmenizacijos ir technologiniai pranašumai, susitelkimo galia ir bendrystė mums padės išspręsti ir kitus pasaulinius iššūkius, ir tai nuteikia viltingai.
Dovilė Grigienė yra „Swedbank“ Lietuvoje vadovė.