Meniu
Prenumerata

ketvirtadienis, gruodžio 12 d.


VARTOJIMAS
Lizingo rinkoje jau ryškėja atsigavimo ženklai
Laimonas Belickas

Dėl koronaviruso sukeltos ekonomikos krizės pastaraisiais mėnesiais ypač smuko finansavimo paslaugų apimtis. Vis dėlto gegužės ir birželio mėnesiais lizingo bendrovės stebėjo pirmuosius rinkos atsigavimo ženklus.

Verslo ryžtas auga

Lietuvos centrinio banko duomenimis, šalies lizingo bendrovės gegužę pasirašė 12 095 naujas sutartis. Tai – net 43 proc. daugiau nei balandį (8417 sutartys), 22 proc. daugiau nei pirmą karantino mėnesį kovą (9905 sutartys) ir beveik siekia sausio bei vasario mėnesių lygį.

Bendroji naujai pasirašytų sutarčių suma, kovą siekusi 118,401 mln. eurų, balandį nukrito iki 63,610 mln. eurų. Gegužę ši suma ūgtelėjo iki 73,973 mln. eurų.

Pasak Laimono Belicko, Lietuvos bankų asociacijos Lizingo komiteto pirmininko ir „UniCredit Leasing“ Lietuvos filialo generalinio direktoriaus, šalies lizingo rinka – labai išbalansuota, todėl tiksliai apibendrinti nuotaikas yra ganėtinai sunku. Tam įtakos turi COVID-19 sukelta situacija, planuojamas Mobilumo paketas transportui ir kiti veiksniai.

Įsibėgėjus valstybės paramos mechanizmams, gegužę lizingo rinkoje matomi teigiami, bet ganėtinai nuosaikūs pokyčiai. „Palyginti su balandžio mėnesiu, gegužę verslo investicijų suma didėjo, tačiau augo ne tiek finansuojama suma, kiek bendra įmonių įsigyjamo turto vertė. Galima daryti prielaidą, kad ūgtelėjo įmonių nuosavų lėšų sandoriuose dalis. Balandį lizingo bendrovės finansavo apie 92 proc. visos naujai pasirašytų sutarčių sumos, o gegužę jų dalis sumažėjo iki 80 proc. Taip klientų vidutiniškai skiriama nuosava dalis išaugo iki 20 proc.“, – pabrėžia L. Belickas.

„UniCredit Leasing“ Lietuvos filialo generalinio direktoriaus žodžiais, tokie pokyčiai iliustruoja įmonių tikėjimą ateitimi ir jų ryžtą aktyviai veikti šiomis sąlygomis. Nemaža dalis verslo tokioje aplinkoje mato ir naujų galimybių.

Didžiausi pokyčiai – komercinio transporto rinkoje

Priešingai, nei vyravo išankstinės nuomonės, gana nuosaikiai nuo COVID-19 sukeltos ekonomikos krizės nukentėjo transporto rinka. „Bendrovės krovinius gabeno lėčiau, ne taip pelningai, bet darbai nebuvo visiškai sustoję. Daliai įmonių teko apkarpyti kaštus, dalis atsidūrė ant pelningumo ribos, bet daugelis ryžtingai tęsia darbus“, – tvirtina generalinis direktorius.

Tačiau dideli neigiami pokyčiai šių metų Lietuvos lizingo rinkoje susiję su stipriai sumažėjusia sunkvežimių parkų plėtra. Pastarąjį pusmetį naujų sunkvežimių įsigijimo skaičiai šalyje smuko.

Pokyčiams įtakos turėjo ne tik koronaviruso sukelta situacija, bet ir reguliacinės aplinkos pokyčiai – Mobilumo paketas. Dėl transporto reglamento reformų keliamo neužtikrintumo vežėjai ėmėsi savo parkus kelti į kitas šalis, pavyzdžiui, Lenkiją ar Vokietiją, todėl transporto parkų finansavimo poreikis Lietuvoje susitraukė.

„Iškėlus sunkvežimių parką, finansuotojais dažniausiai tampa Lenkijos ar Vokietijos bendrovės. Lietuvos įmonėms, naujų sunkvežimių finansavimo klausimus išsprendus kitose šalyse, šių transporto priemonių šalies lizingo rinkoje tiesiog nelieka. Net jei įmonės plėstųsi ir augtų, to Lietuvos lizingo rinkoje jau nebematytume“, – teigia L. Belickas.

Didžiausią atsigavimą pastarąjį mėnesį, pasak L. Belicko, lizingo bendrovės įžvelgė lengvųjų komercinių automobilių lizingo rinkoje. „Automobilių prekyba buvo stipriai stabtelėjusi, tačiau dabar matome suaktyvėjusią paklausą ir finansavimo poreikį. Tikimės, kad šių metų lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių lizingo rinka išliks aktyvi“, – kalba „UniCredit Leasing“ atstovas.

Preliminariais „Auto tyrimų“ ir „Regitros“ duomenimis, naujų lengvųjų komercinių automobilių rinka Lietuvoje didžiausią smukimą, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, išgyveno balandžio (–53,6 proc.) ir gegužės (–73,7 proc.) mėnesiais, tačiau birželį jaučiamas šioks toks atsigavimas.

Galimi aktyvūs metai

Dėliojant antro pusmečio lizingo rinkos prognozes, ypač svarbus taps rudens sezonas, kai koronaviruso situacija ir jos įtaka šalių ūkiams taps dar aiškesnė. Baigsis ir pirminiai 6 mėnesių bankų mokėjimų atidėjimai labiausiai nukentėjusiems verslams. Tai parodys, ar didžiausius sunkumus išgyvenę sektoriai gebės tęsti turimus įsipareigojimus, ar jiems bus reikalingos naujos pagalbos priemonės. Galima antroji koronaviruso banga gali stipriai koreguoti situaciją.

„Jei situacija neblogės, finansuotojai vienareikšmiškai aktyvės. Visi turi planus ir visiems reikia siekti užsibrėžtų rezultatų. Jeigu žiūrime tik iš šiandienos perspektyvos, galime spėti, kad metai bus aktyvūs, kai visi, vienaip ar kitaip, sieks grįžti į praėjusių metų lygį“, – kalbėjo lizingo bendrovės generalinis direktorius.

Nors finansuotojų galimybės kaip niekada didelės, pasak L. Belicko, jų žvilgsnis ir ištekliai pirmiausia nukreipti į gyvybingiausius verslus.

„Tuos sektorius, kurie nebus stipriai nukentėję, visi stengsis finansuoti ir skirti jiems išteklių. Tie, kurie nukentės, naudosis valstybės pagalbos mechanizmais. Gyvybingiausi sektoriai gaus visą dėmesį ir, tikėtina, dėl jų vyks didelė kova, nes lėšų rinkoje yra“, – spėjimais dalijosi L. Belickas.

2020 07 09 10:51
Spausdinti