KOMENTARAS
Mokesčių reforma: pirmieji įspūdžiai
Indrė Genytė-Pikčienė
Dainius Labutis/ELTA
I. Genytė-Pikčienė.
Šiandien Finansų ministrės pristatytas mokesčių reformos paketas labai nenustebino. Pasiūlymuose įgyvendinami Vyriausybės programoje užsibrėžti aiškūs tikslai mažinti mokestinės naštos skirtumus ir siekti, kad horizontalus teisingumas būtų ryškesnis – mokestinė našta priklausytų ne nuo veiklos formos, o nuo uždirbamų pajamų lygio. Be to, yra naudingų dalykų, kurie mažins biurokratinę naštą ir skatins vykdyti veiklas skaidriau bei bus užglaistytos ankstesniuose pakeitimuose paliktos spragos.
- Momentinis ilgalaikio turto nusidėvėjimas ir galimybė jį atskaityti. Geras pasiūlymas, ypač, kai turto naujumo reikalavimas nebetaikomas. Iš dalies šis pasiūlymas patenkina 0 proc. tarifo reinvestuojamam pelnui poreikį.
- Teisingesnis aukštesnių pajamų apmokestinimas, apjungiant tiek pagal darbo santykius, tiek iš kapitalo gautas pajamas yra teisingesnis Lietuvoje, tačiau ar neprasidės kapitalo/darbo apskaitinė migracija tarp kaimyninių šalių stengiantis susimažinti mokestinę naštą. Ypač, kai per tris šalis veikiančių subjektų yra gausu.
- Smulkaus verslininko sąskaita – iš pirmo žvilgsnio, geras pasiūlymas, mažina biurokratinę naštą, didina skaidrumą.
- Verslo liudijimais ir individualia veikla besiverčiančių apmokestinimo našta didės ryškiausiai, bet tokia ir buvo svarbiausia šios reformos ambicija. Sumažinama leidžiamų preziumuojamų sąnaudų riba nuo 30 proc. iki 20 proc., neleidžiama atimti įmokų „Sodrai“ jau didina mokestinę naštą, o GPM tarifas bus didinamas palaipsniui per tris metus nuo 15 proc. iki 20 proc., bet didės socialinės garantijos.
- Investicinė sąskaita – geras pasiūlymas, apie tai kalbėta seniai ir poreikis yra. Vis dėlto, netaiklu suplakti šitą klausimą su valstybės paskatomis taupyti, tai netūrėtų būti arba/arba klausimas. Kad situacija sparčiau keistųsi ir dviženklės infliacijos akivaizdoje neturėtume rekordinių sumų indėliuose, reikia ir to, ir to.
- Smulkaus verslo skatinime yra gerų dalykų, dėl infliacijos buvo būtina peržiūrėti įstatyme įrašytas konkrečias apyvartų ribas. Iki 10 darbuotojų skaičiaus apribojimo taikymo atsisakymas taip pat yra taiklus, nes visiškai pakanka apyvartos parametro įmonės dydžiui nusakyti ir nėra reikalo techniškai stabdyti įdarbinimą. Vis dėlto, pavyzdžiui, registravimosi PVM mokėtoju riba po pernykštės infliacijos galėtų būti kilstelėta dar daugiau.
Apibendrinant, dalis reformos pasiūlymų tikrai taiklūs ir būtini, tačiau metas mokesčių reformai nėra palankus tiek dėl momento politiniame cikle, tiek dėl ekonominio neapibrėžtumo, tad nusimato itin karštos tolesnės diskusijos ir sunku prognozuoti, kokia dalis pasiūlymų bus patvirtinta.