Asmeninis archyvasKai 2022 m. vasario 24-osios rytą Rusijos tankai kirto Ukrainos sieną ne tik iš šios teroristinės šalies teritorijos, prieš dešimtmetį aneksuoto Krymo, bet ir Baltarusijos, vertybių žemėlapyje nebeliko pilkųjų zonų, išblukusių plotų ir nusitrynusių kontūrų. Viskas tapo ryšku ir aišku – tik juoda ir tik balta.
IQ redakcija rašo apie verslą, politiką, kultūrą ir kitus svarbiausius visuomenės reiškinius. Mes kuriame kokybišką ir išskirtinį turinį. Kviečiame mus palaikyti prenumeruojant mūsų žurnalą sau ar jums artimiems žmonėms mūsų prenumeratos svetainėje https://prenumeratoriai.lt/. Užsisakiusiems žurnalą metams – visas turinys iq.lt svetainėje nemokamas.
Tomis siaubingomis dienomis, prie kurių, atrodė, niekada nepriprasime, matėme ne tik neįtikėtiną ukrainiečių valią gintis, bet ir žaibišką, maloniai nustebinusią vakarietiško verslo reakciją. Pasaulinės bendrovės viena po kitos ėmė trauktis iš Rusijos – paliko gamyklas, pastatus ir kitą turtą, susitaikė su milijoniniais nuostoliais. Lietuvoje ir kitose šalyse iš parduotuvių lentynų kone akimirksniu dingo rusiškos ir baltarusiškos prekės, nutrauktos bendradarbiavimo sutartys.
Verslo lyderiai patraukė ir abejojančius, o sukeltas domino efektas privertė atsikvošėti ir baikščius politikus, kurie kitu atveju gal vėl būtų bandę apsimesti, kad nieko ypatingo nevyksta, ypač jei ukrainiečiai prie Kyjivo slenksčio nebūtų sustabdę okupantų. Būta išimčių, taip pat itin nemalonių Lietuvoje, tačiau verslas tomis dienomis iš esmės išlaikė moralės ir vertybių egzaminą.
Karas Ukrainoje jau tęsiasi vienuolika metų, aktyvi jo fazė – beveik ketverius. Daugiau nei pakankamai laiko nutraukti bet kokius santykius su Rusija ir jos satelite Baltarusija. Tai jau seniai nėra tik Rusijos ir Ukrainos karas. Ukraina nebūtų apsigynusi, jei ne Vakarų finansinė ir karinė parama. Rusija jau būtų pralaimėjusi, jei ne Kinijos pagalba, alternatyvios sankcionuotų prekių tiekimo grandinės ir kolaborantai Vakaruose – ir politikai, ir verslininkai.
Puiki jų mentaliteto, vyraujančio šalyse, kuriose ir daro verslą, iliustracija – ciniškai vogti ir plagijuoti.
Nors fronto linija Ukrainoje beveik nejuda trejus metus, kai 2022 m. rusai buvo išvyti iš Kyjivo, Sumų, Charkivo sričių, o lapkritį išvaduotas Chersonas, karas išplito gerokai už Ukrainos ribų. Vienas frontas šį rudenį atvertas prieš Lietuvą – iš Baltarusijos leidžiamiems balionams nuolat trikdant Vilniaus, o kartais ir Kauno oro uostų veiklą. Nuostoliai milžiniški, žala šalies reputacijai ir prestižui apskritai neįvertinama.
Vyriausybė pagaliau ryžosi atsakui ir uždarė Baltarusijos sieną, tačiau netrukus buvo priversta derėtis su teroristiniu Aliaksandro Lukašenkos režimu, paėmusiu įkaitais šimtus Lietuvos įmonių vilkikų ir puspriekabių. Akimirksniu prarasta iniciatyva, vietoj spaudimo – ropojimas atbulomis. Dėl ko?
Naujienų portalas Alfa.lt, kuris priklauso IQ žurnalą leidžiančiai žiniasklaidos bendrovei, kreipėsi į vežėjams atstovaujančią asociaciją LINAVA su prašymu pateikti Baltarusijoje įstrigusių ir Lietuvos valstybės jas ginti reikalaujančių įmonių sąrašą. LINAVA atsisakė, prisidengdama BDAR figos lapeliu, kurį tradiciškai naudoja nuo nemalonių klausimų bandantys išsisukti veikėjai ir biurokratai. Palikime teisines diskusijas kitai vietai ir progai, tačiau keletas vežėjų atsiskleidė organizuodami spontanišką protesto akciją prie Seimo ir liedami krokodilo ašaras apie žlungančius verslus.
*****susije*****
Bendrovės „Kelruva“ apyvarta 2022-aisiais invazijos metais pakilo iki 2,54 mln. eurų nuo 1,48 mln. prieš metus. Autoparke – prabangūs ir galingi „BMW X6“ ir „Mercedes-Benz GLE“ bei motociklai „Harley Davidson“ ir „Kawasaki Ninja“, vargu ką bendro turintys su logistikos veikla. 21 darbuotojas. Vidutinis atlyginimas – 1226 eurai prieš mokesčius. Kita protesto dalyvė – „Sontransa“. 2022 m. apyvarta irgi smarkiai šoktelėjo – nuo 1,8 iki beveik 2,7 mln. eurų. Autoparkas su devynerių metų „Mercedes-Benz GLE“ SUV kiek kuklesnis, be motociklų, bet su keturračiu. 17 darbuotojų uždirba vidutiniškai 1258 eurus. Tai sausi skaičiai ir faktai, bet daug pasakantys apie šio verslo indėlį į Lietuvos ekonomiką, kuriamą pridėtinę vertę ir požiūrį į mokesčius.
Kita įdomi detalė – į piketą suvažiavę vežėjai sunkvežimių kabinas padabino menininkų protesto akcijos simboliu tapusiu kelio ženklu, tik nuo krantinės į prarają skrieja ne žodis „Kultūra“, bet vilkikas. Puiki jų mentaliteto, vyraujančio šalyse, kuriose ir daro verslą, iliustracija – ciniškai vogti ir plagijuoti.
Ant kitos svarstyklių pusės – dešimtys tūkstančių nužudytų, išprievartautų, milijonai iš namų išvarytų ukrainiečių. Taip pat hibridinės atakos, sabotažo aktai ir kitokie įžūlūs išpuoliai prieš Lietuvą ir Europą. Pagaliau nuolatinė grėsmė valstybei, kurią kuriame pusketvirto dešimtmečio.
Ir ši valstybė privalo ginti bei gelbėti verslininkus nuo bankroto, kurie vilkikų ratais traiško mūsų visų savigarbą, o patys jau bankrutavę ketveri metai. Morališkai bankrutavę.
Ovidijus Lukošius yra IQ vyriausiasis redaktorius









