Meniu
Prenumerata

trečiadienis, balandžio 24 d.


Šlapios kelnės ir solidarumas pagal A. Verygą
Ovidijus Lukošius

Praėjusią savaitę pritarus Vyriausybei, netrukus Seimas svarstys ir greičiausiai be didesnio pasipriešinimo priims įstatymus, kurie ribos alkoholio pardavimo laiką, padidins pirkėjų amžių, nuo kada galima jo įsigyti, ir visiškai uždraus net vyno ar alaus reklamą.

Vėliau galbūt bus priimti dar drastiškesni sprendimai, kuriuos stumia kovotojais su alkoholio vartojimu pasiskelbę žaliųjų ir valstiečių lyderis Ramūnas Karbauskis ir sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga. Pastarasis neslepia esąs itin radikalių sprendimų šalininkas. Garsiai nepasakė, bet, tikėtina, ir apie sausą įstatymą pasvajoja. Besaikis alkoholio vartojimas sukelia daug problemų, ir niekas su tuo nesiginčija. Tačiau, ar antialkoholinė valdžia iš tiesų pradėjo traukti Lietuvą iš girtuoklystės ir skurdo liūno? Ar šią kovą reikėjo pradėti nuo apynasrio prekybininkams ir reklamai? Ar yra planas, ką daryti toliau? Ar nebus apsiribota tik šiomis fasadinėmis priemonėmis? Deja, atsakymų į šiuos klausimus neišgirstame. Siūlomi įstatymų pakeitimai turės padarinių. Galbūt ir teigiamų, tačiau apie juos dar greitai nieko negirdėsime. O neigiamus draudimų padarinius pajusime netrukus. Pirmiausia nukentės alkoholio gamybos ir prekybos įmonės, pajamų negaus reklamos verslas, žiniasklaida. Nėra jokios abejonės, kad šiuose verslo sektoriuose bus prarasta ir darbo vietų, valstybė ir „Sodra“ gaus mažiau mokesčių. Į kovą su alkoholio vartojimu pakilusi valdžia pasirinko lengviausią taikinį – legalų verslą. Tiesa, ministras pirmininkas Saulius Skvernelis į tai atsakydamas postringauja, esą policijos ir kitų teisėsaugos institucijų darbas kovoti su kontrabandininkais ir nusikaltėliais. Tai – silpnas ir premjero nevertas argumentas. Kaip policija sugebės kovoti su papildomos finansinės motyvacijos gausiančiais kontrabandininkais, jei jiems kone sausai pralaimi jau dabar? Tuščių cigarečių pakelių tyrimai rodo, kad daug kur Lietuvoje neteisėtų rūkalų dalis yra didesnė nei legalių. Valdžios ketinimai uždrausti prekybą alkoholiu renginiuose kelia siaubą organizatoriams. Jie praras iš aludarių gaunamas pajamas, tačiau tai sukels ir papildomų saugumo problemų. Į Operos ir baleto teatrą, be abejonės, žiūrovės rankinėse nesineš butelio šampano, tačiau roko festivalių organizatoriai nuogąstauja, kad dar daugiau žmonių ateis jau įkaušę, o mėginimų į renginių teritoriją įsinešti alkoholio bus nepalyginti daugiau. Ir, tikėtina, degtinės ar viskio, o ne alaus ar sidro. Padariniai akivaizdūs: muzikos aistruolių minia bus girtesnė, sunkiau tramdoma, išaugs konfliktų ir nelaimių tikimybė. Dėl alkoholio reklamos draudimo žiniasklaida taip pat nukentės. Tai pirmiausia atsilieps ir taip didelio žavesio nekeliančiai turinio kokybei. Čia politikai vienu šūviu nušaus du zuikius – susilpnins juos kritikuojančių žurnalistų pajėgas ir, kaip žadėjo R. Karbauskis, galbūt pasiūlys netektų pajamų kompensavimo mechanizmą. Pats žiniasklaidos verslą valdantis R. Karbauskis, atrodo, įgyvendins kiekvieno oligarcho svajonę iš savo rankos maitinti naujienų portalus ir laikraščius. Jis tikriausiai pajus dvigubą pasitenkinimą, nes tai darys už mokesčių mokėtojų pinigus.
Ką dar pasiūlys A. Veryga – gal solidarizuotis su kaimo girtuoklėliais ir vaikščioti prišlapintomis kelnėmis?
Ši antialkoholinė iniciatyva pademonstravo niekinantį valdžios požiūrį į verslą ir asmens laisvę. Visi drįstantys prieštarauti ir pateikiantys argumentus pažymimi tautos girdytojų etiketėmis. Todėl skaudžių ekonominių padarinių sukelsiantys sprendimai stumiami be didesnių diskusijų ir analizės. Glumina ciniškas valdžios požiūris į asmens pasirinkimo laisves. Štai A. Veryga neseniai interviu žiniasklaidai pareiškė, kad inteligentai taurės vyno teatre turėtų atsisakyti solidarizuodamiesi su atsidūrusiais visuomenės užribyje. Ką dar pasiūlys A. Veryga – gal solidarizuotis su kaimo girtuoklėliais ir vaikščioti prišlapintomis kelnėmis? Galiausiai šie buldozeriu stumiami draudimai siunčia signalą, kad valdžios gebėjimai spręsti problemas yra apgailėtinai menki. Didžioji kova su alkoholiu pradedama jokių protinių galių nereikalaujančiais pačiais lengviausiais sprendimais, kurių nauda abejotina, tačiau sukels daug triukšmo. Po metų pusantrų verslas pateiks nuostolių ataskaitą. Tačiau didieji kovotojai atsakomybės išvengs, o gal net mėgins demonstruoti tariamos pergalės įrodymus – sumažėjusius alkoholio pardavimo skaičius, į kuriuos nebus įtrauktas Lenkijos ir Latvijos prekybininkų bei kontrabandininkų pelnas. Ovidijus Lukošius yra žurnalo IQ vyriausiasis redaktorius
2017 04 18 14:41
Spausdinti