Rugpjūčio 1-ąją Zalcburgo festivalį atidariusi opera „Elektra“ pirmą kartą leido scenoje susitikti dviem lietuvėms – Asmik Grigorian ir Aušrinei Stundytei. Abiejų sopranų darbą šioje sudėtingoje operoje garsiausių pasaulio leidinių kritikai pavadino neprilygstamu.
Prieš dvejus metus būtent Zalcburgo festivalyje tiesiog per vieną vakarą A. Grigorian tapo pasauline sensacija: jos vaidmuo operoje „Salomėja“ buvo įrašytas į pasaulio operos istoriją. Pernai į Zalcburgo festivalį ji grįžo atlikti vėl to paties vaidmens, o šiemet sudainuoti Chrisotemidės ją pakvietė legendinis lenkų režisierius Krzysztofas Warlikowskis. Pagrindinį – Elektros – vaidmenį jo pastatytoje operoje sukūrė Zalcburgo festivalyje debiutavusi A. Stundytė.
100-mečio jubiliejų minintis festivalis dėl pandemijos šiemet vyko kiek kitaip nei įprastai: teko perpus sumažinti jo programą, renginių metu laikytis visų būtinų saugumo priemonių, kas antrą žiūrovo kėdę palikti tuščią. „The New York Times“ rašo, jog įprastai į šį festivalį parduodama apie 240 tūkstančių bilietų, o šiemet jų pasiūlyta tris kartus mažiau. Be to, festivalis visais laikais pritraukdavo melomanus iš viso pasaulio: pavyzdžiui, pernai jo auditoriją sudarė žiūrovai iš 78 šalių. Tačiau šiemet jis tapo beveik nepasiekiamas klausytojams iš JAV, Rusijos bei Azijos, nors būtent jie kasmet sudarydavo ženklią festivalio auditorijos dalį.
Nepaisant to, festivalyje dalyvavę užsienio kritikai pastebėjo, jog jo atmosfera ir nuotaika beveik nesiskyrė nuo ankstesnių metų, o ypatinga švente melomanams tapo R. Strausso opera „Elektra“.
„Operos „Elektra“ centre buvo du nuostabūs sopranai iš Lietuvos. Aušrinė Stundytė, kuriai šis pagrindinis vaidmuo tapo debiutu festivalyje, buvo neįprastai pažeidžiama Elektra; Asmik Grigorian, čia 2018 m. sensacingąja Salomėja iškart tapusi žvaigžde, vaidino jos seserį Chrisotemidę.
Drauge su dirigentu Franzu Welseriu – Möstu K. Warlikowskis sėkmingai ištyrinėjo paslėptas šių dviejų personažų puses. A. Stundytės Elektra buvo ne rėksminga harpija, o palūžusi, dažnai nesaugiai besijaučianti moteris. A. Grigorian personažas, priešingai, buvo stebėtinai tvirtas“, - rašė „The New York Times“.
„The Financial Times“ kritikas rašė, jog K. Warlikowskio sprendimas perkelti operos veiksmą scenoje į pirtį su dideliu baseinu įspūdingai atrodė tiek gyvai, tiek stebint operos transliaciją: „A. Stundytės Elektra yra lyg niūros įtampos kamuolys, net ir tais momentais, kai jos balsas nuskambėjo ne ypač idealiai koncentruotai, o A. Grigorian, buvusi tokia įsimintina Salomėja, čia yra išdidi, paniekos kupina Chrisotemidė, operos finale kone dalykiškai besiimanti tvarkyti negyvėlių kūnus.“
Didžiojoje Britanijoje leidžiamas „The Times“ rašė, jog Chrisotemidės vaidmuo buvo atliktas sensacingai: „Lietuvė išties nusipelnė būti vadinama naująja diva, kurią scenoje privalo išvysti kiekvienas.“ Tuo metu portalas Bachtrack skelbė, kad A. Stundytė savo ruožtu sukūrė nepamirštamą Elektros personažą: milžinišką vaidmenį ji atliko nepertempdama vokalo, atskleisdama vaikišką, trapią Elektros pusę.
Visai operos komandai komplimentų negailėjo ir žymioji operos dainininkė bei dirigentė iš Kanados Barbara Hannigan. „Tai buvo 100 minučių aukščiausio meninio meistriškumo nuo pirmo iki paskutinio garso. Vaidybos, dainavimo, režisūros, dirigavimo meistriškumo. Režisierius K. Warlikowskis ir dirigentas F. Welseris – Möstas yra idealus duetas, kartu dirbęs pirmą kartą. Tai buvo fenomenalus orkestro grojimo, dainavimo ir vaidybos darbas. Bravo visiems!“, - rašė ji savo feisbuko paskyroje.
Pamatyti operos „Elektra“ įrašą galima arte.tv kanale, kur jis bus prieinamas iki spalio pabaigos.