Europos Sąjungos (ES) šalims reikėtų sumažinti dujų vartojimą 9–13 proc., kad per šildymo sezoną nebūtų išnaudotos visos saugyklose laikomos atsargos, jei tiekimas iš Rusijos nuo lapkričio 1 dienos visiškai nutrūktų, rašoma pirmadienį paskelbtoje Tarptautinės energetikos agentūros (TEA) dujų rinkų ketvirčio ataskaitoje, kurią cituoja „Deutsche Welle“.
TEA skaičiavimais, jeigu ES šalys per šildymo sezoną sumažins dujų vartojimą 9 proc., palyginti su pastarųjų penkerių metų vartojimo vidurkiu, joms pavyks išlaikyti aukštesnį nei 25 proc. dujų saugyklų užpildymo lygį.
Jeigu vartojimas bus sumažintas 13 proc., šis lygis sieks 33 proc. ar bus dar aukštesnis, rašoma ataskaitoje, parengtoje remiantis Europos dujų rinkos analize. Agentūra pažymi, kad šie rodikliai apskaičiuoti remiantis scenarijumi, kuriame numatytas mažesnis suskystintų gamtinių dujų (SGD) tiekimas.
TEA taip pat apskaičiavo, kad sausio–rugpjūčio mėnesiais, palyginti su tuo pat laikotarpiu pernai, dujų paklausa Europoje sumažėjo beveik 10 procentų.
Europoje smarkiai padidėjo SGD paklausa
Rusijai tęsiant invaziją į Ukrainą ir sumažinus arba nutraukus dujų tiekimą Europos Sąjungos (ES) narėms, Europos šalys sparčiai didina SGD importo pajėgumus, rašoma TEA ataskaitoje.
Pasaulinė prekyba suskystintomis gamtinėmis dujomis sausio–rugpjūčio mėnesiais, palyginti su tuo pat laikotarpiu pernai, padidėjo beveik 6 proc., tačiau Europoje SGD paklausa pašoko 65 proc., pažymi agentūra.
Į Europą daugiausia persiorientavo tiekėjai iš Azijos ir Ramiojo vandenyno regiono, kur SGD paklausa sumažėjo 7 procentais.
„Prekyba suskystintomis gamtinėmis dujomis atlieka lemiamą vaidmenį siekiant užtikrinti tiekimo lankstumą ir patikimumą“, – rašo TEA analitikai.
Vokietija sparčiai stato SGD terminalus
Vokietija, kurios priklausomybė nuo rusiškų dujų prieš karo pradžią buvo viena didžiausių Europoje, sparčiai kuria SGD importo infrastruktūrą.
Dar 2022 metų pradžioje Vokietijoje nebuvo nė vieno SGD importo ir išdujinimo terminalo, bet jau pavasarį šalies vyriausybė nusprendė skubiai pastatyti keturis tokius terminalus, o parlamentas priėmė specialųjį įstatymą, siekdamas kuo labiau paspartinti leidimų su terminalais susijusiai statybai išdavimą.
Vasarą viena iš privačių Vokietijos bendrovių pranešė, kad įrengs penktąjį importo terminalą, o rugsėjo 1-ąją Vokietijos ekonomikos ministerija paskelbė jau apie šeštąjį projektą.
Visais atvejais bus įrengiami plaukiojantys SGD terminalai – laivai-saugyklos su išdujinimo įranga (FSRU) – ir reikiama dujų perdavimo infrastruktūra.
Pirmasis FSRU Vilhelmshafene turėtų pradėti veikti gruodžio 20-ąją.