Europos Sąjungos šalys po sunkių derybų, užsitęsusių iki trečiadienio paryčių, pasiekė susitarimą paremti griežtesnes kovos su klimato kaita taisykles, numatančias iki 2035 metų eliminuoti naujų automobilių taršą anglies dvideginiu.
27 ES narės sutarė dėl įstatymo projekto, parengto siekiant iki 2030 metų mažiausiai 55 procentais sumažinti bloko taršą šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis (ŠESD), palyginti su 1990 metais. Anksčiau buvo sutarta dėl sumažinimo 40 procentų.
„Ilga, bet gera diena veiksmams dėl klimato: Tarybos sprendimai dėl [paketo] „Fit for 55“ yra didelis žingsnis ES žaliojo susitarimo įgyvendinimo link“, – sakė už Žaliąjį susitarimą atsakingas Europos Komisijos vicepirmininkas Fransas Timmermansas po aplinkos ministrų susitikimo Liuksemburge.
Susitarimas dėl penkių EK pernai pasiūlytų įstatymų sudaro sąlygas galutinėms deryboms su Europos Parlamentu. Europarlamentarai remia ambicingus tikslus visam blokui. Kad galutinai patvirtintų įstatymų paketą, EP dabar turės išspręsti nesutarimus su bloko vyriausybėmis dėl įvairių detalių.
„Taryba dabar pasirengusi derėtis su Europos Parlamentu dėl paketo užbaigimo, tuo būdu kaip niekad anksčiau išstumiant Europos Sąjungą į kovos su klimato kaita avangardą“, – sakė Prancūzijos energetikos transformacijos ministrė Agnes Pannier-Runacher.
Sprendimu nusistatyti tikslą iki 2035 metų 100 proc. sumažinti naujų lengvųjų automobilių ir mikroautobusų taršą anglies dvideginiu iš esmės uždraudžiama 27 valstybių bloke pardavinėti naujus benzininius ir dyzelinius automobilius.
ES nori iki 2050 metų drastiškai sumažinti transporto taršą ŠESD ir siūlyti elektrinius automobilius, bet bloko pakviesto auditoriaus ataskaita pernai parodė, kad ES trūksta tinkamų įkrovimo stotelių. Transportas nulemia apie 25 proc. visos ES taršos ŠESD.
Be itin svarbaus susitarimo dėl automobilių, paketas taip pat apima ES anglies dvideginio rinkos reformą ir socialinio klimato fondo įkūrimą siekiant padėti pažeidžiamiems namų ūkiams dorotis su planuojamu perėjimu prie švarios energijos. Šis konkretus klausimas tapo politiškai opesnis dėl Rusijos karo Ukrainoje kylant degalų kainoms.
Bendras tikslas yra pasiekti, kad ES 2050 metais taptų neutrali klimato atžvilgiu, ir paraginti kitas dideles teršėjas, įskaitant JAV ir Kiniją, pasekti šiuo pavyzdžiu.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama