Turkijos gynybos ministerija pranešė, kad pirmadienį iš Ukrainos pietinio uosto išplaukė pirmasis laivas, prikrautas Kyjivo eksportuojamų grūdų, įgyvendinant sutartį, sudarytą siekiant sumažinti pasaulinę apsirūpinimo maistu krizę, paaštrintą Rusijos invazijos į kaimyninę šalį.
„Laivas „Razoni“ išplaukė iš Odesos į Tripolį Libane. Rugpjūčio 2-ąją jo laukiama Stambule. Paskui jis tęs kelionę, kai bus patikrintas Stambule“, – sakoma ministerijos pranešime.
Ukraina nurodė, kad su Siera Leonės vėliava plaukiojantis 1996 metai pastatytas 186 metrų ilgio laivas gabena 26 tūkst. tonų kukurūzų.
Jeigu viskas vyks kaip planuota, laivas antradienį apie vidurdienį turėtų pasiekti Bosforo sąsiaurį, sakė šio regiono laivybos ekspertas Yorukas Isikas.
Turkijos gynybos ministerija nurodė, kad kitos laivų vilkstinės taip pat pradės plaukioti jūrų „koridoriais, nes procedūros yra užbaigtos“.
Sekmadienį Ankara pranešė, kad Turkijos ir Ukrainos gynybos ministrai, be kita ko, aptarė grūdų eksporto per Juodąją jūrą atnaujinimą.
Liepos 22 dieną pasirašytas susitarimas nutraukti Rusijos blokadą, tapęs pirma reikšminga Maskvos ir Kyjivo sutartimi nuo invazijos pradžios, turi padėti sušvelninti pasaulinę apsirūpinimo maistu krizę, kai kuriose neturtingiausiose valstybėse smarkiai brangstant maisto produktams.
Maskvos karinė invazija praktiškai paralyžiavo Ukrainos kviečių eksportą, nes jos uostai buvo užblokuoti ir užminuoti. Be to, dėl besitęsiančių kovos veiksmų kyla pavojus ir naujam javų derliui Ukrainoje.
Pagal minimą Ukrainos ir Rusijos susitarimą su Jungtinėmis Tautomis ir Turkija trečiadienį Stambule buvo oficialiai atidarytas Jungtinis koordinavimo centras, kuriam pavesta kontroliuoti Ukrainos grūdų eksportą per Juodąją jūrą ir prižiūrėti, kad laivais nebūtų plukdomi neteisėti kroviniai, pavyzdžiui, ginkluotė.
Koordinavimo centras yra atsakingas už konvojuose dalyvaujančių prekybinių laivų registravimą ir stebėjimą, jų stebėseną internetu ir per palydovą, taip pat laivų tikrinimą, kai jie pakraunami Ukrainos uostuose ir atplaukia į Turkijos uostus.
Karas Ukrainoje paralyžiavo grūdų gabenimą Juodąja jūra iš dviejų svarbių javų eksportuotojų. Tai paskatino kainų augimą, dėl kurio maisto produktų importas kai kurioms skurdžiausioms šalims tapo praktiškai neįperkamas.
Jungtinių Tautų vertinimu, dėl Rusijos karinės invazijos į Ukainą tiesioginių padarinių beveik 50 mln. žmonių visame pasaulyje gresia „didelis badas“.
Kai buvo pasirašytas susitarimas atnaujinti grūdų gabenimą, kviečių kainos iškart staigiai sumažėjo.