Baudų už eismo taisyklių pažeidimus, padarytus ne Lietuvoje, nepavyks išvengti, o vienoje ES šalyje netekus vairuotojo pažymėjimo, jo nebus galima atgauti kitoje. Tai nauji Europos Komisijos (EK) pasiūlymai, tarp kurių yra ir kitų naujovių, tokių kaip naujų vairuotojų mokymas „elgtis“ su paspirtukininkais.
„50 proc. pažeidėjų ne savo valstybėje yra neidentifikuojami, iš tų, kurie identifikuojami, tik 50 proc. susimoka baudas. Tai sudaro įspūdį, kad, jei esi užsienyje, gali daryti, ką nori, nes neturėsi už tai atsakyti“, – spaudos konferencijoje Briuselyje trečiadienį kalbėjo už transportą atsakinga komisarė Adina Vălean, pristatydama pasiūlymą atnaujinti reikalavimus vairuotojo pažymėjimams ir užtikrinti geresnį tarpvalstybinį kelių eismo taisyklių laikymąsi.
Kaip veiks baudos „be sienų“?
Vienas svarbiausių šio paketo pasiūlymų, kad prasižengę vairuotojai negalėtų išvengti baudų ar net vairuotojo pažymėjimo netekimo. Kaip pasakojo vienas EK pareigūnų, iš jo gali būti atimtas pažymėjimas Belgijoje, bet jis sugrįžęs į gimtąją Daniją iškart jį atgautų.
Tai sudaro įspūdį, kad, jei esi užsienyje, gali daryti, ką nori, nes neturėsi už tai atsakyti.
„Mūsų pakete yra pasiūlymų sustiprinti įgyvendinimą ir sumažinti nebaudžiamumo dėl su eismo saugumu susijusių nusižengimų. Šiuo metu daugiau nei 40 proc. pažeidimų, kuriuos atliko asmenys, gyvenantys kitoje šalyje, yra nurašomi be pasekmių, nes pažeidėjas negalėjo būti identifikuotas, arba dėl to, kad jis nesumokėjo. Šios dienos pasiūlymas skirtas tai pakeisti, didinant tarpvalstybinį bendradarbiavimą. Tie, kurie vairuoja pavojingai, privalo daugiau nebeišvengti pasekmių“, – teigė A. Vălean.
Ji atkreipė dėmesį, kad dažniausiai vairuotojo pažymėjimo netenkama dėl vairavimo apsvaigus nuo alkoholio ar kvaišalų. Tiesa, EK kol kas nesiūlo suvienodinti visoje ES leistino alkoholio kiekio kraujyje (pvz., dabar Lietuvoje eiliniams vairuotojams taikoma 0,4 prom., Belgijoje – 0,5 prom.), taip pat pažeidimų, už kuriuos bus atimami vairuotojo pažymėjimai. Kartu siūloma palikti valstybėms manevro laisvę.
„Jei šalyje, kurioje įvykdytas pažeidimas, viršijus greičio limitą 20 km/val. ir daugiau reiškia, kad jūs netenkate vairuotojo pažymėjimo 3 mėnesiams, tačiau jūsų pažymėjimą išdavusi šalis gali atmesti tokios nuobaudos prašymą, nes joje tokia bausmė taikoma viršijus greičio limitą 50 km/val.“, – paaiškino eurokomisarė.
Naujiems vairuotojams – daugiau naujovių
Vis dėlto EK siūlo visiems pradedantiesiems vairuotojams dvejus metus taikyti bendrą 0 prom. kiekio kraujyje ribą (pvz., šiuo metu Lietuvoje tokiems vairuotojams – 0 prom., Belgijoje – 0,5 prom.). Tai esą labai svarbu, nes, nors jauni vairuotojai sudaro tik 8 proc. visų ES automobilių vairuotojų, 2 iš 5 mirtinų susidūrimų yra susiję su jaunesniais nei 30 metų vairuotojais ar motociklininkais.
Taip pat EK nori pritaikyti vairuotojų mokymą ir egzaminavimą, kad vairuotojai geriau žinotų, kaip elgtis su kitais eismo dalyviais, tarp kurių – e. paspirtukų ir e. dviračių naudotojai. Kitas reikalavimas – mokyti naujuosius vairuotojus važiuoti taip, kad kuo mažiau būtų išmetama į aplinką kenksmingų medžiagų (pvz., pavarų perjungimo laiko aspektas). Kiti vairuotojai taip pat bus skatinami atnaujinti savo vairavimo įgūdžius ir žinias, „kad neatsiliktų nuo technologinės pažangos“.
Kita naujiena – siūloma sudaryti sąlygas jauniems vairuotojams įgyti patirties pagal lydinčio vairuotojo programą. T. y. nuo 17 metų jaunuoliai galės mokytis vairuoti lengvuosius automobilius ir sunkvežimius bei gauti vairuotojo pažymėjimą, bet tik sulaukę 18-ojo gimtadienio jie galės vairuoti vieni ir net dirbti profesionaliais vairuotojais (kad būtų sumažintas profesionalių vairuotojų trūkumas ES šalyse).
Tiesa, valstybės narės galės nustatyti papildomas taisykles ir (arba) apribojimus dvejų metų laikotarpiui po to, kai pradedantieji vairuotojai išlaikys vairavimo egzaminą ir gaus vairuotojo pažymėjimą.
Be to, jei kandidatas į vairuotojus nemoka šalies, kurioje laiko egzaminą, kalbos ir jei nėra galimybės pasinaudoti vertėjo žodžiu pagalba, EK naujosios taisyklės palengvins jam laikyti egzaminą ES šalyje, kurioje jis moka kalbą.
Vairuotojo pažymėjimas telefone
Siekdama supaprastinti vairuotojo pažymėjimų pripažinimą valstybėse narėse, EK siūlo pirmą kartą pasaulyje įvesti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą. Taip bus daug lengviau pakeisti, atnaujinti ar pasikeisti vairuotojo pažymėjimą, nes visos procedūros bus atliekamos internetu.
Kalbant apie vairuotojo pažymėjimų keitimą, EK siūlo padidinti amžių, nuo kurio valstybės narės gali dažniau tikrinti vairuotojo sveikatą, nuo dabartinių 50 iki 70 metų.
Dabar EK pasiūlymų paketą svarstys Europos Parlamentas ir ES Taryba pagal įprastą teisėkūros procedūrą. Jei bus sutarta dėl šių pasiūlymų, tuomet EK siūlo per 18 mėnesių nuo to laiko priimti išsamias taisykles.