Vilniuje pirmadienį pradedamas neterminuotas viešojo transporto darbuotojų streikas reikalaujant geresnių sąlygų ir didesnių atlyginimų.
Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) pirmadienio ryto duomenimis, prasidėjus streikui į gatves išvyko mažiau nei pusė VVT aptarnaujamų autobusų, tačiau didžioji dalis troleibusų reisų vykdoma.
Išvakarėse buvo prognozuojama, kad į gatves gali neišvažiuoti iki ketvirtadalio visų viešojo transporto priemonių.
Įmonė ir savivaldybė informuota, kad streikuoti ketina apie 520, arba beveik pusė įmonės vairuotojų, daugiausiai – autobusų. Naujausiuose sąrašuose pranešta apie 489 streikuojančius darbuotojus.
Nuo 6 val. bendrovė pranešė tinklalapyje stops.lt, programėlėje m.Ticket skelbsianti atnaujintus viešojo transporto grafikus, juos patariama tikrinti likus mažiau nei valandai iki išvykimo, o keliones planuoti su laiko atsarga. Tvarkaraščiai realiu laiku pateikiami ir „Google Maps“ ir „Trafi“ programėlėse.
„Noriu pakviesti vairuotojus pergalvoti savo sprendimą ir nestreikuoti, užtikrinti paslaugas vilniečiams“, – penktadienį vairuotojus pakeisti planus ragino Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Streikuojantys darbuotojai atlyginimo negaus, jiems VVT profesinė sąjunga žada mokėti po 40 eurų kompensacijas už kiekvieną dieną.
Streikas rengiamas VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Ši kraštutinė protesto akcija planuota prieš metus, iš pradžių streikas atidėtas dėl teisme vykusių ginčų, vėliau – dėl laikinai pasiekto susitarimo rugsėjo pabaigoje. Jį VVT galiausiai nutraukė nepavykus deryboms su profesine sąjunga.
Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.
Tačiau nesutariant dėl detalių, VVT administracija naują algų apmokėjimą patvirtino vienašališkai, pažadėdama darbuotojų algas pakelti 10–20 procentų. VVT kolektyvinėje sutartyje taip pat siekė mažesnio sprendimų derinimo su profesine sąjunga. Pastaroji su sąlygomis nesutinka.
Daugiausiai nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos. Iki šiol įmonėje taikyta vadinamoji išskaitų sistema, kai minėtas priedas buvo mažinamas už nepunktualumą, keleivių skundus ir kitus darbo drausmės pažeidimus.
Nuo gruodžio galiojanti sistema numato motyvacinį priedų mokėjimą, paremtą „taškų sistema“, pridedant jį prie fiksuoto atlyginimo. Anot VVT, pavyzdingiems darbuotojams šis priedas gali siekti daugiau nei 250 eurų per mėnesį.
Profesinė sąjunga sako, kad apie 80–100 eurų šio priedo gali būti mokama simpatijų ir antipatijų principu, nes į kriterijus įtraukti subjektyvūs kriterijai, kaip „komandiškumas, įtrauktumas“.
„Nė vienas darbuotojas nežino, kokį darbo užmokestį gaus rytoj, nes jis reguliuojamas vienadieniais direktoriaus įsakymais“, – tvirtino VVT profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius.
Profsąjunga taip pat reikalauja atsisakyti priedo už kilnojamąjį darbą, įtraukiant jį į normalų valandinį atlyginimą.
VVT sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo dar du vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veš įprastu grafiku.
Iš viso VVT dirba 1830 darbuotojų, per 1100 iš jų – vairuotojai.
Profsąjungos vadovas: VVT vairuotojai streikuos, kol sutarsime dėl kolektyvinės sutarties
„Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) vairuotojų streikas tęsis, kol nebus sutarta dėl naujos kolektyvinės sutarties, sako bendrovės profesinės sąjungos vadovas A. Markevičius.
„Streikas yra neterminuotas ir streikas vyks tol, kol šalys neras sutarimo dėl naujos kolektyvinės sutarties. Streikas gali tęsti dieną, jis gali tęstis savaitę, jis gali tęstis mėnesį, gali tęstis ir pusmetį, viskas priklauso nuo Vilniaus miesto savivaldybės ir bendrovės pozicijos dėl derybų“, – BNS pirmadienį sakė A. Markevičius.
„Profesinė sąjunga jau daugiau nei dvejus metus siekia pasirašyti kolektyvinę sutartį su darbo apmokėjimo sistema ir tvariais darbo ir socialiniais standartais, ir tai yra pagrindiniai reikalavimai, kuriuos įvykdžius būtų nutrauktas streikas“, – apie reikalavimus sakė profesinės sąjungos vadovas.
Anot jo, bendrovės profesinė sąjunga kol kas nesulaukė vadovybės ir savivaldybės kvietimo derėtis, preliminariai derybines pozicijas planuojama aptarti pirmadienį 13 valandą.
„Per savaitgalį su mumis niekas nesusisiekė, ir šiai minutei mes neturime jokio kvietimo derėtis, šalys preliminariai susitarė susitikti šiandien 13 val., bet ne derėtis, o apsitarti pozicijas“, – teigė A. Markevičius.
Į profesinės sąjungos patalpas pirmadienio rytą susirinko keli šimtai vairuotojų. Įmonės darbuotojai salėje kalbas palydi šūksniais „streikas“ ir švilpimu.
Į susitikimą atvykusio „Vilniaus viešojo transporto“ generalinio direktoriaus Dariaus Aleknavičiaus pasisakymas buvo sutiktas skanduote „gėda“.
„Mes esam nepatenkinti užmokesčiu ir darbo sąlygomis. Norėtume, kad atlyginimas kiltų į rankas iki 800. Valdžia sako, kad pagerino darbo sąlygas, bet aš bent nejaučiu, grafikai neatitinka realybės, siauros gatvės“, – BNS sakė streike dalyvaujantis vairuotojas Vilmantas Strakšys.
Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.
Tačiau nesutariant dėl detalių, VVT administracija naują algų apmokėjimą patvirtino vienašališkai, pažadėdama darbuotojų algas pakelti 10–20 procentų. VVT kolektyvinėje sutartyje taip pat siekė mažesnio sprendimų derinimo su profesine sąjunga. Pastaroji su sąlygomis nesutinka.
Daugiausiai nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos. Iki šiol įmonėje taikyta vadinamoji išskaitų sistema, kai minėtas priedas buvo mažinamas už nepunktualumą, keleivių skundus ir kitus darbo drausmės pažeidimus.
Nuo gruodžio galiojanti sistema numato motyvacinį priedų mokėjimą, paremtą „taškų sistema“, pridedant jį prie fiksuoto atlyginimo. Anot VVT, pavyzdingiems darbuotojams šis priedas gali siekti daugiau nei 250 eurų per mėnesį.
Profesinė sąjunga sako, kad apie 80–100 eurų šio priedo gali būti mokama simpatijų ir antipatijų principu, nes į kriterijus įtraukti subjektyvūs kriterijai, kaip „komandiškumas, įtrauktumas“.
Profsąjunga taip pat reikalauja atsisakyti priedo už kilnojamąjį darbą, įtraukiant jį į normalų valandinį atlyginimą.