Meniu
Prenumerata

pirmadienis, balandžio 22 d.


AUTOMOBILIAI
Ilsėkis ramybėje, „Pajero“
Ovidijus Lukošius
Gamintoju0173 archyvas

Eidamas 38-us metus nuo konvejerio nuriedėjo paskutinis „Mitsubishi Pajero“. Nekrologą rašo Ovidijus Lukošius.

2019-aisiais iš automobilių salonų visoje Europoje išriedėjo paskutiniai „Mitsubishi Pajero“. Varomi visais ratais, ant rėminės konstrukcijos patupdyti japoniški milžinai ištikimai tarnavo ūkininkams, Laplandijos tundros, Alpių, Pirėnų ir kitų atokių vietovių gyventojams, nuotykių ieškotojams, kontrabandininkams ir medžiotojams.

Pirmą kartą prie šio automobilio, tuomet naujutėlio ketvirtos ir, kaip vėliau paaiškėjo, paskutinės kartos atstovo, vairo sėdau 2006-ųjų gruodį Barselonoje, tačiau didmiestyje su juo neužsibuvau. Miesto gatves netrukus pakeitė greitkelis, po to regioninis kelias, žvyrkelis, šį – kalnų keliukas, o galiausiai „Pajero“ riaumodamas ropojo per milžiniškus akmenis stačiu šlaitu aukštyn. Per priekinį stiklą mačiau tik žydrą dangų. Jis atrodė nesustabdomas.

Vėliau „Pajero“ padovanojo dar keletą nuostabių kelionių, tik tai jau buvo ne naujutėliai modeliai, o ne pirmos jaunystės egzemplioriai iš automobilių nuomos agentūrų. Jordanijoje juo skriejau Vadi Rumo dykumos smėlynais, kuriuos šiais metais, tik jau Saudo Arabijos pusėje, išbandė ir legendinio Dakaro ralio dalyviai. Pamenu, vienas galinis ratas beveik nestabdė, pro nesandarias duris skverbėsi smėlis, o kiekviena diena su juo kainavo tiek, kad būčiau galėjęs išsinuomoti penkis nedidelius automobilius. Bet šie bedvasiai, o „Pajero“ reiškė nuotykius...

Turtingi mačo persėdo į sportiškesnius, greitesnius ir prabangesnius BMW, „Mercedes“, „Range Rover“ ar „Porsche“ SUV’us.

...ir išdidumą, kai Gruzijoje prie Kazbeko atsisakiau vietos „džigito“ pasiūlymo į kalnuose esantį vienuolyną vykti jo rusiška „Niva“. Linktelėjau į nuomoto „Pajero“ pusę, pirštu pabaksnojau sau į krūtinę, ir paprastai įkyrus pietietis tik nusišypsojo ir palingavo galva. Šiuo „Pajero“, tokiu pat nušiurusiu kaip jo brolis Jordanijoje, sukoriau šimtus kilometrų Armėnijoje ir Gruzijoje net ir tokiais „keliais“, kurie taip pavadinti tik žemėlapiuose.

Jei mokėtų kalbėti, kiekvienas „Pajero“ papasakotų kvapą gniaužiančių istorijų, tačiau ir kaip atskiras modelis jis automobilizmo istorijoje paliko ryškias ir gilias provėžas.

„Mitsubishi Pajero Evolution“ legendinį Dakaro ralį laimėjo 12 kartų, o nuo 2001-ųjų – net septynerius metus iš eilės. Jis taip pat yra daugiausia šio dykumų ralio etapų laimėjęs automobilis. 2001-aisiais jį vairavusi vokietė Jutta Kleinschmidt tapo pirmąja ir vienintele moterimi, iškovojusia pirmą vietą ralyje, tuomet vykusiame klasikiniu maršrutu iš Paryžiaus į Senegalo sostinę. „Misteris Dakaras“ prancūzas Stéphane’as Peterhanselis, trylika kartų tapęs Dakaro nugalėtoju motociklų ir automobilių įskaitose, tris trofėjus pelnė važiuodamas „Pajero“.

Jo šlovę ėmė išnaudoti „Mitsubishi“ rinkodarininkai, skolindami vardą mažesniems modeliams. Taip atsirado ir išnyko „Pajero Mini“, „Pajero Pinin“, „Pajero Sport“.

Bet ir jo paties vardas kėlė keblumų. Pavadintas Argentinoje ir Čilėje gyvenančios laukinės katės Leopardus pajeros (lot.) garbei, jis Ispanijoje, Lotynų Amerikos šalyse ir JAV buvo perkrikštytas „Montero“ (isp. medžiotojas). Pajero ispanakalbių šalių slengu turėjo ne itin tinkamas reikšmes: santechnikas, slunkius, melagis, idiotas, save tenkinantis vyras. Jungtinėje Karalystėje jis buvo pavadintas japonišku žodžiu „Shogun“. Šiogūnas – paveldimas japonų feodalų titulas, didis karvedys.

„Pajero“ dydis ir galia, ilgai buvę vertinami kaip pranašumai, galiausiai tapo trūkumais. Europiečiai rinkosi vis mažesnius automobilius, taršūs varikliai eikvojo gamintojui tenkančias anglies dioksido kvotas, o turtingi mačo persėdo į sportiškesnius, greitesnius ir prabangesnius BMW, „Mercedes“, „Range Rover“ ar „Porsche“ SUV’us.

Iš milžinų trijulės, tarsi Japonijos automobilių pramonės sumo imtynininkų, kelionę tęs tik „Toytota Land Cruiser“. Pirmasis pasitraukė „Nissan Patrol“, dabar stūmokliai laidotuvių maršą kala „Pajero“. Galbūt keliuose atsiras daugiau vietos, bet tikrų automanų širdyse liks tuštuma.

Alternatyvos:

Gamintojų archyvas

„Land Rover Defender“. Nuo 48 950 eurų

Gamintojų archyvas

„Toyota Land Cruiser“. Nuo 39 600 eurų.

2020 04 08 11:04
Spausdinti