Meniu
Prenumerata

šeštadienis, spalio 5 d.


BANDOMASIS VAŽIAVIMAS
„Toyota bZ4X“: ar konkurentai turėtų išsigąsti į elektromobilių rinką įžengusio didžiausio gamintojo?
Ovidijus Lukošius
Gamintojai
„Toyota bZ4X“.

Gamtą ir vairuotojų pinigines taupiais hibridais saugojusi „Toyota“ neskubėjo gaminti elektromobilių, tačiau pirmasis pagaliau rieda miestų gatvėmis. Ko tikėtis iš šio debiuto?

Pradėkime nuo pavadinimo. „bZ4X“ įsiminti nėra paprasta, o juo labiau užrašyti be klaidų. Bet tai nėra atsitiktinis raidžių rinkinys. bZ reikėtų šifruoti „mažiau nulio“ (angl. beyond zero), taip siekiant pažymėti, kad automobilis visiškai neteršia ir jo emisijos yra nulinės. Nei 4, nei X nereiškia, kad jis varomas visais keturiais ratais (apie tai vėliau). Ketvertas yra užuomina į jo dydį, kuriuo lygiuojasi į RAV4. X reiškia, kad tai SUV kėbulą turintis automobilis.

Taigi, tai penkiavietis vidutinės klasės SUV, su kuriuo „Toyota“ neria į bene didžiausią rinkos segmentą, kuriame knibždėte knibžda konkurentų, tokių kaip „Volkswagen ID.4“, „Audi Q4 e-Tron“, „Ford Mustang Mach-E“, „Kia EV6“, „Nissan Ariya“ ir keletas kitų.

Gamintojai
„Toyota bZ4X“.

Ir, žinoma, „Subaru Solterra“ elektromobilis, kuris yra „bZ4X“ klonas ar brolis dvynys, nes du Japonijos gamintojai dar kartą susivienijo, kad pagamintų bendrą modelį. Tai ne pirmas jų bandymas susilaukti bendro kūdikio – prisiminkime prieš gerą dešimtmetį sukurtas „Toyota GT86“ ir „Subaru BRZ“ galiniais ratais varomas kupė.

Šįkart „Solterra“, kaip ir pridera „Subaru“, yra varomas tik visais keturiais ratais, o „Toyotos“ pirkėjai, kaip ir tikimasi iš „Toyotos“, galės sutaupyti, jei rinksis tik priekiniais ratais varomą modelį.

Kaip jis atrodo?

Žinoma patarlė „Pasitinkame pagal išvaizdą, išlydime pagal protą“ tinka ir elektromobiliams, kurių dizainą gana dažnai tenka apibūdinti diplomatišku žodžiu „keistas“ ar „neįprastas“. Žodžiu „protas“ galėsime įvertinti nuvažiuojamą atstumą ar modelio kainą.

Tačiau „bZ4X“ išvaizda nešokiruoja, nes galima atpažinti to paties RAV4 bruožų su didelėmis plastiku įrėmintomis ratų arkomis, tik elektromobilis yra kiek labiau „paglamžytas“ arba, sakykime, modernesnis. Taigi, jo dizainas yra pakankamai neįprastas, kad iš karto atpažintume, jog tai elektromobilis, bet tuo pačiu pernelyg neiššaukiantis.

Gamintojai
„Toyota bZ4X“.

Salone – įprasta istorija. Kuklus, praktiškas ir ergonomiškas interjeras iš karto leidžia suprasti, kad įlipote į „Toyotą“, tik čia dar pridėta elektromobiliams būdingo asketiškumo (mažytis prietaisų skydas su 7 colių ekranų už vairo), ir daug papildomos erdvės, kurią automobiliuose su vidaus degimo varikliais užima pavarų dėžė.

Ir nors pastarajame sakinyje perskaitėte du kartus žodį premium, „bZ4X“ salonas toks nėra – jis praktiškas, erdvus, racionalus, nuobodus ir jokiu būdu ne priemium.

Pigiausios „Luxury“ komplektacijos versijos automobilis turi 8 colių, visi kiti – 12,3 colio skersmens lietimui jautrų multimedijos ekraną. Brangiausia „Premium“ versija išsiskiria „JBL Premium“ garso sistema su devyniais garsiakalbiais. Ir nors pastarajame sakinyje perskaitėte du kartus žodį premium, „bZ4X“ salonas toks nėra – jis praktiškas, erdvus, racionalus, nuobodus ir jokiu būdu ne priemium.

Bagažinė yra 452 litrų talpos, o galinės sėdynės yra nulenkiamos (santykiu 40:60). Tai reiškia, kad kaskart apsilankius „Ikea“ nereikės papildomai mokėti už transporto paslaugas, bent jau kol nepirksite virtuvės baldų komplekto.

Kaip jis važiuoja?

Galbūt svarbesnis klausimas – kiek jis važiuoja? „Toyota“ deklaruoja, kad „bZ4X“ su pilnai įkrauta baterija nuvažiuoja 415–513 km. Tik priekiniais ratais varomas modelis įveikia daugiau kilometrų, bet tai priklauso nuo oro sąlygų, ar keliaujate greitkeliais, užmiesčio keliais, ar sukiojaties miesto gatvėmis. Kadangi stengsitės neišsunkti baterijos iki dugno, o sustoję nenorėsite gaišti laiko pilnai jai įkrauti, ilgoje kelionėje įkrovimo stotelės pradėsite dairytis bent kas tris šimtus kilometrų.

Priekiniais ratais varomas „bZ4X“ turi 204 AG motorą, o keturių varančiųjų ratų versija gavo papildomą variklį ant galinės ašies, kuris bendrą galią kilsteli iki 218 AG. Papildoma galia kompensavo didesnį svorį, tad šis modelis yra žvitresnis ir iki 100 km/val. spurtuoja per 7,7 sekundės. Tik su priekiniais varančiaisiais ratais šią ribą pasieksite per 8,4 sekundės, bet svarbiau yra tai, kad net viršijus šią padalą spidometre automobilis išsaugo dinamikos rezervų.

Gamintojai
„Toyota bZ4X“.

Pakaba kiek kietoka, bet valdymas tikslus, nors posūkiuose ir jausite automobilio masę. Važiuojant greitkelyje norėtųsi mažiau vėjo ir ratų triukšmo.

Spartaus įkrovimo 100 ar 150 kW stotelėse užtruksite vos daugiau nei pusvalandį, kad baterijos atsargas papildytumėte nuo 10 iki 80 proc. Pilnai įkrauti užtruktų apie 70–80 minučių. Tačiau tokių galingų įkrovimo stotelių Lietuvoje nėra daug, jose tenka ir daugiau mokėti. Bet ir laikas – pinigai, o vieną tokių rasite už Kryžkalnio pakeliui į Klaipėdą, kitą – aplinkkelyje prie Panevėžio.

Labiau paplitusiose 50 KW stotelėse nuo 10 iki 80 proc. įkrauti užtruks valandą. Po to būsite išvaryti laukiančiųjų eilėje priekaištingų arba piktų žvilgsnių. Bet elektromobilį dažniausiai krausite namuose 11 kW krovikliu ir ryte visuomet rasite pilnutėlę bateriją (įkrauti nuo 10 iki 100 proc. užtruks 7 valandas).

Gamintojai
„Toyota bZ4X“.

Baterijos įkrovimo lizdas, kaip ir daugelyje kitų automobilių, sumontuotas ant automobilio šono (priekinio sparno). Tai dažnokai tampa problema, nes net radęs laisvą įkrovimo stotelę negali ja pasinaudoti – prie jos prisiglausti reikalingu šonu trukdo kiti automobiliai, o kitaip kabelis tiesiog per trumpas.

„Toyota“ deklaruojamos elektros energijos sąnaudos siekia 14,4–17,9 kWh/100 km. Paimkime daugmaž vidurkį – 16 kWh/100 km. Jei namuose už elektrą mokate 20 centų už kilovatvalandę, nuvažiuoti 100 km atsieis 3,2 euro, už kuriuos galėtumėte nupirkti apie du litrus benzino. Pigu. Kraunant užmiestyje ši suma didėtų 2–4 kartus.

Kodėl verta pirkti?

Vėliau ar anksčiau visi vairuosime elektromobilius, tačiau kol kas baido didokos jų kainos, retas įkrovimo stotelių tinklas ir sąlyginai nedidelis įveikiamas atstumas.

„bZ4X“ kaina prasideda nuo 56,5 tūkst. eurų. Tačiau reikėtų žiūrėti bent į antrą kainoraščio eilutę, kurioje įrašyta „Executive“ komplektacija už 61,1 tūkst. eurų. Už tokią pat, tik su visais varančiaisiais ratais, tektų sumokėti 64 tūkst. eurų. Iš šios sumos galite atimti 5 tūkst. eurų valstybės paramos.

Foto galerija.: new_000318351_0

Tarp „Executive“ ir brangiausios „Premium“ versijos yra skirtumų, tačiau dažniausiai susijusių su komfortu ir stiliumi. Vietoj 18 colių ratų siūlomi milžiniški 20 colių, kuriuos sukti reikės ir daugiau elektros energijos. Taip pat gautumėte dviejų atspalvių kėbulą, panoraminį stoglangį, automobilio statymo sistemą ir jau minėtus JBL garsiakalbius, o vairuotojo krėslas – nustatymo atminties. Visa tai atsieis papildomus 3,8 tūkst. eurų, tad galima apsiriboti tikrai turtinga „Executive“ versija.

Verdiktas. Pirmasis „Toyotos“ elektromobilis yra labai tojotiškas – paprastas, praktiškas ir, tikėtina, ištvermingas.

Privalumai

Trūkumai

2024 02 04 12:50
Spausdinti