Meniu
Prenumerata

penktadienis, balandžio 19 d.


PASAULIS 2023. FINANSAI
Aukštos energijos kainos kenks bendrovėms ir vartotojams
Matthieu Favasas
Scanpix
Anksčiau – vamzdyje.

Rusijos invazijos Ukrainoje padarinys – tai ilgas tunelis be šviesos gale energijos vartotojams. Vakarų sankcijos ir Rusijos apribota pasiūla lėmė spaudimą pasaulinėje naftos ir dujų prekyboje, kuri jau prieš tai patyrė įtampą dėl staigiai atsigavusios paklausos po pandemijos ir ilgus metus vyravusių nepakankamų investicijų į naują gavybą. Teoriškai 2023-ieji atrodo palankiau. Rusija rado kitus pirkėjus savo naftai ir dujoms, kurių Vakarų šalys nebepageidauja. Europa greičiausiai turi pakankamai dujų atsargų dabartinei žiemai pergyventi, o iki kito šaltojo sezono ji turės daugiau terminalų suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) kroviniams priimti ir taps mažiau priklausoma nuo vamzdžiais tiekiamų rusiškų dujų. Vis dėlto tikėtina, kad energijos rinkos vėl užsiliepsnos. Matomos trys rizikos.

Ekonominis sulėtėjimas sušvelnins naftos paklausą, tačiau tiekimo sutrikdymai gali toliau kliudyti pasiekti balansą naftos rinkoje. Tai pirmasis pavojus. Europai gruodį įgyvendinus jūra gabenamos rusiškos naftos boikotą, Kinija ir Indija ims pirkti dar daugiau nei 2022 m. ir padės išlaikyti rusiškos naftos barelius rinkoje. Bet, didelį Europos importuojamus naftos kiekį nukreipus į Aziją, išryškės nauji tiekimo apribojimai. JAV gali atsargiau eikvoti savo strateginius naftos rezervus, kurių lygis gerokai sumažėjo naudojant juos ištisai nuo invazijos pradžios. Kai kurie eksportuotojai, kaip Libija, negali išgauti naftos visu pajėgumu, o štai OPEC šalys jau nesugeba pasiekti nustatytų gavybos tikslų. Kartelis gali kaip tik pranešti apie gavybos ribojimą norėdamas palaikyti kainas.

Jūs galite įsigyti spausdintą žurnalą „Pasaulis 2023“ mūsų prenumeratos puslapyje prenumeratoriai.lt Užsisakius darbo dienomis iki 16 val. žurnalą išsiųsime tą pačią dieną, užsakius savaitgalį arba vakare – kitą darbo dieną.

Antras nerimą keliantis veiksnys yra didėjantis rafinuotų produktų, įskaitant benziną ir dyzeliną, trūkumas. 2023 m. vasarį Europa turėtų uždrausti šių rūšių degalų importą iš Rusijos, o didžioji jų dalis šį kartą nebus nukreipta kitur. Kinija ir Indija, turinčios užtektinai perdirbimo pajėgumų, tuo nėra suinteresuotos, o kiti galimi pirkėjai yra per toli. Europa negali pagaminti viso reikalingo šių produktų kiekio, nes brangios dujos apriboja vandenilio gamybą, kurio reikia norint gauti dyzeliną. Kinija galėtų eksportuoti daugiau perdirbtos naftos produktų panaudodama rusišką naftą, kuri netrukus pradės plūsti į šalį. Vis dėlto Kinijos rezervai gali būti gerokai ištuštinti, jei žiema bus šalta, ir tai apribos jos eksportą. Todėl dar nesulaukus 2023 m. kovo gali ištikti pasaulinė dyzelino krizė.

2023 01 17 11:00
Spausdinti