Atrodo, kad verslui nebeužtenka siekti vien vertės akcininkams
Neseniai Londone vyko pobūvis, kuriame vienas vadovų patikino, kad netrukus jo oro bendrovė siūlys skrydžius elektriniais lėktuvais, kreditų teikėjas kalbėjo apie augančią finansinę įtrauktį besivystančiose šalyse, o prabangių automobilių gamintojos vadovė pažadėjo prašmatniuose automobilių salonuose odą pakeisti dirbtine danga iš ananasų ir grybų. Jiems, matyt, atrodė, kad jų įmonėms tai suteikia patrauklumo. Turbūt jie manė darantys gerą darbą.
Kadangi verslininkai yra žmonės, jiems patinka tikėti, kad elgiasi gerai. Bet iki finansų krizės ištisa karta mielai galvojo daranti gerą darbą vien tuo, kad dirba sėkmingai. Jiems atrodė, kad aukščiausias tikslas – į pirmą vietą iškelti akcininkų pelno poreikį. Jiems pritarė ekonomistai, verslo žinovai ir tokie solidžių įmonių vadovai kaip JAV „Business Roundtable“ nariai. Laisvojoje rinkoje vertės akcininkams siekis savaime garantuotų visuomenei geriausias prekes ir paslaugas, optimalų užimtumą ir sukurtų daugiausia turto, kurį būtų galima panaudoti įvairiausiems geriems tikslams. Toks požiūris pasižymi paprastu skrupulingumu, bet ramina tuo, kad įmonėms neužkraunama socialinė našta.
Per pastarąjį dešimtmetį šis požiūris sulaukia vis daugiau spaudimo. Sprendžiant, kaip paskirstyti finansines investicijas, vis dažniau atsižvelgiama į aplinkosaugos, socialinius ir valdysenos (ASV) kriterijus. Pasaulinio tvarių investicijų aljanso duomenimis, Europoje, JAV, Kanadoje, Japonijoje, Australijoje ir Naujojoje Zelandijoje turto, valdomo taikant tokius kriterijus, vertė pakilo nuo 22,9 trln. JAV dolerių 2016-aisiais iki 30,7 trln. 2018 m. pradžioje. Kaip nurodo Colinas Mayeris iš Oksfordo universiteto, neseniai išleistoje knygoje „Prosperity“ („Geras gyvenimas“) negailintis strėlių akcininkų pirmenybės sampratai, investuotojams ASV rūpi vis labiau. Tokiam posūkiui pritaria bene didžiausi pasaulio turto valdytojai, tarp jų ir investicijų valdymo paslaugas teikianti „BlackRock“. Jos vadovas Larry Finkas ne kartą pritarė, kad įmonėms reikėtų išsikelti prasmingą tikslą, neapsiribojant elementariu pelno siekiu.