Meniu
Prenumerata

ketvirtadienis, lapkričio 21 d.


AMBICIJŲ PAMIRŠTAS KRAŠTAS
Šiandien Europa atsilieka verslo lenktynėse. Ar ji gali atgauti pozicijas?
The Economist
Scanpix
1984-ieji. S. Jobsas (kairėje) Europai tuoj pateiks verslo pamoką...

Amerikiečių ir kinų verslas toli pralenkė Europos įmones.

1984 m. į Prancūziją atvykęs kostiumuotas verslo vadovas iš JAV, kuriam tuo metu buvo 29-eri, davė europiečiams kelis patarimus dėl sėkmingo verslo. Televizijoje jis aiškino, kad nesėkmės ištiktiems verslininkams reikia duoti antrą šansą, o vyriausybės biurokratai – prasti investuotojai. Išmintingi patarimai. Bet europiečių įmonės karaliavo pasauliniame versle kartu su amerikiečių, retkarčiais ir japonų. Tai kam klausytis susireikšminusio naujoko iš Kalifornijos patarimų?

Praėjo beveik keturi dešimtmečiai, ir jaunojo prasisiekėlio, Steve’o Jobso, įkurta įmonė verta daugiau nei visos 30 Vokietijos DAX indekso įmonių imant kartu. Nedaug trūksta, kad ji būtų verta tiek, kiek visos 40 Prancūzijos CAC 40 indekso įmonių. „Apple“ ryškiai spindi, bet labiau pritrenkia Europos verslo nuosmukis. Amžiaus pradžioje pasaulio įmonių šimtuke pagal vertę buvo 41 Europos (įskaitant Jungtinę Karalystę ir Šveicariją, bet be Rusijos ir Turkijos) bendrovė. Šiandien – tik 15 (žr. 1 grafiką).

Versle Europa žibėjo. Pastaraisiais dešimtmečiais tokios įmonės kaip „Nokia“, „Nestlé“ ar BP buvo tarp dešimties didžiausių pasaulio įmonių pagal rinkos kapitalizaciją. Dabar tik retkarčiais nutinka, kad Europos bendrovė patenka į pasaulio dvidešimtuką. 2000 m. beveik trečdalis tūkstančio didžiausių biržoje kotiruojamų pasaulio įmonių bendros vertės ir ketvirtis jų pelno teko Europai. Vos per 20 metų tie skaičiai sumažėjo beveik perpus. Europa – tokių įmonių kaip „Amazon“ ir „TikTok“ klientų šaltinis, o ne vietos bendrovių bazė, iš kurios jos užkariauja pasaulį.

2021 07 27 06:58
Spausdinti