Meniu
Prenumerata

ketvirtadienis, lapkričio 21 d.


„Centriukas“, viso gero
Vilius Petkauskas

Išmaniesiems telefonams skirtos programėlės pasiekė ir archajišką taksi verslą. Naujovės patinka ne visiems.

Išsikviesti taksi piko valandomis kartais tikras vargas – pagaliau atsiliepus dispečerinės operatorei dažnai tenka nusivilti, nes automobilis galės atvažiuoti tik po pusvalandžio. Telieka laukti arba bandyti laimę skambinant kitu numeriu.

Tačiau taksi išsikviesti galima ne tik telefonu – kai kurios mobiliesiems skirtos programėlės keleiviui parodo, kur yra artimiausi automobiliai, ir net padeda išsirinkti norimą.

Pirmoji tokia programėlė Lietuvoje „eTAKSI“ per metus užsakymų skaičių padidino daugiau nei tris kartus – jų vertė nuo 463 tūkst. eurų 2013-aisiais šoktelėjo iki 1,6 mln. eurų pernai.

Dispečerinė 2.0

Pagrindinis mobiliųjų programėlių pranašumas – efektyvumas. „eTAKSI“ įvestas kelionės maršrutas patenka į bendrą duomenų bazę, o ją planšetėse mato taksi vairuotojai. Vienam jų patvirtinus užsakymą, kliento išmanusis suvibruoja ir tereikia sulaukti automobilio.

Neseniai Lietuvoje pasirodžiusioje analogiškoje estų kūrėjos „Taxify“ programėlėje keleivis renkasi žemėlapyje rodomus taksi. Klientas ekrane mato, kur važiuoja pageidaujamas automobilis, o vairuotojas stebi keleivio buvimo vietą. Jei iškvietęs taksi gatvėje žingsniuosite jo link, vairuotojas jus atpažins ir sustos.

Šių programėlių kūrėjai neturi automobilių parko, bet ima keliasdešimt centų iš taksistų už kiekvieną iškvietimą arba taiko nedidelį abonementinį mokestį. Sąlygos viešai neskelbiamos, bet, kai kurių vairuotojų teigimu, mokama suma visiškai priklauso nuo užsakymų skaičiaus. Priimto užsakymo kaina vairuotojui – 0,3 euro. Tai ypač paranku pavieniams taksistams, nes jie išvengia brangaus ir nebūtinai gerai dirbančio tarpininko. Mokestis dispečerinėms, IQ žiniomis, Vilniuje siekia 250 ir daugiau eurų per mėnesį.

„eTAKSI“ per metus užsakymų skaičių padidino daugiau nei tris kartus – jų vertė nuo 463 tūkst. eurų 2013 m. šoktelėjo iki 1,6 mln. eurų pernai.

Išmaniąsias technologijas ima naudoti ir kai kurios savo transportą turinčios bendrovės. Štai „Smart Taxi“ sukūrė programėlę. Įmonės vadovo Vytauto Reiso manymu, naudotis vien įprastų dispečerinių paslaugomis – atgyvena: „Tai pasenęs verslo modelis, apribojantis tiek bendrovės potencialą augti, tiek kliento pasirinkimo galimybę užsisakyti paslaugą greitai ir patogiai.“ Pašnekovas pridūrė, kad internetinių sprendimų negalinčios pasiūlyti įmonės ilgainiui nesugebės konkuruoti taksi paslaugų rinkoje.

IQ žurnalistai naudodamiesi „eTAKSI“ ir „Taxify“ programėlėmis išsikvietė taksi ir keliaudami pakalbino jų vairuotojus. „Dispečerinėms mokame kur kas didesnį mokestį ir jos ne visada spėja perduoti užsakymus, ypač per piką“, – sakė 15 metų patirtį sukaupęs vairuotojas. Jis pabrėžė, kad „eTAKSI“ atseikėjamas palyginti nedidelis aptarnavimo mokestis, o kitos išlaidos priklauso nuo priimtų užsakymų skaičiaus: „Tokia sistema atrodo sąžiningesnė. Klientams nereikia mokėti už iškvietimą.“ Kitas taksistas tvirtino jau atsisakęs tradicinės dispečerinės paslaugų ir besinaudojantis „eTAKSI“ ir „Taxify“ sistemomis: „Ši paslauga populiarėja ir klientų jau pakanka.“

Skambučiai nedings

Vis dėlto dispečerinėms ruošti juodus kaspinus dar anksti. Rinkos tyrimų bendrovės TNS duomenimis, išmaniaisiais įrenginiais Lietuvoje naudojasi daugiau nei trečdalis mobiliųjų tinklų klientų. Du trečdaliai visų išmaniųjų yra 20–39 metų gyventojų kišenėse.

„Taxify“ atstovas Lietuvoje Mantvydas Vaičiūnas įsitikinęs, jog tam, kad šis veiklos modelis taptų dominuojantis, reikia didesnės išmaniųjų technologijų plėtros: „Taksi paslaugomis naudojasi visų amžiaus grupių atstovai. Kai kuriems žmonėms malonu kalbėtis su dispečeriais, – manau, kad jie niekur nedings.“ „Taxify“ atstovo vertinimu, iškvietimų svarstyklės programėlių pusėn pakryps po 5 metų.

„Taxify“ paslaugomis besinau­dojančios taksi bendrovės „Jazz­Express“ verslo plėtros vadovas Dmitrijus Borisenka įžvelgė dviejų iškvietimo būdų mišinio ilgaamžiškumą: „Kviečiant internetu nebereikia tarpininko. Taip galime išvengti sugedusio telefono problemos, kylančios dėl nesusikalbėjimo su dispečeriais. Tačiau manau, kad ilgainiui abu būdai susilies.“

„eTAKSI“ prekės ženklą valdančios įmonės vadovas Andrius Norkaitis taip pat radikalių pokyčių neprog­nozuoja: „Programėlės veikia kur kas efektyviau, greičiau ir ilgainiui toks iškvietimo būdas populiarės sparčiau. Žinoma, skambučiai nedings, tačiau jų mažės.“

Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas Ričardas Kriukovas akcentavo išmaniųjų technologijų trūkumus, esą įmonėms nepriklausančių vairuotojų niekas nekontroliuoja: „Elektroniniu būdu pasirašomos sutartys, sąskaitos taip pat elektroninės. Ar automobilis prižiūrimas, niekam nerūpi.“ Pašnekovas pabrėžė, kad bendraudamos radijo ryšiu dispečerinių operatorės gali nustatyti, ar vairuotojas gerai jaučiasi, pagaliau – ar jis blaivus.

Dar viena nesėkmė

Taksi verslas Lietuvoje nuo pat sovietmečio neatsikrato šlubuojančios reputacijos. Tai ypač akivaizdu Vilniuje – čia neseniai kelios bendrovės buvo apkaltintos mokesčių slėpimu. Taksi verslą privalanti kontroliuoti sostinės savivaldybė 2012-aisiais pati įkūrė įmonę „Vilnius veža“ lyg ir norėdama parodyti, kad šią paslaugą galima teikti civilizuotai: keleiviai vežami naujais automobiliais, vairuotojai įdarbinami.

Tačiau ir ši vizija žlugo. Savivaldybė sulaukė priekaištų, kad užsiima jai nebūdinga veikla ir žengia į privačiojo verslo teritoriją. Konkurencijos taryba taip pat nustatė, kad savivaldybės įmonė pažeidė Konkurencijos įstatymą, ir įpareigojo veiklą nutraukti. Miesto vadovai mėgina išsisukti nuo šio reikalavimo, bendrovė atleidžia vairuotojus ir kaip kitos privačios įmonės siūlo jiems nuomotis transportą, mokėti už dispečerių paslaugas.

Naujosios technologijos šią padėtį galėtų pakeisti. Internetas ir išmaniosios programėlės leidžia ne tik vartotojui tiesiogiai bendrauti su paslaugos teikėju, bet ir jį įvertinti. Tokia sistema puikiai veikia viešbučių ir restoranų versle, tad galėtų prigyti ir tarp vežėjų. Išmaniuoju telefonu taksi kviečiantis keleivis mato, ar vairuotojas iš tiesų skuba pas jį. Jei ne, užtenka bakstelti į telefono ekraną, ir taksi bus atšauktas.

2015 03 04 12:39
Spausdinti