Olimpiniai 2016-ieji į pasaulio sporto istoriją bus įrašyti ir kaip rekordinių sandorių metai
Visus nustebinęs daugiau nei 5,14 mlrd. svarų siekęs Anglijos „Premier“ lygos televizijos teisių pardavimo sandoris, įgyvendintas 2015-aisiais, tapo ne mažiau įspūdingų sporto verslo sutarčių pranašu. 2016 m. bendra dviejų didžiausių sandorių vertė siekė 8,4 mlrd. JAV dolerių. Rinkodaros grupė WME-IMG kartu su privačiaisiais investuotojais už bendrovę „Ultimate Fighting Championship“ (UFC), turinčią teises į dvikovos sporto prekės ženklą ir visą turinį, sumokėjo 4 mlrd. dolerių. JAV televizijos, pramogų ir rinkodaros gigantė „Liberty Media“ atseikėjo 4,4 mlrd. dolerių už „Formulės-1“ prekės ženklą ir lenktynių turinį valdančią bendrovę.
Kas lemia tokią įspūdingą sandorių vertę? Atsakymas vienas – gerbėjai. Jeigu jų turi daug, jie tave myli, seka socialiniuose tinkluose, tavimi domisi, yra ištikimi, vadinasi, esi vertas ne vieno milijardo. Šiais laikais perkamos auditorijos. „YouTube“, „Facebook“, „Go Jek“ ir šimtai kitų projektų verti milijardų, nors jų pelno ir nuostolių ataskaitos neblizga. Tačiau investuotojus domina šimtus milijonų siekiančios auditorijos. Tos pačios taisyklės galioja ir sporto pasaulyje. Transliuotojai neriasi iš kailio, norėdami rodyti milžiniško dėmesio sulaukiantį turinį.
Sportas yra vienas iš nedaugelio gyvai vartojamų TV produktų. Per tiesiogines transliacijas rodoma reklama turi didesnį poveikį, todėl TV kanalai aršiai konkuruoja dėl transliacijų teisių. Amerikietiškojo futbolo lyga (NFL), Anglijos „Premier“ ir daugelio kitų sporto šakų turnyrų organizatoriai džiaugiasi augančiomis pajamomis iš TV transliacijų.
Žiniasklaidos verslui siekiant prisitaikyti prie technologinių naujovių ir kintančių vartotojų poreikių, sporto turinys tradicinėje televizijoje dar labiau sustiprina savo pozicijas.
Žinios, serialai, filmai iš tradicinių kanalų keliasi į naujas žiniasklaidos platformas ir yra žiūrimi vartotojui patogiu metu ne per televizorių, bet ir kompiuterių ar išmaniųjų įrenginių ekranuose. Visam žiniasklaidos verslui siekiant prisitaikyti prie technologinių naujovių bei kintančių vartotojų poreikių, sporto turinys tradicinėje TV dar labiau sustiprina savo pozicijas, kartu išnaudoja naujas galimybes. WME-IMG bei „Liberty Media“, įsigijusios unikalius sporto produktus, tik padidins aistringų žiūrovų armiją.
UFC auditorija siekia 1,1 mlrd. namų ūkių visame pasaulyje. Kovotojas airis Conoras McGregoras (nuotr.) yra vienas garsiausių planetos žmonių. UFC pasiekia jauną ir aktyvią visuomenės dalį, turi daug gerbėjų socialiniuose tinkluose, o kovos arenose tokios populiarios, kad net didelės kainos neatbaido gerbėjų – bilietai iššluojami per kelias valandas.
„Formulė-1“, nors ir išgyvena ne pačius geriausius laikus, tebepritraukia šimtus tūkstančių žiūrovų į lenktynes ir milijonus prie televizorių ekranų.
Fantastiškos sėkmės istorija
UFC įkurta 1993 m. Kaip pasakoja to meto kovotojai, tai buvo dvikovos sporto organizacija kaip ir daugelis kitų. Įspūdingos permainos prasidėjo 2001 m., kai ją už 2 mln. JAV dolerių įsigijo bendrovė „Zuffa“, priklausanti broliams Frankui ir Lorenzui Fertittoms bei Danui White’ui. Jie UFC pakeitė neatpažįstamai. Įspūdingos arenos, įdomūs kovotojai, socialinė žiniasklaida, prikaustančios TV transliacijos ir daugelis kitų elementų lėmė, kad buvusi nedidelė organizacija pritraukė milijonų gerbėjų auditoriją visame pasaulyje. Dabar tai 40 renginių per metus suorganizuojanti bendrovė, kovas transliuojanti 156 šalyse, o jas stebinti auditorija perkopė milijardą namų ūkių. UFC vertė kasmet išauga įspūdingais 65 proc.
UFC metinės pajamos siekia 600 mln. JAV dolerių, didžioji dalis lėšų (50 proc.) surenkama iš TV ar interneto žiūrovų, mokančių už teisę stebėti kovas. Apie 15 proc. atriekia televizija, kiek mažiau surenkama už bilietų pardavimą arenose, iš rėmėjų ir t. t. Atsižvelgiant į tai, kad UFC buvo įsigyta už 4 mlrd. JAV dolerių, jos vertė prilygsta beveik 6,5 metų pardavimams. Tai itin palankus rodiklis pardavėjams ir didelis iššūkis pirkėjams, kuriems būtina padidinti pajamas, kad uždirbtų iš investicijos. Naujieji UFC akcininkai idėjas jau pristatė verslo naujienų agentūrai „Bloomberg“ ir nurodė sieksiantys didinti pajamas iš naujosios sutarties su televizijomis bei plėsti už transliacijas mokančių žiūrovų skaičių. Neatmetama, kad stebėti UFC kovas bus brangiau.
Kita dvikovos sporto organizacija „World Wrestling Entertainment“ (WWA), gaunanti panašias pajamas kaip ir UFC, 650 mln. JAV dolerių per metus, Niujorko akcijų biržoje vertinama 1,5 mlrd. JAV dolerių, t. y. viso labo 2,3 metų pardavimais. Vienos brangiausių pasaulio sporto komandų Madrido „Real“ vertė siekia 3,65 mlrd. JAV dolerių, o pajamos – 700 mln. JAV dolerių, t. y. 5,2 metų pardavimų. 500 didžiųjų pasaulio bendrovių, kurių akcijos prekiaujamos JAV rinkoje, vertė vidutiniškai siekia 2 metų pardavimus. Visa tai iliustruoja, kokia aistra įsigyti UFC buvo apėmusi naujuosius akcininkus ir kaip jie tiki, kad organizacijos pajamos tik augs.
Bandys atgaivinti
„Formulės-1“ atvejis kiek kitoks. Didžiausiam savininkui Bernie Ecclestone’ui jau 85 metai, jis tikrai nepastebėjo, kaip ėmė populiarėti socialinės medijos, ir neįšoko į šį traukinį. Lenktynės neteko galimybės pritraukti dar daugiau aistruolių. Jaunųjų gerbėjų gretos neišsiplėtė, o ir dalis buvusių nusisuko. Nuolat keičiamos taisyklės, charizmatiškų lyderių stoka, skandalai su pačiu B. Ecclestone’u nepadėjo „Formulei-1“ augti. Metinė TV auditorija sumažėjo beveik trečdaliu per pastaruosius aštuonerius metus ir sustojo ties 400 mln. žiūrovų.
Todėl naujųjų akcininkų tikslas – grąžinti „Formulės-1“ populiarumą. „Liberty Media“ sieks daugiau išnaudoti socialines medijas, grąžinti lenktynes į istoriškai bei ekonomiškai svarbias šalis, tokias kaip Prancūzija, ir t. t.
Naujieji akcininkai pasaulio sporto verslui turėtų pateikti daugiau idėjų arba praras investuotus pinigus. Žiūrovai gali tikėtis dar daugiau emocijų, tačiau jiems teks plačiau atverti pinigines.