Lenkams Ukrainos pasienį blokuoti neužtenka. Protestuojantiems Lenkijos ūkininkams ketinant nuo kovo 1 dienos savaitę blokuoti kelią Lietuvos-Lenkijos pasienyje, protesto organizatorius Karolis Pieczynskis sako, kad Lenkijos protestuotojai tikrins, kas vilkikais vežama per Lietuvos-Lenkijos sieną.
„Protestas turėtų prasidėti kovo 1 dieną, 10 val. ryte. Tai nebus pilnutinė (buvusio – BNS) pasienio kontrolės punkto blokada, mes kaip ūkininkai, kartu su tarnybomis iš Lenkijos pusės, norėtume tikrinti, kas sunkvežimiuose yra vežama, ypač atkreipiant dėmesį į tas transporto priemones, kurios turi potencialą vežti žemės ūkio produkciją. Žinoma, tas neliečia asmeninio transporto“, – pirmadienį LRT radijui per vertėją sakė K. Pieczynskis.
Anot jo, Lenkijos žemdirbiai susirūpinę, kad Ukrainos grūdams tranzitu keliaujant į Baltijos jūros uostus, dalis produkcijos galimai lieka Lenkijoje.
„Blokavimo Lietuvos sienos klausimas iškilo galvojant apie tai, kaip padidinti spaudimą Lenkijos Vyriausybei ir dėl galimų ne visiškai teisėtų žemės ūkio produkcijos gabenimų tarp Lenkijos ir Lietuvos. (...) Prašau supratimo, nes mes tiesiog norime atkreipti dėmesį“, – teigė jis.
Lietuvos grūdų augintojų asociacijos pirmininkas Aušrys Macijauskas sako, kad Lenkijos ūkininkų įtarimai, jog iš Lenkijos į Lietuvą atgabenti ukrainietiški grūdai grįžta atgal arba jie perdirbami ir vėl išvežami kaip lietuviška produkcija – pagrįsti.
„Lenkijos ūkininkai įtaria, kad tie grūdai apsisukę važiuoja atgal. Turim žinių, kad Lietuvoje yra sumalami ukrainietiški grūdai ir į Lenkiją išvežami miltai, jau lietuviški. Neva tai iš lietuviškų grūdų, tai tokių žinių turim. (...) Aš žinau tikrai, kad atvažiuoja ukrainietiški grūdai į Lietuvą, o Lietuvos muitinė to nežino“, – BNS sakė A. Macijauskas.
Anot jo, Lietuvos ūkininkai fiksuoja, fotografuoja ukrainietiškus grūdus, tačiau apie jų įvežimą į šalį oficialioje statistikoje informacijos nėra.
„Žmonės mato, kas iškraunama sandėliuose, malūnuose. Kokie tie numeriai ir iš kur ta produkcija yra atvažiavusi. Bet jie negali patikrinti dokumentų, jie neturi tokios teisės. Bet jie mato – fotografuoja, filmuoja ir taip toliau“, – teigė asociacijos vadovas.
„Jeigu dokumentuose būtų nurodyta, kad tie grūdai yra, tai Lietuvos muitinės departamentas tą užfiksuotų ir tai matytume statistikoje, bet statistikoje, toje eilutėje rodo, kad iš Ukrainos grūdų nėra jokio importo. Ką tai reiškia, tai reiškia, kad ukrainietiški grūdai atvažiuoja kaip kažkokie kitokie“, – pabrėžė jis.
A. Macijauskas pridūrė, kad tiek Lenkijos ūkininkų pasipiktinimas, tiek realybės ir statistikos neatitikimai rodo, kad kažkur Lietuvos institucijose nėra gerai atliekamas darbas.
„Lietuvos tarnybos iš viso netikrina, jokio pasienio jos netikrina – nei su Latvija, nei su Lenkija, nei su Baltarusija, nei su Kaliningradu. Jos leidžia tiems grūdams judėti laisvai, be jokių patikrų, be jokios kontrolės. (...) Tas yra labai keista ir kelia labai didelių įtarimų, kad Lietuvos institucijos neatlieka savo darbo“, – sakė jis.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos („Linava“) generalinis sekretorius Zenonas Buivydas sako, kad lenkų protestu bus padaryta didelė žala Lietuvai.
„Blokuoti sieną yra didžiulis nuostolis mums kaip tranzitinei šaliai“, – pirmadienį BNS sakė Z. Buivydas.
„Buvo COVID-19 laikotarpiu toks periodas, kai Lenkijos valdžia nusprendė registruoti mašinų numerius, kurie įvažiuoja į Lenkiją, (...) ir parašo, ką jos veža. Po kelių valandų buvo 40 kilometrų eilė. (...) Dabar yra Europos Sąjungos rinka, nebe uždara rinka. (...) Mums didesnė bus žala negu Lenkijai“, – aiškino „Linavos“ vadovas.
Anot Z. Buivydo, Lenkijos ūkininkai galėtų telktis prie valdžios institucijų, o ne pasienio, nes būtent valdžios atstovai gali daryti pokyčius.
„Čia ne vien tik Lietuvos vežėjai, mes esame tranzitinė šalis, Skandinavijos, Baltijos koridorius. Mes nebesame jokiam vakuume. (...) Aš suprantu juos, kad jie nori kažką pasiekti, bet ar galima tą daryti kitų sąskaita? Va, mūsų ūkininkai, jie neblokavo nei sienų, nieko. Atvažiavo prie mūsų institucijų, sustatė, paprašė, išsakė ir greičiausiai kažką pasieks, bus rezultatai“, – sakė Z. Buivydas.
Asociacijos vadovas pabrėžė, kad vežėjai yra labai kontroliuojami, todėl valdžios institucijos nesunkiai galėtų sukontroliuoti nesąžiningą prekių tranzitą, jei jis toks yra.
„Išvažiuoja jie (vežėjai – BNS) pro Lenkijos sieną, jie vis tiek yra forminami. Ir jie važiuoja į Klaipėdos jūrų uostą, tai jie mato šitą, kur jie išsikraut turi, kokiame uoste, tai jie tikrai mato ir tuos duomenis turi, kai ta mašina su grūdais važiuoja atgal. Čia nėra kažkokio labai super didelio mokslo“, – aiškino jis.
„Tikrai patarčiau Lenkijos ūkininkams tą visą klausimą perkelti valdžios institucijoms, šiuo atveju Lenkijos, kad jie kontroliuotų. Įsivaizduokit, stovi Lenkijos policininkas arba transporto inspektorius ir jie viską gali kontroliuoti, ir važiuojančius, ir grįžtančius“, – teigė Z. Buivydas.
Seimo Kaimo reikalų komitetas, savo ruožtu, kreipėsi į prezidentą ir Vyriausybę dėl Lenkijos ūkininkų planų nuo penktadienio blokuoti kelią ties buvusiu Kalvarijos-Budzisko pasienio postu, taip pat dėl grūdų importo iš Rusijos ir Baltarusijos uždraudimo.
Parlamentarai ragina priimti sprendimus dėl žemės ūkio produkcijos ir pašarų importo iš Rusijos ir Baltarusijos uždraudimo, taip pat teikti įstatymų projektus Seimo pavasario sesijai.
„Lietuva galėtų tapti dar viena Europos Sąjungos valstybe nare, uždraudusia Rusijos ir Baltarusijos žemės ūkio produkcijos ir pašarų importą po to, kai praėjusią savaitę Latvijos Saeima (...) laikinai, iki 2025 metų liepos 1 dienos uždraudė Rusijos ir Baltarusijos žemės ūkio produkcijos ir pašarų importą į Latviją“, – rašoma parlamentarų pranešime.
Komitetas atkreipė dėmesį į Lenkijos ūkininkų ketinimus nuo kovo 1 dienos blokuoti kelią tarp Lietuvos ir Lenkijos, ties buvusiu Kalvarijos-Budzisko punktu. Taip Lenkijos ūkininkai siekia stabdyti ukrainietiškų grūdų eksportą per Lietuvą atgal į Lenkiją.
Komiteto nariai prašo prezidento, Vyriausybės, užsienio reikalų, žemės ūkio ir susisiekimo ministrų diplomatiniais būdais spręsti susidariusią situaciją, siekiant, kad kelias tarp Lietuvos ir Lenkijos nebūtų blokuojamas.
Prezidentūra teigia kol kas vertinanti situaciją ir nuo platesnių komentarų susilaiko.
Nuo kovo 1 dienos Lenkijos ūkininkai ruošiasi dviem naujoms blokadoms – Lenkijos ir Vokietijos pasienio punkte Šviecko mieste ir kelyje ties buvusiu Kalvarijos-Budzisko pasienio punktu. Planuojama, kad blokada truks apie savaitę.
Praėjusį antradienį Lenkijos ūkininkai pradėjo naują protestų bangą – užblokavo apie 100 kelių, vedančių į pasienį su Ukraina, ir neleistinai atidarė du ukrainiečių prekinius geležinkelio vagonus Medykos pasienio punkte.