„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ nuo gruodžio 1-osios per Lietuvą į trečiąsias šalis nebegabens reeksportuojamų prabangių automobilių, tuo metu lapkritį jie bus tikrinami sustiprinta tvarka.
Tokį sprendimą bendrovė priėmė po vidinio tyrimo paaiškėjus, kad į trečiąsias šalis – Baltarusiją, Kazachstaną, Kirgiziją, Uzbekistaną, Tadžikistaną, Sakartvelą, Turkmėnistaną –vežami prabangūs automobiliai galimai keliauja į Rusiją pažeidžiant Europos Sąjungos sankcijas.
„Lapkričio mėnesį vežimo paraiškos teiktos ir suderintos dar praeitą mėnesį. Lapkritį dar pateikę paraiškas klientai, kurių pervežimai atitiks sustiprintos kontrolės reikalavimus ir kurie galės neabejotinai pagrįsti sankcijų reikalavimų atitikimą, turės teisę gabenti šias prekes su sąlyga, kad vežimai bus baigti iki gruodžio 1 dienos“, – BNS pranešė bendrovė.
LTG antradienį pranešė, kad nuo gruodžio 1 dienos įmonė netvirtins visų didesnės kaip 50 tūkst. eurų vertės automobilių, pagamintų per pastaruosius penkerius metus, gabenimo į trečiąsias šalis paraiškų.
LTG grupės korporatyvinių reikalų direktorius Aleksandras Zubriakovas teigė, kad tarptautinės sankcijos per Lietuvą į trečiąsias šalis reeksportuojant prabangius automobilius galėjo būti pažeistos klastojant deklaracijas
„Esmė schemos yra tokia – muitinė galėtų plačiau paaiškinti – klaidinančios deklaracijos teikimas: nurodo automobilio prekiautojas, įmonė klaidinančią informaciją apie galutinę paskirties vietą, kurią nėra sudėtinga patikrinti pagal VIN kodą automobilio“, – BNS antradienį sakė A. Zubriakovas.
Anot jo, prabangių automobilių reeksportas į trečiąsias šalis, daugiausia į Kazachstaną ir Kirgiziją, išaugo 2022 metais Europos Sąjungai įvedus sankcijas Rusijai, pradėjusiai karinę invaziją į Ukrainą. Šiemet LTG sugriežtinus krovinių patikrą jų srautas kiek sumažėjo.
„Prasidėjus karui (Ukrainoje – BNS) dar skaičiai (automobilių reeksporto – BNS) 2022 metais nebuvo dideli, tada įsigaliojus tarptautinėms sankcijoms automobilių pardavėjai sugalvojo, kaip apeiti tas sankcijas, tai matom, kad pradėjo didėti tų vežamų automobilių kiekiai labai intensyviai ir labai smarkiai, tada buvo priimtas šių metų pradžioje sprendimas sugriežtinti visą šių krovinių patikrą, reikalauti daugiau dokumentų, specifikacijų ir pastebėjom, kad pradėjo tas skaičius kristi, bet ne iki galo“, – aiškino A. Zubriakovas.
„LTG Cargo“ antradienį kreipėsi į Generalinę prokuratūrą ir prašo ištirti galimą tarptautinių sankcijų pažeidimą į trečiąsias šalis eksportuojant prabangius automobilius. Įmonei kilo įtarimų dėl galimai kuriamų schemų, kuriomis siekiama apeiti ribojimus, taikomus į Rusiją gabenamiems tokiems automobiliams.
Vidinio tyrimo metu „LTG Cargo“ išanalizavus informaciją apie devynių klientų gabentus 447 „Mercedes“, „Porsche Cayenne“, „Cadillac“ kitus prabangius automobilius, paaiškėjo, kad 75 iš jų buvo užregistruoti Rusijoje, 55 – į ją pateko per kitas šalis, o apie likusių registracijos vietą duomenų nerasta. Nustatyta, kad galimoje sankcijų apėjimo schemoje dalyvavo 4 įmonės.
LTG korporatyvinių reikalų direktorius teigė negalintis atskleisti šių įmonių pavadinimų.
„Kadangi tai yra potenciali ikiteisminio tyrimo medžiaga, šiandien, kaip žinia, kreipėmės į Generalinę prokuratūrą, tai bendrovių pavadinimų atskleisti negalime“, – BNS sakė jis.
Šių metų sausį per Lietuvą pervežta 214 vagonų su maždaug 2,14 tūkst. automobilių – 10 kartų daugiau nei tuo pačiu metu 2022 metais (21 vagonas, iki 210 automobilių), o kiekvieno jų vertė siekė nuo 70 tūkst. iki 200 tūkst. eurų. Šis palyginimas svarbus iliustruojant iki karo Ukrainoje ir sankcijų galiojimo pradžios buvusią padėtį.
Tuo metu sausį-rugpjūtį per Lietuvą pervežti 1039 vagonai su maždaug 10,4 tūkst. automobilių – 4 kartus daugiau nei tuo pačiu metu pernai (225 vagonai su maždaug 2,25 tūkst. automobilių).