Sekmadienį įsigaliojus naujiems Europos Sąjungos (ES) įvestiems kai kurių prekių tranzito per ES teritoriją į Kaliningradą ribojimams, šie kroviniai sudaro 15 proc. visų per Lietuvą į Rusijos anklavą geležinkeliais gabenamų krovinių, teigia „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG).
Lietuvos muitinė informavo, kad numatytos tam tikros išimtys kai kurių Rusijos kilmės arba iš Rusijos importuojamoms trąšoms – jeigu nustatytos kvotos bus suteiktos, per metus nuo liepos 10-osios bus galima pervežti 837,5 tūkst. tonų kalio chlorido bei 1,58 mln. tonų mineralinių ir cheminių trąšų.
Nuo sekmadienio, pasibaigus penktojo ES sankcijų paketo Rusijai pereinamajam laikotarpiui, tranzitu per Lietuvą draudžiama gabenti rusiškos kilmės cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis ir kitas prekes.
LTG komunikacijos partnerė Kotryna Dzikaraitė sako, kad pirmąjį šių metų pusmetį per Lietuvą tranzitu į Kaliningradą ir atgal pervežta 550 tūkst. tonų krovinių, kuriems įsigaliojo naujos sankcijos.
„Iš šio kiekio juodieji metalai sudarė iki 9 proc. visų Rusijos-Kaliningrado tranzito krovinių, cementas – 3 proc., alkoholio produktai – 1,4 proc., medienos produktai – 0,6 proc., likusius sudarė kitos įvairiarūšės sankcionuotos prekės“, – BNS pirmadienį sakė K. Dzikaraitė.
Anot jos, LTG klientus apie naujausius apribojimus informavo iš anksto, tvirtindama krovinių pervežimo paraiškas.
„LTG grupė laikosi ir toliau laikysis ES taikomų sankcijų ir atsakingų Lietuvos institucijų išaiškinimų. Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“, tvirtindama paraiškas dėl krovinių vežimo, klientams iš anksto priminė ir apie apribojimus, įsigaliojančius liepos 10 dieną. Bendrovė palaiko ryšį su atsakingomis institucijomis ir bus pasirengusi toliau dirbti pagal jų išaiškinimus“, – BNS teigė K. Dzikaraitė.
Sausį-gegužę iš Rusijos į Kaliningradą per Lietuvą geležinkeliais pervežta apie 2,6 mln. tonų krovinių – daugiausiai akmens anglies (1 mln. tonų), naftos ir jos produktų (0,6 mln. tonų) bei žemės ūkio produkcijos (0,4 mln. tonų).
Iš Kaliningrado į Rusiją per šį laiką pervežta apie 0,7 mln. tonų krovinių – daugiausia gabenta maisto pramonės produktų (0,5 mln. tonų), kitų krovinių – mažomis apimtimis.
Prieš įsigaliojant sankcijoms šia kryptimi pervežamų krovinių kiekis po truputį mažėjo, o gegužę pervežta dvigubai mažiau krovinių nei tuo pačiu metu pernai. Gegužę daugiausiai gabenta žemės ūkio produkcijos (94 tūkst. tonų), juodųjų metalų (90 tūkst. tonų) bei skaldos, cemento ir techninės druskos (49 tūkst. tonų), nurodo bendrovės BNS pateikta informacija.
Reaguodamas į naujausius apribojimus Kaliningrado srities gubernatorius Antonas Alichanovas pirmadienį pasiūlė visiškai uždrausti prekių judėjimą tarp trijų Baltijos šalių ir Rusijos, skelbia agentūra „Reuters“.
„Kaip atsakomąją priemonę siūlome visiškai uždrausti prekių judėjimą, taip pat ir tranzitu (per Rusiją – BNS) iš trečiųjų šalių, tarp trijų Baltijos valstybių ir Rusijos“, – sakė gubernatorius Antonas Alichanovas.
Birželio 17-ąją įsigaliojus draudimui per ES teritoriją gabenti rusišką plieną ir juoduosius metalus, Rusija paskelbė, kad tai priešiški ir vienašališki Lietuvos veiksmai bei Kaliningrado blokada. Lietuva tai neigia, Rusijos informaciją vadina propaganda ir primena, kad tranzitui taikomos ES sankcijos.
Rugpjūčio 10-ąją įsigalios draudimas tranzitu vežti anglį ir kitą kietąjį iškastinį kurą, o nuo gruodžio 5 dienos – rusišką naftą ir jos produktus.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama