Meniu
Prenumerata

šeštadienis, lapkričio 23 d.


Nauja F1 era
Marius Milašius
Scanpix nuotr.

Svarbiausių pasaulio lenktynių teises įsigiję amerikiečiai siekia grąžinti „Formulės 1“ populiarumą

Lenktynėmis Australijoje prasidėjo 69-asis automobilių sporto karalienės „Formulės 1“ (F1) sezonas. Beveik 400 mln. gerbėjų pasaulyje turinčios lenktynės pastaraisiais metais buvo pradėjusios prarasti populiarumą, tačiau gelbėti jų prestižą ryžosi 2016 m. pabaigoje šio sporto transliacijos teises įsigiję JAV žiniasklaidos gigantai „Liberty Media“.

4,4 mlrd. JAV dolerių už teises į F1 nepagailėję amerikiečiai naujo projekto ėmėsi nedrąsiai, tačiau pamažu apsipratę bando šį sportą paversti produktu, kuris novatoriškumu niekuo nenusileistų JAV organizuojamoms „Nascar“ ir „IndyCar“ lenktynėms ir susigrąžintų buvusią šlovę.

Žada perdalyti pelną

Pagrindinis „Liberty Media“ tikslas – produktą padaryti patrauklesnį žiūrovams, o tą pasiekti bando pradėdami nuo elementariausių finansų ir sprendimų priėmimo taisyklių pokyčių.

Nuo beveik 40 metų lenktynes valdžiusio brito Bernie Ecclestone’o laikų F1 liko nelygybė, kai pirmaujančioms komandoms atitenka neproporcingai didelė pelno dalis. Štai svarbiausia lenktynių komanda laikoma „Ferrari“, neatsižvelgiant į rezultatus, dar iki pinigų dalybų atsiriekdavo 5 proc. viso F1 pelno ir taip dažniausiai gaudavo didžiausią finansinę injekciją, nepaisant to, kad čempionų titulo italai nepelno jau dešimtmetį.

„Liberty Media“ atstovai pažadėjo šią sistemą keisti, ir tuo patikėjusios kelios tokios mažesnės komandos kaip „Force India“ ar „Sauber“ atsiėmė skundus dėl konkurencijos pažeidimų. Be to, šios ir dar kelios rikiuotės viduryje ar pabaigoje esančios komandos pagaliau priimtos į vadinamąją sprendimų priėmėjų grupę, kurioje B. Ecclestone’o valia iki šiol buvo tik pirmaujančių komandų atstovai.

Didelį dėmesį „Liberty Media“ skiria ir naujojo globotinio patrauklumui. Dideles JAV žiniasklaidos grupes valdanti bendrovė žino, ko reikia žiūrovams, tad iš karto ėmėsi televizijos transliacijų naujovių ir kur kas energingiau veikia socialiniuose tinkluose. Norint F1 padaryti patrauklesnę žiūrovams, priimta ir techninių sprendimų, pavyzdžiui, paplatinti bolidai. 20 papildomų centimetrų lėmė, kad automobiliai tapo greičiausi nuo 1998 m., o platesnės padangos juos daro išvaizdesnius ir leidžia būti agresyvesniems trasoje.

20 papildomų centimetrų lėmė, kad automobiliai tapo greičiausi nuo 1998 m., o platesnės padangos juos daro išvaizdesnius.

Daugelį naujųjų F1 savininkų sprendimų žiūrovai priima teigiamai. Nuo 1978-ųjų F1 šeimininkavęs B. Ecclestone’as šį sportą išpopuliarino iki rekordinių aukštumų, tačiau paskutiniais vadovavimo metais buvo kritikuojamas dėl pernelyg pragmatiško požiūrio – lenktynės iš įprastų trasų buvo perkeliamos į šeichų ir kitų Azijos turtuolių šiame žemyne finansuojamas lenktynes, F1 tylėjo ir technologine prasme.

Saugoti ar rizikuoti?

Vis dėlto ne visi „Liberty Media“ manevrai F1 gerbėjų ir pilotų sutikti entuziastingai. Didžiausią pasipiktinimą sukėlė po ilgų diskusijų privalomu tapęs galvą saugantis bolido elementas. Kai 2014-aisiais per avariją sunkią galvos traumą patyrė ir vėliau mirė perspektyvus italų lenktynininkas Jules Bianchi, F1 pasaulyje kalbėta apie efektyvesnę galvos apsaugą, o per treniruotes išbandytas ne vienas variantas.

Pasirinkta sistema „Halo“ – metalinė konstrukcija, turinti apsaugoti piloto galvą nuo atskriejančių didelių objektų. Vis dėlto ją kritikuoja ne tik žiūrovai, bet ir lenktynininkai ir komandų atstovai. Vieni pliekia bolidus esą subjaurojusią šios sistemos naujovę, kiti jaudinasi dėl pilotams sumažėjusio matomumo – taip, siekiant sumažinti vieną pavojų, atsiranda kitas.

Kita vertus, juk dalį F1 žiūrovų visais laikais masino ne tik greičiausi pasaulio automobiliai ir technikos naujovės, bet ir rizika. Daugelis baiminasi, kad „Halo“ – pirmas žingsnis link uždaro bolidų kokpito, galutinai panaikinsiančio vieną esminių F1 skirtumų nuo kitų serijų automobilių sporto – atvirą ir ribotai apsaugotą pilotų galvos zoną.

Diskusijų kėlė ir pernai pristatytas naujasis lenktynių logotipas, pakeitęs per daugiau nei du dešimtmečius ikona tapusį senąjį simbolį. Naują F1 erą pradėti siekianti „Liberty Media“ šia naujove tikėjosi perteikti modernumą ir sužadinti didesnį F1 populiarumą socialiniuose tinkluose, tačiau, kaip ir „Halo“ atveju, sulaukė daugybės neigiamų ir ilgus metus lenktynes stebinčių gerbėjų, ir geriausių pilotų reakcijų.

„Senasis logotipas buvo išskirtinis. Įsivaizduokite, jei „Ferrari“ arba „Mercedes“ komandos dabar pasikeistų logotipus. Nemanau, kad naujas F1 logotipas išskirtinis, bet galbūt su laiku žmonės jį pamėgs“, – atsargiai sakė praėjusių metų čempionas Lewisas Hamiltonas.

Be merginų – saugiau

Garsiojoje Ženevos automobilių parodoje daugelis gamintojų naujausius produktus vis dar pristato padedami pusnuogių merginų, bet F1 vadovai jau sureagavo į naujausias pasaulines nuotaikas ir atsisakė vieno šou elemento, kuris galbūt žeidžia moteris. Tai – vadinamosios „rikiuotės merginos“, lydėdavusios bolidus į starto pozicijas, laikydavusios pilotų valstybių vėliavas arba lenktyninius numerius ir pasitikdavusios lenktynininkus ant prizininkų podiumo. Sprendimas paaiškintas: ši ilgus dešimtmečius gyvavusi praktika nebeatitinka šiandieninių socialinių normų ir nesutampa su naujųjų F1 vadovų vertybėmis.

F1 vadovai jau sureagavo į naujausias pasaulines nuotaikas ir atsisakė vieno šou elemento, kuris galbūt žeidžia moteris.

„Nemanome, kad šis mūsų sporto aspektas priimtinas ar svarbus F1 gerbėjams. Kai kuriuos dalykus reikia atnaujinti, kad galėtum judėti į priekį“, – sakė F1 komercinis vadovas Seanas Bratchesas.

Tiesa, tam pritaria ne visi. „Moterys F1 pamažu užima vis svarbesnes pozicijas ir sėkmingai darbuojasi, bet viena netrukdo kitam. Neturėtume kitoms merginoms užkirsti kelio į šį sportą. Jeigu taip ir toliau, greitai prarasime ir kitų sporto šakų palaikymo šokėjas“, – pareiškė legendinis F1 pilotas ir dabartinis „Mercedes“ komandos vadovas Niki Lauda.

Specialisto prognozė

Sezono pajėgumą prognozuoti sunku – testai dėl prastų orų buvo gana trumpi. Akivaizdu, „Mercedes“ ir vėl atrodo labai stipriai su kietesnėmis padangomis, tačiau ji turėjo daugybę problemų dėl minkštesnių mišinių. Kol kas negalima teigti, kad ji bus favoritė visose trasose.

„Red Bull“ šiemet atrodo šiek tiek stipriau. Praėjusio sezono pabaigoje austrų komanda sustiprėjo, o šiemet kai kurie ekspertai teigia, kad ji net stipresnė už „Ferrari“. „Red Bull“ komandai variklius tiekianti „Renault“ sezoną pradeda su konservatyviu varikliu, bet vietos tobulėti turi daugiau nei „Mercedes“. Taigi „Red Bull“ gali tapti dar pavojingesnė.

Dėl aukštų vietų kovoti pagaliau gali ir „McLaren“ su Fernando Alonso. Jie, kartu su „Renault“ ir „Haas“, priklauso antrojo ešelono grupei, kuri kovos dėl didesnių nuo lyderių stalo likusių trupinių. Vis dėlto „McLaren“ gali kovoti ir dėl prizinių pozicijų, jei aplinkybės susiklostys tinkamai.

Arūnas Volungevičius, F1 komentatorius

2018 04 07 13:26
Spausdinti