Internetas su savo žiniomis, vaizdo įrašais, muzika, kačiukais ir memais trumpoje jo istorijoje dar niekada nebuvo labiau po ranka. Kaip ir reklama.
Technologijų tyrimų kompanija „Gartner“ prognozuoja, kad 2018-aisiais pasaulyje bus parduota 2,32 mlrd. išmaniųjų telefonų ir 193 mln. kompiuterių. Tokia proporcija neturėtų stebinti – telefonai vidutiniškai gerokai pigesni, be to, keičiami labai greitai.
Prietaisų rinkos persivertimas įvyko dar 2010-aisiais, kai išmaniųjų pasiūla pirmą kartą aplenkė kompiuterių. Išmaniesiems telefonams tapti dominuojančiu įrenginiu internete užtruko gerokai ilgiau, tačiau tai jau pasiekta. 2017 m. agentūros „We Are Social“ ir socialinių tinklų valdymo platformos „Hootsuite“ ataskaitoje skelbiama, kad išmaniesiems telefonams tenka 52 proc. viso interneto srauto, ir ši dalis nuo pernai paaugo 4 proc. O kompiuterių sumažėjo 3 proc. ir siekia 43 proc. Tiesa, kadangi žmonės gali turėti ir keletą kompiuterių ar telefonų, tvirtai teigti, kad daugiau asmenų naršo telefonu nei kompiuteriu dar ankstoka.
Interneto tyrimus atliekančios bendrovės „Gemius“ duomenimis, Lietuvoje pagal atvertų puslapių skaičių mobilieji telefonai kompiuterius aplenkė pernai, o unikalių vartotojų skaičiumi sparčiai juos vejasi (žr. grafiką). Bendrovės regiono vadovės Baltijos šalims Grytos Balserytės nuomone, interneto vartotojų persistumdymas irgi tikėtinas. „Gali būti, kad ateityje telefonais naršančiųjų bus daugiau nei tų, kurie tai daro kompiuteriais, tačiau prognozuoti, kada tai bus – labai sunku. Kol kas, mano žiniomis, dar nėra tokios šalies Europoje, kur telefonais naršančių žmonių būtų daugiau“, – sakė ji.
Nepaisant to, tendencija labai aiški – internetu naudojamės jau kitaip nei vos prieš keletą metų.
Laikų laukimas
Toks pokytis labai naudingas dėmesio ekonomikoje besivaržantiems kūrėjams – šiais laikais į telefoną žiūrime tada, kai tik randame laisvo laiko, dažnai ir keliasdešimt kartų per dieną. Šis įrenginys atlieka labai daug naudingų funkcijų, tačiau, kaip sako nevyriausybinės organizacijos „Center for Humane Technology“ įkūrėjas Tristanas Harrisas, kartu telefonas tapo tarsi lošimo aparatu kišenėje. Žaisdamas automatais lošėjas atlygį gauna ne visada, todėl tai jį ir skatina bandyti dar kartą. Telefonas dažniausiai tikrinamas panašiu principu – laukiama laiko feisbuke, žinutės, laiško, naujų instagramo įkėlimų ir panašiai. Nes kartais sulaukiama. Tai patvirtina ir „Huawei“ kartu su rinkos tyrimų bendrove IPSOS dvylikoje šalių atliktas tyrimas. 49 proc. apklaustųjų prisipažino, kad savo išmanųjį tikrina keletą kartų per valandą. Tarp pagrindinių priežasčių – noras įsitikinti, ar kas nors neparašė ir peržiūrėti socialinius tinklus.
Kartu su aktualia informacija vartotojams po ranka atsidūrė ir reklama. Rinkodaros šūkį digital first (liet. „Pirmiausia – skaitmeniniai“) keičia mobile first (liet. „Pirmiausia – mobilusis“), teigia rinkodaros bendrovės „Socialus marketingas“ vadovas Arijus Žakas: „Visi telefonų naudojimo rodikliai nuolatos auga. Galime kalbėti apie momentus, kai žmonės žiūri televizorių, laiko rankoje telefoną ir ką nors jame veikia. Visada buvo įprasta, kad telefonas yra tarsi papildomas ekranas, bet dabar kyla retorinis klausimas, ar taip iš tiesų yra.“
Vienas pasaulio gyventojas vidutiniškai sunaudoja 2,9 GB mobiliųjų duomenų kiekvieną mėnesį.
Mobiliaisiais telefonais pasiekiami ne tik socialiniai tinklai, tačiau šiuo atveju išmaniųjų dominavimas itin ryškus. Beveik 80 proc. feisbuko lankytojų prie savo paskyrų jungiasi naudodami telefoną.
A. Žako teigimu, nors niekas į socialinius tinklus neina norėdamas ką nors nusipirkti, tinkamai išnaudojus kontekstą ir pateikus informaciją galima pasiekti daugybę žmonių. Tai iš dalies patvirtina ir naujausi duomenys – paskutinį praėjusių metų ketvirtį beveik 89 proc. visų bendrovės „Facebook“ pajamų sudarė pinigai iš mobiliųjų reklamų.
„Mobiliosios reklamos evoliucionuoja ir prisitaiko prie platformų. Pavyzdžiui, vertikalūs vaizdo įrašai feisbuke, užimantys visą ekraną, „Instagram Stories“ ir visa šio tinklo komunikacija yra reklamos sprendimai, nukreipti tik į besinaudojančiuosius telefonu“, – sakė rinkodaros ekspertas.
Kaip ant mielių
Neabejotina, kad kišenėje esančio interneto rodikliai tik didės – pasaulyje mobiliųjų duomenų greitis dar daug kur gana lėtas, todėl apriboja patogų naudojimą. Tačiau padėtis sparčiai keičiasi – tarptautinės bendrovės „GSMA Intelligence“ ataskaitoje teigiama, kad šiandien daugiau kaip 60 proc. prisijungimų iš mobiliųjų telefonų buvo atlikta naudojant plačiajuostį interneto ryšį.
Statistiškai vienas pasaulio gyventojas jau dabar sunaudoja 2,9 GB mobiliųjų duomenų kiekvieną mėnesį. Augimas čia irgi spartus (žr. grafiką).
Tarp įvairių ateities prognozių galima rasti ir kiek netikėtą postūmio dar labiau naudoti telefonus šaltinį – savavaldžius automobilius. Ateityje vairuotojams nebereikės sukioti vairo ir žiūrėti į kelią, todėl laiką darbo link ir atgal jie galės praleisti taip pat, kaip tai šiandien daro dažnas autobuso ar metro keleivis. Variantų daug, tačiau galima drąsiai spėti, kad dalis jų tikrai daugiau žiūrės į telefono ekraną. Tai galėtų dar labiau pradžiuginti lyderius „Samsung“ ir „Apple“, kurie į šią naują technologiją investuoja milijonus.