Visai neseniai valstybinė Lenkijos bendrovė „Electromobility Poland“ pristatė pirmąjį šalyje sukurtą elektromobilį „Izera“. Tačiau mūsų kaimynės kelionė įsitvirtinti labai rizikingoje ir labai brangioje pasaulinėje elektromobilių rinkoje tik prasideda – jei išvis kada prasidės, konstatavo portalas „Politico“.
„Teisės ir teisingumo“ (PiS) partijos vadovaujama Lenkijos vyriausybė jau kurį laiką bando pristatyti ir įgyvendinti grandiozinius technologinius ir infrastruktūrinius planus – nuo naujo kanalo į Baltijos jūrą kasimo iki naujo kelto statybų apmirusiose šalies laivų statyklose ar vieno didžiausių visame žemyne oro uostų atidarymo centrinėje Lenkijoje.
Tačiau visi šie su didelėmis fanfaromis paskelbti planai labai greitai susidurdavo su rimtomis finansinėmis, logistinėmis ir kitokiomis problemomis. Elektromobilių pramonės sukūrimas ne išimtis.
2016 m. Lenkijos premjeras Mateuszas Morawieckis paskelbė, kad iki 2025 m. šalyje važinės 1 mln. elektromobilių. Tačiau jis tikrai nenori, kad šios transporto priemonės būtų kuriamos užsienio bendrovių. Būtent todėl šalies valdžia sukūrė valstybinių energetikos įmonių finansuojamą „Electromobility Poland“.
Tačiau po 5 metų M. Morawieckio vizijos ir svajonės yra toli nuo realybės. Pasak Lenkijos elektromobilių ir alternatyvių degalų asociacijos (PSPA), šiuo metu šalyje tėra 6837 elektromobiliai ir 5434 iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai. Lenkijoje įrengtos tik 1194 įkrovimo stotelės, kaimynėje Vokietijoje jų yra 27 tūkst.
Nors šie skaičiai gan liūdni, M. Morawieckis praėjusią savaitę pristatė demonstracinį pirmąjį Lenkijos elektromobilį „Izera“, pavadintą pagal upę netoli Čekijos sienos. „Electromobility Poland“ ketina pradėti šios transporto priemonės gamybą 2023 m. ir per pirmus metus parduoti apie 60 tūkst. vienetų, o vėliau, prognozuojama, pardavimai galiausiai išaugs iki 100 tūkst. automobilių per metus.
Kirtimasis su realybe
Tokio neįprasto Lenkijos vyriausybės optimizmo, deja, nesupranta ekspertai – pasak jų, tai yra beveik neįmanoma.
„Po trejų metų „Izera“ įžengs į konkurencingesnę rinką, kurioje gamintojai – visos puikiai žinomos automobilių bendrovės – jau bus išleidusios po porą naujų modelių“, – teigė PSPA rinkų informacijos tarnybos vadovas Janas Wisniewskis.
Pasak automobilių rinkos analitikos bendrovės „Samar“ vadovo Wojciecho Drzewieckio, be sukurto parodomojo modelio, kol kas Lenkija neturi nieko, kad galėtų tinkamai pasiruošti galimiems iššūkiams.
„Niekas nesiginčija, kad elektromobilio dizainas yra puikus, tačiau realybėje reikės per labai trumpą laiką įveikti daugybę problemų. „Electromobility Poland“ teigia, kad gamybą pradės per 3 metus. Tačiau jau visu pajėgumu veikiantiems automobilių gamintojams reikia bent 5–7 metų, kad pristatytų naują modelį į rinką“, – teigė ekspertas.
Viena esminių projekto „Izera“ problemų yra tai, jog nėra tam skirtos gamyklos.
„Mes šnekame apie milijardus eurų išlaidų, kurias teks patirti „Electromobility Poland“, jei statys „Izeros“ gamyklą nuo nulio“, – teigė J. Wisniewskis.
Štai automobilių giganto „Volkswagen“ (VW) prieš 4 metus pastatyta gamykla Lenkijoje atsiėjo apie 1 mlrd. eurų. Ji visai neseniai pradėjo gaminti elektrines krovininių furgonų „Crafter“ versijas. VW planuoja iki 2024 m. išleisti dar 33 mlrd. eurų elektromobilių gamybai, kad iki 2029 m. pristatytų 75 naujus modelius ir parduotų dar 26 mln. naujų transporto priemonių.
Šios sumos, palyginti su „Electromobility Poland“, yra iš kitos visatos. Bendrovės steigiamasis kapitalas siekia 70 mln. zlotų (apie 16 mln. eurų), kuriuos sunešė pagrindiniai dalininkai – Lenkijos valstybinės energetikos bendrovės PGE, „Tauron“, „Energa“ ir „Enea“.
„Electromobility Poland“ turės konkuruoti su automobilių gamintojais, kurie jau turi visas reikiamas žinias, gilias kišenes ir jau įsitvirtinusius prekės ženklus, kuriuos klientai žino ir jais pasitiki“, – teigė J. Wisniewskis.
Kita esminė problema dėl „Izeros“ projekto – prekybos ir paslaugų tinklo įsteigimas. Taip pat bendrovė turės pasirinkti, iš kur pirkti naujajam automobiliui reikalingus važiuoklių ir variklių komponentus.
Viskas pamažu
„Electromobility Poland“ teigia, kad visi reikalingi procesai jau vyksta.
„Svarbiausias dalykas šiuo metu – didinti tolesnį projekto finansavimą, nes tai leistų įsigyti reikiamą platformą ir pradėti statyti gamyklą“, – teigė „Electromobility Poland“ komunikacijos vadovas Pawełas Tomaszekas.
Bendrovės atstovas pridūrė, kad būsimoji gamykla bus statoma šalies sunkiosios pramonės širdyje Silezijoje, nors dar tiksliai nežinoma, kur.
„Šiuo metu tvarkomi teisiniai reikalai dėl nekilnojamojo turto įsigijimo“, – teigė P. Tomaszekas ir pridūrė, kad bendrovei reikalingas papildomas finansavimas susitarimams užbaigti.
Prakalbus apie prekybos tinklą, atstovas tvirtino, kad „tinklas bus pigus“.
„Bus įsteigti specialūs salonai, kur klientai galės sužinoti apie automobilius, tačiau visos reikalingos konfigūracijos bus pateikiamos ir užsakymai vyks internetu. Bus įsteigti ir papildomi salonai klientams, kurie dar nėra pasirengę visą užsakymą atlikti internetu“, – teigė P. Tomaszekas.