Vyriausybė pirmadienį pritarė Europos Komisijos (EK) išvadai dėl „Naujos kartos Lietuva“ (NKL) plano, kuris finansuojamas Europos Sąjungos Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (RRF) ir „RePowerEU“ lėšomis, keitimo. Ministrų kabinetas taip pat pritarė, jog papildytas RRF finansavimo Lietuvai planas būtų teikiamas Bendrijos Ekonomikos ir finansų reikalų tarybai (ECOFIN).
Vyriausybė teiks NKL planą nepaisant to, kad nepavyko su EK susiderėti nukelti su mokestinėmis pertvarkomis susijusių rodiklių įgyvendinimo. Sprendimas priimtas ekonomikos ir inovacijų ministrei Aušrinei Armonaitei balsavus prieš, o susisiekimo ministrui Mariui Skuodžiui susilaikius.
„Visos objektyvios aplinkybės Komisijai buvo pateiktos, tad Vyriausybė gali nesutikti su Komisijos nuomone ir toliau derėtis labai labai ilgai, ir labai labai nuobodžiai. Bet tokiu atveju sprendimų dėl atnaujinto plano ECOFIN taryba neturės galimybių priimti iki šių metų pabaigos“, – pirmadienį Vyriausybės posėdyje sakė premjerė Ingrida Šimonytė.
„Su tais rodikliais, kurių mums įgyvendinti veikiausiai nepavyks, bus taip, kaip bus – arba juos įgyvendins kažkas vėliau, arba dalykai dėliosis kažkaip kitaip“, – pridūrė ji.
Anot finansų ministrės Gintarės Skaistės, pagal RRF reglamentą, kad Lietuva galėtų dar šiemet gauti NKL plane numatytus 1,5 mlrd. eurų paskolų, jis galutinai privalo būti patvirtintas paskutiniame ECOFIN posėdyje gruodį.
„Tikimės, kad iki metų pabaigos ECOFIN ministrų taryboje planas galėtų būti patvirtintas ir naujos investicijos, kalbant apie, pavyzdžiui, atsinaujinančių energijos išteklių bendrijas, kvietimai galėtų būti pradėti teikti šių metų pabaigoje, o paskolos pradėtos teikti kitų metų pradžioje“, – pasitarime teigė G. Skaistė.
Derybose su EK Finansų ministerijai nepavyko nukelti keturių su mokestiniais pakeitimais susijusių NKL rodiklių – jais Lietuva įsipareigojo atsisakyti mokestinių lengvatų ir specialiųjų apmokestinimo režimų, tobulinti aplinkosauginius, turto, gyventojų pajamų mokesčius bei socialinių draudimo įmokų ir nedarbo socialinio draudimo sistemas.
Ministerija prašė leisti nukelti šių rodiklių įsigaliojimo terminą iki 2025 m. pirmojo ketvirčio – dvejiems metams.
Finansų ministrė posėdyje sakė, kad suteikti daugiau laiko pokyčiams įgyvendinti Komisijos prašyta „dėl objektyvių aplinkybių.“
„Manome, kad 2022 m. ir turbūt 2023 m. ekonominė situacija turėjo įtakos sprendimų trukmei, infliacija tikrai buvo itin aukštame lygyje. Taip pat buvo išaugusios energetikos kainos ir diskusijos dėl tam tikrų ilgalaikių veiksnių turbūt būtų buvusios sudėtingesnės tuo metu, kai neapibrėžtumas ekonomikoje buvo pakankamai didelis“, – kalbėjo G. Skaistė.
Ji dar pridūrė, kad Lietuvos prašymas grįstas tuo, kad energetinės krizės metu ministerija ir Valstybinė mokesčių inspekcija turėjo savo resursus skirti „krizių suvaldymui“, be to, sakė G. Skaistė, užsitęsė diskusijos dėl mokesčių reformos su socialiniais partneriais.
„Taip pat turime objektyvią aplinkybę, kad žvelgiant į dabartinę situaciją, bet kokiu atveju po įstatymo priėmimo reikalingas bent 6 mėnesių įsigaliojimo terminas“, – teigė ministrė.
„Visgi EK liko prie pirminio plano, kad tai, kas patvirtinta 2021 m. vasarą, yra tas faktas, kurį vis dar galime įgyvendinti“, – pažymėjo G. Skaistė.
Nepritarta pasiūlymui tęsti derybas su EK
Tuo metu Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM) siūlė dėl mokestinių rodiklių toliau derėtis su EK.
„Ne tik dėl rodiklių nukėlimo terminų įgyvendinimo, bet ir paties turinio. Jie yra gana talpūs ir neįpareigoja priimti konkrečių projektų, kurie, pavyzdžiui, šiuo metu yra Seime“, – sakė ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
„Jei šiandien pritariame tokia apimtimi, iš esmės sakome, kad viskas: nebesiderame dėl rodiklių, nei dėl terminų, nei dėl turinio. O Seime sutarimo dėl konkrečių mokestinių įstatymų pakeitimų nėra“, – teigė ministrė.
Šiam pasiūlymui po diskusijų Ministrų kabinetas nepritarė. Premjerės teigimu, nesutikus su EK ir išvadomis dėl kelių rodiklių ir pratęsus derybas, NKL šiemet nebus patvirtintas.
„Kas reikštų, kad mūsų planas tiesiog nebus patvirtintas iki metų pabaigos, nes tiesiog derėsimės, dėl to, kodėl nesugebėjome patikslinti mokesčių įstatymų net minimaliai“, – A. Armonaitei oponavo I. Šimonytė.
I. Šimonytė ragino EIM „konkrečiai pasiūlyti dėl ko jūs siūlote su EK toliau diskutuoti“.
„Nebūtų iki galo etiška pavesti Finansų ministerijai kažkokį visiškai neapibrėžtą darbą padaryti tam, kad paskui būtų galima Finansų ministeriją viešumoje kritikuoti, kad ji padarė kažką ne tą“, – pabrėžė Vyriausybės vadovė.
Tuo metu G. Skaistė akcentavo, kad EK atmetus pateiktus argumentus dėl rodiklių terminų atidėjimo, naujų „objektyvių aplinkybių“ nėra.
„EK nuomone, tos aplinkybės nėra pakankamos ir aš šiandien papildomų objektyvių aplinkybių negalėčiau įvardinti. Jei kas gali, tuomet reikėtų tas papildomas aplinkybes pateikti, kad galėčiau toliau derėtis. Nes šiandien tas klausimas yra uždarytas, nes aplinkybės nėra pasikeitusios“, – kalbėjo G. Skaistė.
Vyriausybės patvirtintame NKL plane numatyta 1, 75 mlrd. eurų, iš kurių 1,5 mlrd. sudarys paskolos lėšos. 1 mlrd. paskolų ketinama investuoti į „žaliąsias, skaitmenines ir inovatyvias verslo technologijas“, 550 mln. eurų – energetikos sektoriui ir atsinaujinančių energijos išteklių plėtrai.
„RePowerEU“ subsidijos lėšos sudarys 198,4 mln. eurų. Lietuvai jos buvo sumažintos, dėl kurių šalies ekonominių rezultatų po pandemijos. Daugiausia šių investicijų bus skirta daugiabučių renovacijai, atsinaujinančių energijos išteklių plėtrai, demonstraciniams žaliosios pastatų renovacijos projektams, netaršiam krovinių gabenimui vidaus vandenimis.