Lietuvai planuojant uždaryti Šumsko ir Tverečiaus pasienio kontrolės punktus, nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas teigia tai apsunkins naštą verslui, kadangi eilės pasienyje su Baltarusija ilgės, jose turės laukti ir į Lietuvą grįžtantys tušti sunkvežimiai.
Anot jo, priimdama tokius sprendimus Vyriausybė turėtų užtikrinti kompensacijas verslui, susidursiančiam su sunkumais.
„Valstybė, priimdama tokius sprendimus, turėtų numatyti, kaip smulkų ir vidutinį verslą palaikyti. Aš turiu omenyje, kad turėtų būti suteiktos kažkokios kompensacijos. Panašiai buvo Lenkijoje, kur uždarinėjant pasienio punktus, vežėjams išmokėjo subsidijas. Aš manau, kad Lietuvoje irgi galėtų būti kažkas tokio“, – penktadienį Eltai teigė Z. Buivydas.
Apie planuojamą Baltarusijos pasienio punktų uždarymą Lietuvos institucijos pranešė į šią šalį persikėlus „Wagner“ grupuotės samdiniams.
„Smulkiam ir vidutiniam verslui tai bus sunki našta, kurią greičiausiai ne visi pakels. Tie tušti krovininiai automobiliai, kur važiuoja per planuojamus uždaryti punktus, yra grįžtantys, kas reiškia, kad dabar jie turės stoti į bendrą eilę“, – pridūrė jis.
Taip pat, pasak „Linava“ direktoriaus, net esant tokiai situacijai, kai kurios bendrovės negali persiorientuoti į kitas rinkas dėl aukštesnio šių krovininių automobilių taršumo. Jis teigė, kad veiklos vykdymas Vakarų Europoje šioms įmonėms yra nepatrauklus dėl aukštų taršos mokesčių, kurie smarkiai sumažintų pelną.
„Kai yra klausiama, kodėl kai kurie verslai nepersiorientavo, kaip kiti darė nuo 2014 metų, supraskime, kad ne visi gali iš karto tokius dalykus padaryti. Taip pat turime suprasti, kad didžioji dalis transporto priemonių, kurios važiuoja į rytus, yra aukštesnio taršumo. Su šiomis mašinomis tu negali persiorientuoti į Vakarų Europą, nes sumokėsi daugiau kelių mokesčio, negu uždirbsi, taip vaizdžiai pasakius“, – komentavo jis.
Galiausiai Z. Buivydas paminėjo, kad sumažinus pasienio punktų kiekį, vežėjai galimai rinksis alternatyvius įvažiavimo maršrutus per Latvija ar net Estiją.
„Čia užsidarius padidės srautai per Latviją ir gal net per Estija, nors negaliu garantuoti, kad taip bus“, – sakė Z. Buivydas.
ELTA primena, kad per Šumsko pasienio kontrolės punktą, esantį Vilniaus rajono Laukininkų kaime yra praleidžiami tik lengvieji automobiliai, kurių svoris ne didesnis kaip 3,5 tonos ir kuriuose, be vairuotojo, yra ne daugiau kaip 8 vietos keleiviams. Per Tverečiaus pasienio kontrolės punktą, esantį Popovkos kaime, Ignalinos rajone praleidžiamos tik tuščios krovinės transporto priemonės ir lengvieji automobiliai, skirti keleiviams vežti, kurių didžiausia leidžiama masė neviršija 3500 kg ir kuriuose, be vairuotojo, yra ne daugiau kaip 8 vietos keleiviams.
Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje penktadienio ryto duomenimis laukė apie 800 vilkikų, Medininkuose – 363, Raigarde – 169, Šalčininkuose – 312, tuo metu Lavoriškėse – 105 vilkikų.
Muitinės departamentas nuo birželio 5-osios taiko sugriežtintą patikrą užkardant galimą sankcijų apėjimą ir prekių patekimą į Rusiją – vežėjai privalo pateikti tai įrodančius dokumentus.